02 Май 2024четвъртък09:40 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

Модерната мащеха

Докога елитът ще приватизира и отдава на концесия общностни блага без справедлива компенсация за гражданите

/ брой: 116

автор:Славчо Кънчев

visibility 1130

"Най-добрата крепост на тираните е бездействието на народите."
Николо Макиавели (1469-1527), италиански политически мислител, историк и дипломат

Карл Маркс е описал процеса на първоначалното натрупване и в частност разграбването на общите земи в Англия през ХVІ в. като начален етап на капиталистическото развитие. Но понятието "първоначално натрупване", така дефинирано, в края на ХХ в. претърпя разширение на своето значение. Напълно коректно е да приемем, че първоначалното натрупване се отнася и до обсебването чрез приватизация на благата, изградени посредством данъчната система и другите финансови канали за постъпления във фиска, които блага са били публична собственост - транспорт, телекомуникации, градско устройство, културни и природни блага, болници, производствени и енергийни мощности, търговски предприятия. Именно разширението на територията на златоносните жили за първоначално натрупване на капитала беше (и е) налице в България през целия т.нар. преход.
Когато една държава приватизира електроцентрала, авиолиния или болница, когато отстъпва на концесия снабдяването с питейна вода или експлоатирането на природни залежи, тя лишава общността от част от нейните блага. В процеса на приватизация или на отдаване на концесия правителството продава нещо, което несъмнено не е негова собственост, а принадлежи пропорционално на всеки член на общността. Това действие представлява акт на отчуждаване, съпоставим с отчуждаването на частна собственост при строеж на път или друго обществено съоръжение.
Приликата обаче е само привидна, тъй като е налице принципна разлика. Когато по усмотрение на държавното управление се извършва отчуждаване на частна собственост, либералната конституционна норма предпазва собственика от финансово ощетяване, понеже постановява, че при отнемане на собственост се полага обезщетение. Неговият размер може да се обжалван по съдебен път. Когато бива извършено прехвърляне на общностните блага в частния сектор, не съществува юридическо или още по-малко конституционно положение, което да ги предпазва от

управленски произвол

Този проблем е особено болезнен за българския суверен поради огромния обем на приватизираната публична собственост след 10 ноември 1989 г., както и с оглед размера на отдадените на концесии общностни блага. Допълнителен отрицателен фактор е ширещата се през целия период на прехода корупция и в трите сфери на властта. Що се отнася до парирането на конфликтите на интереси при администрирането на общностните блага, това все още е екзотично фантасмагорично намерение.
Наличието на законова безотговорност позволи на всички досегашни правителства, инициирали приватизационни и концесионни процедури, да прикриват своята управленска некадърност, за да финансират бюджетни дефицити - доказателства за тяхната професионална некомпетентност.
Несъмнено е, че приватизационните и концесионните сделки са "извънмандатни" темпорално. Понеже дефинират събития, създаващи финансови обстоятелства като последици и извън времето, за което избирателите са делегирали властови пълномощия. Веднъж отчуждени, повредени или унищожени (примерите са стотици, въпреки т.нар. следприватизационен контрол), общите блага вече не съществуват. За общността облагите от тях са изчезнали яко дим. Въпреки пропагандните изявления (като например това на Бойко Борисов, че срещу получените за двете цигарени фабрики 200 млн. лв. от приватизацията им може да се построят повече от две фабрики), на практика тези блага не могат да бъдат възпроизведени. Парите са изхарчени. Възвръщането на приватизираните или на отдадените на концесия общностни блага е труден процес. Независимо дали е стартиран от поколението, което е избрало лошия си обслужващ персонал в лицето на извършилото деянието държавно управление, или е подет от някои от потомците като акт на прекратяване на ощетяването, за което те не носят отговорност.
Тази неравнопоставеност понастоящем между защитата на частната собственост и на общностните блага от отчуждаване е исторически обусловена. Тя се е развила в процеса на противопоставянето между държавата и частната собственост, когато монархически управления, както и деспотично-авторитарни режими, за да

финансират най-често военните кампании

на своите завоевателни политики, са прибягвали към изземване на частна собственост без компенсация. Тогава само частната собственост се е нуждаела от защита срещу всепозволяващите си правителства. Именно оттам са произлезли постепенно и конституционните гаранции при вършени отчуждавания на частна собственост в обществена полза. Въпреки това докъм втората половина на ХХ в. държавата е все още в доминираща правна позиция спрямо собствеността на отделните граждани. През 1933 г. например американският президент Франклин Д. Рузвелт издава закон, чрез който отнема златото на всички свои сънародници. Те повече нямат право да притежават жълтия метал. Длъжни са да го продадат на държавната хазна по твърд курс - 20,67 долара за унция. То е изкупено на тази цена от Федералния резерв.
В последните десетилетия на миналото столетие натрупаната финансова мощ от транснационалните корпорации в процеса на глобализация (иницииран, поддържан и защитаван от едрия капитал), от една страна, а от друга, благоприятният политически курс на рейгънизма в САЩ и тачъризма в Англия за приватизация на значителни публични блага, умело експлоатира беззащитната позиция на техните притежатели - суверенните народи.
Кои са предпоставките за отчуждаване на общностни блага без справедлива компенсация? И корпорациите, и държавата често се отнасят към общите блага както изгладнял скитник, попаднал на празненство с шведка маса - опитват се да докопат максимум ресурси, независимо какво ще остане за другите. Мотивирани, в първия случай, от неограничените стремежи за обогатяване на висшите мениджъри и акционерите на компаниите, а във втория - от аламинутните интереси на управленската политическа гилдия. И едните, и другите са изритали стратегическите интереси на суверена. И всичко това е

обвито в гъста идеологическа мъгла

Корпорациите финансират по всевъзможни начини мисловни тръстове и сервилни политици да проповядват неуморно немощта и несръчността на държавата като държател на публична собственост. Най-често прилаганият трик е да тикат пред взора на публиката сравнителни резултати от печалбата на корпоративни и държавни компании в един и същи отрасъл. Като ловко прикриват цялото мръсно бельо на корпоративния бизнес. А по-конкретно - изнасянето на производствени мощности в страни от Третия свят, където трудът е не само по-ниско платен, но и нормите за безопасност на работните места и за опазване на околната среща не са толкова рестриктивни. Тоест не изискват големи инвестиции за удовлетворяването им. Корпорациите прикриват както използването на детски труд, така и активните антипрофсъюзни действия по местоположение на производствените си мощности в Латинска Америка, Африка и Азия.
Колкото се отнася до предпоставките, обуславящи пропиляването на общите блага от държавните чиновници, в никакъв случай не могат да бъдат пренебрегнати "сребърните аргументи", както още древните римляни са наричали подкупите. Раздавани от заинтересовани групи, за да насочат действията на висшите управници по посока на обмяната на общностните блага върху принципа "кон за кокошка". И това е само един от каналите за въздействие. Упражнява се и груб външнополитически натиск за приватизационни и концесионни операции в полза на определени транснационални корпорации.
Същевременно управленският олигархическо-икономически елит в България априори е предпоставен (с оглед на своите късогледи и егоистични мотивации) да не налага достатъчно ефективна система за социално справедливо данъчно облагане. В тази ситуация задачата за запълване на фиска с необходимия финансов ресурс за посрещане на разходите по публичните услуги, които държавата предоставя на своите граждани, не може да бъде решена, освен чрез вземането на държавни заеми. После именно изплащането на получените кредити е алибито за наложителната необходимост от приватизирането и/или отдаването на концесия на общностни блага. Ето как

порочният кръг се затваря

Там, където възприемането на общите блага като ценности не е само абстрактно положение, може да бъде подета борба в тяхна защита. Обстоятелството, че принадлежащата на всеки гражданин част от общото благо не е точно дефинирана като материален обект, не променя обстоятелството, че при приватизационна или концесионна процедура той бива лишен от своята собственост. Ето защо е наложително да разобличим и обезсилим наследената от либералната конституционна традиция дискриминация, при която частната собственост е по-добре защитена от обществената.
Необходима е конституционна поправка, която би осигурила защитата на обществения интерес върху собствеността на общностните блага. По същия начин и на същото основание, на което в редица западни щати на САЩ съответното законодателно събрание няма право да гласува държавен дълг, а само волеизявлението на гражданите чрез референдум може да даде зелен семафор за подобно действие. То е целесъобразно както списъкът на подлежащите (малко останали!) обекти за приватизация и концесионните операции да бъдат одобрявани от българския суверен. Понеже става въпрос за неговата собственост, а не за собствеността на елита.

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 331

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 322

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 326

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 402

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 357

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ