07 Март 2021неделя15:13 ч.

Миражи

/ брой: 245

автор:Евгени Гаврилов

visibility 641

Датата 15 декември 2020 г. бе последният краен срок, в който продължението на "Турски поток" през България, наричан от Бойко Борисов "Балкански поток", трябваше да е завършено. Тя бе уточнена в подписания през септември анекс към договора на "Аркад", който първоначално предвиждаше газовото трасе да е готово през юни, но заради коронавируса бе направена отсрочка. Живо излъчване във фейсбук, рязане на лента и приказки за регионалния газов хъб обаче нямаше. Липсва и официално съобщение докъде е строежът на газопровода от турската до сръбската граница, за който държавната "Булгартрансгаз" ще плати 2,15 млрд. лв. и още поне 250 млн. лв. лихви върху тази сума за годината. Прокрадна се информация, че върви процедура на приемане от възложителя на проекта "Булгартрансгаз". Т.е. чака се прословутият у нас акт 16. Акт 15 вече имало за отделните участъци. 

След по-малко от две седмици би трябвало през България по тръбата към Сърбия да потече руски природен газ. Според експерти в началото на 2021 г. ще бъде по 15 млн. куб.м. Това обаче е твърде малко на фона на възможностите на газопровода - 54,6 млн. куб.м при входа от Турция и 38 млн. куб.м при изхода към Сърбия. А причината е, че все още не са готови компресорните станции "Расово" и "Нова Провадия" и няма как да се постигне нужното налягане. Да се надяваме, че и те някога ще са готови.

Каква ще бъде ползата на страната ни от газопровода? На пръв поглед отговорът е елементарен - трябва да печелим от транзитните такси. Проблемът е, че преносът на газ трябваше да започне в началото на 2020 г. и според договора с руската компания да продължи точно 20 години. За този период таксите са фиксирани и не могат да се променят, като се дължат само за реално пренесените количества. Забавеното строителство и слабото натоварване могат да изправят "Булгартрансгаз" пред сериозно финансово изпитание, защото държавната фирма трябва да си "избие" парите за скъпото съоръжение. Общите разходи за газопровода и компресорните станции са около 3 млрд. лв. Така ползата от "Турски поток", както и от много други начинания на това управление, ще се окаже поредният мираж за България.

Защо сме най-бедни в Европа

visibility 1567

/ брой: 44

Датата

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 44

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ