26 Април 2024петък19:09 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Тенденции

Накъде върви автомобилната индустрия в света

Електромобилите се превръщат в бавна отрова за нефтодобивните компании

/ брой: 18

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1943

Американският производител на електромобили Tesla получи преди дни разрешение да започне доставките на своя нов Model 3 в Европа, съобщи Bloomberg, позовавайки се на информация от холандския автомобилен регулатор RDW. Очаква се доставките да стартират през февруари и първите продажби в Европа се отнасят за онзи вариант на Model 3, който работи с батерии за по-голям пробег, което вече е факт в САЩ. Началото на доставките на този модел за Стария континент е ключов приоритет за главния изпълнителен директор на ситуирания в Калифорния концерн Илон Мъск. Той определи продажбите в Европа и Китай като основна причина, поради която не е притеснен за значителното намаляване на федералния данъчен кредит до 3750 долара за закупуване на електрически превозни средства, което влезе в сила от 1 януари тази година.

Фантастика

Бързият растеж Tesla ще удари не само конкурентите, но би могъл да доведе до глобална безработица, писа  руското издание на авторитетното списание Forbes. През третото тримесечие на 2018 г. по броя на произвежданите автомобили фирмата на милиардера Илън Мъск надмина марки като Porsche и Jaguar. За същото време Tesla е продала 69 925 автомобила в САЩ, докато продажбите на Mercedes възлизат на 66 542. Според Atherton Research, "Тесла" изостава само с 1754 автомобила от другия германски гигант BMW. В момента нито един от съперниците на Tesla не може да предложи свой електрически реален конкурент. 

През 1953 г. американският писател на научна фантастика Клифърд Саймък издава романа "Паралелни светове". Неговият сюжет е прост: определена група хора си поставя за цел унищожаването на световната икономика, като създаде масова безработица, която провокира миграцията на хората. В книгата се говори за така наречените вечни коли, които ще доведат до затварянето на хиляди автосервизи. Това довежда до сериозен удар на стоманодобивната промишленост и стотици хиляди губят работата си.

Със странно съвпадение от 2012 г. насам Tesla стартира производството на машини, които се оказаха с доста голям ресурс и почти вечни. Електрическият мотор на най-евтиния Model 3 минава без проблем 1,6 милиона километра, въртящ се на изпитателен стенд с променливо натоварване, симулиращо различни условия. Това е еквивалентно на 80-годишен пробег на средния собственик на сегашната конвенционална кола. Същите блокове на елдвигатели и трансмисии ще се вграждат и в електрическите камиони Tesla Semi, които ще започнат да се произвеждат тази година. Според последната статистика батерията на Tesla запазва 90% от капацитета си след 300 000 км каране, след което загубата на обем дори намалява. Резултатите от тестовете на производителя показват, че повече от 80% от капацитета ще остане дори след 800 000 км пробег. Това е така, защото Tesla е първата автомобилна компания в света, която произвежда електрическо превозно средство с течни охлаждащи се батерии, които бързо се зареждат и разреждат без прегряване.

Планове

До 2020 г. американската компания ще бълва толкова много коли, че обемът на петрол ще достигне 50 милиарда долара по-малко. Teslа се явява една бавнодействаща отрова за производителите на нефт. Производствените планове на Tesla са добре познати - от 10 до 20 гигафабрики по целия свят, с производителност от половин милион машини на година. Това ще доведе до загуби на петролните компании по света от порядъка на колосалните 300-600 милиарда долара. Може ли на този етап един класически автомобилен производител да направи добра електрическа кола. Теоретично, да. На практика - не. Tesla проектира цели серийни електрически автомобили в продължение на много години и ги произвежда от шест години. Неговите конкуренти нямат такъв опит. Не можете да започнете да работите върху сложен продукт със закъснение от няколко години и веднага да наваксате конкурента. Представителите на световната автомобилна индустрия планират да инвестират общо 300 млрд. долара в електрификацията на превозните средства през следващото десетилетие, съобщава Oilprice.  Това решение е взето в момент, когато екологичните и климатичните регулации започват значително да се затягат по целия свят, докато технологичното развитие вече успява да смъкне от цената на електромобилите. От всички големи автомобилни концерни Volkswagen показва най-големи амбиции в  това отношение. Германската компания, най-голямата в автомобилната индустрия по продажбите, обяви през декември 2018 г., че планира да инвестира 34 млрд. долара в сферата на електромобилността и още 57 млрд. долара в доставка на батерии. Тези 91 млрд. долара планирани разходи за електромобили през следващото десетилетие остават несравними.

Прогноза

В Китай общите продажби на автомобили през 2018 г. се свиха и това се превърна в показател за забавянето в растежа на икономиката на страната. Като най-голям автомобилен пазар в света, 6-процентното свиване на продажбите в Поднебесната империя причини "икономическа спазъм" на всички автомобилни производители по света. Според RBC Capital Markets световната автомобилна индустрия е отбелязала спад на продажбите с 2,9 на сто през третото тримесечие на 2018 г., последвано от 4-процентно понижение през четвъртото тримесечие. Американската инвестиционна банка Goldman Sachs прогнозира, че продажбите на автомобили в Китай ще се понижат с още 7% в рамките на тази година зареди инерцията при забавянето на икономическия ръст и продължаващата търговска война. Въпреки че глобалните продажби на автомобилните концерни се понижават, не така стоят нещата при електромобилите.

Продажбите на електрически и хибридни превозни средства в Китай се очаква да се повишат с една трета до 1,6 млн. броя, прогнозират  Bloomberg и Китайската асоциация на автомобилните производители. В действителност Китай изключително агресивно измества своя фокус от конвенционалните към електро автомобили, а фактът, че ще привлече близо половината (135 млрд. от всичките 300 млрд. долара) от предвидените инвестиции за електромобили до 2030 г., е ясен знак, че азиатската страна се е превърнала в лидер в електрификацията при автомобилната индустрия. Тази двуполюсна тенденция - нарастващите продажби на електромобили и слабите показатели при продажбите на конвенционални такива - се проявява и в други страни. Продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа също са в застой. Подобно е и положението в САЩ.

Вкусове

Промяната във вкусовете на потребителите доведе до смущения при автомобилните компании. General Motors обяви серия от принудително закриване на свои заводи заради забавянето в растежа на продажбите, което най-ясно се забелязва при малките автомобили. В същото време, макар продажбите на електромобили да представляват все още малък дял от общите такива, те успяха да отбележат ръст от над 80% на американския пазар през изминалата година.

New York Times обяви, че по време на автомобилното изложение в Детройт електромобилите ще бъдат една от основните теми във фокуса на участниците. По време на изложението GM обяви, че подготвя нов електромобил с марката Cadillac, който се предвижда да бъде луксозен съперник на моделите на Tesla. VW разкри своите планове да инвестира 800 млн. долара в създаването на нов електрически модел в своя завод в Чатануга, щата Тенеси. Тази нова инициатива ще открие 1000 нови работни места, а самото производство на модела ще стартира през 2022 г. Това са само няколко примера за десетките нови модели електромобили, които се очаква да се появят на пазара през следващите няколко години. Изключително показателна е и новината за плана на една от най-консервативните петролни компании в САЩ ExxonMobil, която обяви, че ще разработи инфраструктура за зареждане на електромобили. Някои от нейните конкуренти, включително Royal Dutch Shell, BP и Total, вече навлизат сериозно в сферата на електрическите превозни средства и чистата енергия.

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 248

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 317

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 278

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 208

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 300

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 296

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 259

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 267

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ