01 Юни 2024събота20:12 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Накъде ще расте столичното метро?

Планират се още 15 станции в разширенията на съществуващите три линии на подземната железница

/ брой: 92

автор:Деси Велева

visibility 2993

Докато столичани търпят транспортните неудобства около строежа на бъдещия трети метродиаметър и очакват ползите от него, вече са ясни и предложенията за по-далечните разширения на основните линии на подземната железница. Те ще бъдат разгледани на обществено обсъждане в края на юни, става ясно от съобщение на Направление "Градоустройство и архитектура" (НАГ) към Столичната община. Заради новите спирки е нужно изменение на Общия устройствен план и именно в неговото задание са залегнали обсъжданите нови отклонения на съществуващото метро.

Проектът за изменение на мрежата на столичния метрополитен предвижда за удобство на столичани да се изградят 4 разширения или разклонения на трите лъча с 15 метростанции.
Най-дългото разклонение ще е

в кв. "Слатина"


При първоначалните обсъждания бе отхвърлен вариант за разширение от "Арена Армеец" до жк "Дружба" и бул. "Брюксел". Впоследствие бе направена още една промяна. По плана, заложен в проекта на НАГ, участъкът трябва да е дълъг 6,1 км и да включва 7 спирки. В обществената поръчка за избор на изпълнител на идейния проект от края на 2017 г. обаче трасето е изменено. То вече обхваща 6 станции и е дълго 5,5 км. Отпаднала е последната спирка при кръстовището на бул. "Цариградско шосе" с бул. "Йерусалим". Така шестата, последна станция ще бъде при Окръжна болница (МБАЛ "Св. Анна"). Неволите на живеещите в части 3, 4 и 5 на "Дружба 2" с достигането до метростанция, особено след 20 ч., когато автобусите и тролей 4 са разредени, остават. Следващите ще са до "Арена Армеец" на ул. "Асен Йорданов" и в кв. "Слатина". Следват две спирки на бул. "Гео Милев" и на ул."Коперник" и при зала "Фестивална". Първата спирка ще е до Румънското посолство на бул. "Ситняково". След това трасето минава под Военната академия "Г.С. Раковски" и стига до съществуващата спирка на "Орлов мост". Самото отклонение на тунела ще е между станциите с номера 6 и 8 на метролиния 3 при ул. "Шипка".
До няколко дни трябва да стане ясен изпълнителят на идейния проект за тази отсечка. Неговото реализиране ще струва 2,4 млн. лв. без ДДС, а срокът за проектиране е 18 месеца. Всички станции ще трябва да са с по два вестибюла в двата края на перона, а целият участък е подземен. Щом бъде готов проектът за този участък, "Метрополитен" ще кандидатства за европейско финансиране в периода 2021-2027 г.
Другото разширение се предвижда да е

в Студентски град


Там още през миналата година бе предвидено след последната станция "Витоша" да се направи още една - "Черни връх", в близост до ул. "Димитър Манчев". Бяха представени три различни варианти за разширение на разклонението според различни прогнози за бъдещия пътникопоток. В началото на годината Специализираният състав на Общинския експертен съвет по устройство прие вторият вариант, който е и най-дълъг - 4,9 километра. В него са включени още четири нови станции. Първата ще бъде в кв. "Витоша" на ул. "Стефан Савов", втората - на бул. "Симеоновско шосе" и ул. "Проф. д-р Иван Странски", а третата - при Спортен комплекс НСА между ул. "Акад. Стефан Младенов" и ул. "Проф. Атанас Иширков". Последната станция се предвижда да е в Студентски град при Студентска поликлиника. В първоначалния план за строеж на втората метролиния не е било предвидено, че в близко време някой ще има нужда от станции в тази част на града. В проекта за ОУП се признава, че интензивността на инвестициите за застрояване и увеличаването на гъстотата на хората отново са поставили въпроса за нуждата от транспорт за новодомците.
Експертите признават и за друго несъответствие между нуждата от транспорт и актуалното състояние на метродиаметрите. То засяга

района на "Люлин"

където живеят над 120 000 души. В него има едва три станции и особено запад-югозападните части не се обслужват достатъчно. В момента пътникопотоците от "Люлин" към центъра в посока "Младост" в пиковите часове достигат 30 000 човека, а прогнозите са те да нараснат до 38 000.
Истината е, че разклонението е включено още при първоначалното планиране на метрото в края на 70-те години, а едва наскоро бе направена заявка, че то ще се построи след 2020 г. Заложеното продължение на втората метролиния е по бул. "Царица Йоана". Трасето ще е с дължина от 1,5 км и ще има две нови станции. Едната ще е между втори и трети микрорайон на "Люлин", а втората - при Околовръстния път. Прогнозата е, че с новото удължаване пътниците ще нарастнат с още 30 000 души.
Четвъртият нов участък на метрото ще е продължението му след Бизнес парка

в жк "Младост" 4

Линията ще завива на запад от Околовръстния път. Трасето ще е с дължина от 1,7 км и включва две спирки. Първата ще обслужва местността "Камбаните" в "Младост" 4, която е с висока интензивност на застрояване. Втората станция има за цел да подобри достъпа до зоните за отдих и туризъм на Витоша чрез връзка със Симеоновския лифт. Идеята е и по-малко автомобили да влизат в планината.
За всички тези бъдещи разширения обаче не може да се говори все още за краен срок, тъй като дори няма осигурено финансиране. Сигурни пари все още липсват дори за изграждането на третия метродиаметър към кв. "Левски". С пълна сила обаче върви прокопаването на тунел за основния участък, който предвижда 12 метростанции по трасето от "Овча купел" до район "Подуяне".
Първата обособна отсечка на третата линия е с дължина от 8 км и обхваща 8 метростанции от "Красно село" до бул. "Владимир Вазов". Вторият участък е от ул. "Житница" през "Овча купел" и Околовръстния път и е дълга 4 км с 4 метростанции. Първият участък от Линия 3 започна да се строи от януари 2016 г., а вторият - от юни 2017 г. Малко над 65% от третия лъч са вече готови.
Със завършването на тези 12 км общият брой станциите в София ще стане 47, а дължината на подземната железница ще достигне 52 км.







Снимки Емилия Костадинова

Личните карти поскъпват почти двойно

автор:Дума

visibility 755

/ брой: 101

Въвеждат таван на изпитите за шофьорска книжка

автор:Дума

visibility 742

/ брой: 101

Газът от Азербайджан ще покрие 81% от вноса през юни

автор:Дума

visibility 666

/ брой: 101

Животновъди блокират Подбалканския път

автор:Дума

visibility 641

/ брой: 101

Сигнално действие в ядрената сфера

автор:Дума

visibility 787

/ брой: 101

Българи в затвора за измама на Острова

автор:Дума

visibility 736

/ брой: 101

Фетхуллах Гюлен бил отвлечен в САЩ

автор:Дума

visibility 951

/ брой: 101

По-високи мита за зърното от Русия и Беларус

автор:Дума

visibility 713

/ брой: 101

Здравето като бизнес

автор:Таня Глухчева

visibility 725

/ брой: 101

Идеология в технологията

visibility 753

/ брой: 101

Най-важно е да не губиш връзката с хората

автор:Юлия Кулинска

visibility 733

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ