Мутри в търговията
/ брой: 201
Големите търговски вериги се държат като мутри с българските производители. Оказват все по-голям натиск върху производители и доставчици да намалят цените, като исканите отстъпки достигат дори до 70%. В същото време самите магазини не плащат за стоката с месеци. Договорите обаче са така направени, че не можеш да ги пипнеш, ако не подпишеш, пък не можеш да работиш с тях. Същевременно няма механизъм, по който веригите да бъдат осъдени и родният производител остава с извити ръце. А това е проблем, защото повече от две трети от продукцията на българския производител е в големите вериги, което значи, че оцеляването му в голяма степен зависи от благоволението на "чорбаджията", пред когото стоят със "смъкнати гащи". Промоциите, които търговските вериги правят за крайния потребител, прави неконкурентни малките магазини. Така лошите търговски практики на големите водят не само до загуби на българския производител, но и до фалити. За този проблем бяха предложени промени в Закона за защита на конкуренцията. Те обаче не видяха зелена светлина 15 месеца. Междувременно се натрупаха нови проблеми и сега всички очакват от кабинета като един Месия да нахрани 5 хиляди с 5 риби. Депутати вече заявиха, че подготвят текстовете за нов закон за търговските вериги, с който ще се гарантират правата на българските производители, а съюзът "Произведено в България" вчера даде категоричното си одобрение за дейността на кабинета по отношение на бизнеса.