Над 100 хиляди са със затруднения в комуникацията
4000 специалисти подкрепят 20 340 деца със специални потребности
/ брой: 212
Над 100 хиляди деца и възрастни в България имат затруднения в говора и комуникацията. Това са предимно хора с детска церебрална парализа, аутизъм, интелектуални затруднения, амиотрофична латерална склероза, мускулни дистрофии, инсулти, болестта на Алцхаймер, болестта на Паркинсон, синдром на Рет, вродени увреждания на слуха и др.
Хората с проблеми в говора и комуникацията имат нужда от средства за допълващата и алтернативна комуникация (ДАК), за да водят нормален живот. Тези средства, съчетани с достъп до таблет или компютър, дават огромни възможности за комуникация на всички.
В българската образователна система се учат около 20 340 деца със специални образователни потребности, като 4500 от тях са в детски градини. Всички те са подкрепяни и подпомагани от почти 4000 специалисти - ресурсни учители, психолози, педагогически съветници, логопеди, включително специалисти за работа с деца с увреден слух, нарушено зрение, коментира зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева. Тя поясни, че през последните две години почти двойно се е увеличил броят на психолозите и педагогическите съветници и в момента в българските училища работят около 1600 такива специалисти. По думите на Сачева натоварването на психолозите и педагогическите съветници в България е по-голямо, отколкото на колегите им в страните от ЕС, но тенденцията е те да стават повече. Само за тази година от МОН са дадени 1,6 млн. лв. за подобряване на образователната среда в Центровете за специална образователна подкрепа, като 38 са подкрепените от МОН проекти, каза Сачева. По думите й наскоро е подписан проект за 105 млн. лв. за дигитализация на средното образование, като в него има специален компонент, който ще даде възможност на училищата да купуват технологии за работа с деца с увредено зрение и слух. Целта е тези деца да бъдат заедно с другите в клас. Предстои и разработването на проект за 30 млн. лв., насочен изцяло за децата със специални образователни потребности, за допълнително обучение на хора и екипи, които да работят с тях, както и за подобряване на средата в училище за тях.