Млечните продукти са поскъпнали най-много за година
/ брой: 217
Млечните продукти са с най-голям ръст на цените сред хранителните стоки. Кашкавалът е поскъпнал с около 47% за една година, при сиренето - 57%, маслото - с 39%, а киселото мляко - с около 40%. Така средно по борсите цените на млечните продукти са се увеличили с 40-50% от миналия ноември досега, каза пред Нова телевизия Владимир Иванов от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. На щанда в магазините цените на млечните продукти се вдигат още повече и вече може да се види кашкавал за над 35 лева килограма и сирене за над 25 лв.
За сравнение цените на едро по данни на Комисията по стоковите борси и тържища са следните: от миналия ноември досега кашкавалът е поскъпнал от 12,40 на 17,16 лв. При сиренето ръстът е от 7,81 до 11,41 лв., а при пакетче масло за една година цената е скочила от 2,02 лв. до 2,74 лв.
Основната причина за поскъпването на млечните продукти производителите обясняват с двойно нарасналите разходи за изхранване на животните и за преработка на млякото. Увеличават се и транспортните разходи за извозване на суровината до мандрите.
"Първо, за да има мляко, трябва да има фуражи, а разходите за тях нараснаха двойно заради скока на цените на горивата и торенето. Само торовете са поскъпнали между 4 и 7 пъти за последните две години. От тук нараснаха разходите за изхранване на животните - минимум 100%", обясни шефът на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров, който освен производител на млечни продукти има и ферма във Врачанския Балкан.
До 1,20 лв. е стигнала изкупната цена на суровото мляко. При това положение не може да се произведе кашкавал под 18 лв. за килограм. Само имитиращи продукти може да са толкова евтини, казва друг собственик на мандра Никодим Войнов. Според него вече сериозно се усеща недостигът на мляко за преработка. Затова той не изключва скоро българските млечни продукти да намалеят на щанда, което още повече ще вдигне цените им.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.