15 Юни 2021вторник15:58 ч.

Няколко думи

Миражът "Хемус"

/ брой: 109

автор:Евгени Гаврилов

visibility 590

Обещах да си отида от политиката, когато магистрала "Хемус" е готова. Това са думи отпреди година и половина на доскорошния премиер. Той вече почти е слязъл от политическата сцена, но аутобанът, който е надежда за цяла Северна България, все още остава мираж. Досега 47 години се оказаха недостатъчни за завършването му. През 1974 г. Тодор Живков е направил първата копка на пътното съоръжение. 47 години по-късно то пак е доникъде.

Доскорошният нов Тато непрекъснато обещаваше цялостното трасе от София до Варна да бъде готово до 2024 г. Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г., обичаше да казва Борисов, инспектирайки поредния строителен участък. Сега "Хемус" бе инспектирана и от регионалния министър Виолета Комитова (вж статията "Комитова започна проверки на магистрала "Хемус"). Там ситуацията общо взето е ясна. След многократни отлагания тунелът "Витиня" бе отворен, но бе затворен друг тунел. Затова "Хемус" е бавна и постоянно задръстена. Да не говорим, че участъкът от Жерково до Ботевград е в постоянен ремонт, а той трябва просто да бъде направен изцяло наново.

Но, ако е само "Хемус", здраве му кажи. Оказа се, че има селски пътища, за които при управлението на ГЕРБ са плащани над 1 млн. лв. на километър.

Пътен възел "Белокопитово" бе силно оскъпен и закъснял. Тунелът в Кресненското дефиле се оказа близо 14 пъти по-скъп от най-дългия тунел в света - Лердалския в Норвегия. "Златна" бе и 19-километровата автомагистрала "Люлин", чиято средна цена е 9,6 млн. евро за километър. Това са само няколко примера, които показват начина, по който се усвояват европейски и национални средства за инфраструктура у нас.

Порочната практика при изграждането на инфраструктурни проекти у нас започва още при процедурите по възлагането на обществените поръчки и завършва с гаранционната поддръжка на изградените обекти. Съмненията, че проектите се печелят от избрани фирми, се засилват от публичните данни за концентрация на повечето поръчки в малко на брой изпълнители. Ако някоя от въпросните компании не разполага с необходимия ресурс от техника и персонал, наема подизпълнители. Това е забранено при финансирани с евросредства проекти, но ограничението се заобикаля с договори за наем на хора и техника. Доказва го и одитът на "Автомагистрали" ЕАД, което получи близо милиард и половина лева да изгради 134 км от "Хемус".

И докато доскоро смятахме, че пътищата ни са евтини и затова са с по-ниско качество, то в последните години цената на километър нова магистрала е скочила в пъти. През 2010 г. поръчки се изпълняваха за между 2 и 3 млн. евро на километър. Днес цената на 1 км магистрала е между 4,2 и 6,7 млн. евро.

Преди години се разигра трагикомичен фарс, при който строителни фирми, близки до властта, изкараха на протест в София тежка техника срещу искането на опозицията за независим анализ на качеството на магистралите. Малко след това протестиращите получиха като награда обществени поръчки без конкурси. Такава се оказа и днешната практика около "Хемус". Поне 800 млн. лв. е изплатила държавната "Автомагистрали" на частни фирми за пътни отсечки, по които дори няма разрешение за строеж. Значителна част от поръчките, които "Автомагистрали" е получила от АПИ, са превъзложени и "изпълнителят по договорите е заменен", което е в разрез със закона.

Това са само част от скандалните констатации на Сметната палата. Одитният доклад потвърди публичната тайна, че при строителството на магистрали се заобикаля законът и непрозрачно и безотчетно доскоро се превъзлагаха проекти за милиарди на "любими" фирми. Това дава отговор на въпроса защо "Хемус" още е химера.

Язовирите погълнали 630 млн. лв.

автор:Дума

visibility 270

/ брой: 112

Увеличават надзорниците в ББР

автор:Дума

visibility 232

/ брой: 112

Байдън: НАТО не е платена охрана

автор:Дума

visibility 295

/ брой: 112

Румъния спря 3700 тона отпадъци

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 112

Кратки новини

автор:Дума

visibility 233

/ брой: 112

През просото

автор:Валентин Георгиев

visibility 334

/ брой: 112

На дневен ред е въпросът кой да управлява

автор:Валентин Георгиев

visibility 364

/ брой: 112

Дядото

автор:Дума

visibility 232

/ брой: 112

Опитно поле

автор:Евгени Гаврилов

visibility 272

/ брой: 112

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ