Образование
МОН пуска учебни програми за забавачката
След задължителната предучилищна подготовка детето трябва да може да разказва приказки и да брои до 10
/ брой: 240
Проект на учебни програми за предучилищното възпитание и подготовка обнародва за пръв път МОН. Програмите са разпределени по възрастови групи на децата в детските градини - от 3 до 4 години, от 4 до 5 и задължителната забавачка за 5-6-годишните и последната група преди първи клас - 6-7-годишните. Това, което трябва да научат малчуганите, се разпределя в занимания по девет направления:
- Български език и литература
- Математика
- Социален свят
- Природен свят
- Изобразително изкуство
- Физическа култура
- Музика
- Конструктивно-технически и битови дейности
- Игрова култура
Предвижда се продължителността на заниманията да не надвишава 20 минути за децата до 5 години и 30 минути за децата до 7 години. Броят на заниманията ("ситуативните педагогически форми"!?) по всички направления не може да е по-малък от 14 седмично за деца до 5 години и 18 седмично за деца до 7 години. Разбира се, тук не става дума за уроци, а за ситуации, в които детето усвоява знания основно чрез игра и общуване.
Интересно е какво се предвижда да знае и да умее детето в последната група, преди да тръгне на училище в първи клас. То трябва да може да довърши разказ или приказка и да съставя разказ по думички. Трябва да осмисля преносното значение на думите, да разбира думи с абстрактно значение, да употребява уместно антоними, синоними и омоними. Освен това трябва да съгласува единствено и множествено число, прилагателни и съществителни, да разпознава сегашно, минало и бъдеще време, както и някои печатни букви, да различава гатанки, стихчета, приказки и разкази и да назовава и описва героите на познато литературно произведение. Трябва също да може да разкаже приказка от името на даден герой.
В математиката за детето трябва да е ясно какво е "по равно", "повече" или "по-малко". От него се иска да брои до 10 и да познава цифрите на числата до 5. То трябва да разпознава височина, дължина, широчина, да може да подреди пет предмета във възходящ или низходящ ред по височина, да посочи при три предмета кой е "в средата" и "между" другите два. 7-годишното дете трябва да определя "сутрин, предиобед, обед, следобед, вечер, нощ", както и "седмица, дни на седмицата, сезони". Малко по-сложно е, че трябва да назовава правоъгълник сред познати геометрични фигури и да моделира познати геометрични фигури. Смятането става с помощта на кубчета, които то брои.
По отношение на природния свят програмата предвижда детето на 6 или 7 години да описва признаци на познати животни и тяхното поведение, признаци на растения, да обяснява природозащитната дейност на човека, грижите за чиста природа и защо са важни те за хората. То трябва да разпознава Слънце, Луна, звезди, планети и космически кораби в енциклопедии и в мултимедийни презентации. Да знае що е дъга, роса, слана, скреж, мъгла, да разбира как се променят организмите от слънчевата топлина и светлина, да разпознава правила за безопасност при природни бедствия.
В областта на обществената среда детето, завършващо задължителната подготовка, трябва да описва себе си, приятелите си, настроението и очакванията им. Да подражава в играта на обществени еталони, да разбира емоции и семейни отношения, мястото си в йерархията на рода. А също - да проявява толерантност в отношенията си с деца с различия. Програмата изисква също детето да сравнява улици и места за отдих и развлечение по предназначение, материалите, от които са направени предметите, да умее да събира отпадъци в обозначените със съответен знак контейнери. Сред очакваните резултати е детето да разпознава националния и европейския флаг. Да знае как се спазват правила на обществени места, да сравнява здраве и болест, да спазва основни хигиенни норми. Детето трябва да оценява съпричастност към празници и традиции и да обяснява прояви на хората в тях.