Петър Бунев:
Министърът отклонява вниманието от истинските проблеми в БДЖ
Ръководството на холдинга се мъчи като слон в стъкларски магазин, заяви лидерът на железничарския синдикат към КНСБ
/ брой: 159
ПЕТЪР БУНЕВ е роден през 1965 г. Завършил е технология и организация на железопътния транспорт във ВВТУ "Тодор Каблешков". Има и магистратура по икономика. Започнал е работа в БДЖ през 1987 г. като ръководител движение. Бунев е председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ от 2006 г.
"Железницата се управлява некомпетентно"
- Господин Бунев, денят, в който имаше протест пред транспортното министрество, министър Московски отправи обвинения към синдикатите, като каза, че всички заловени за кражби в железницата били от профсъюзите.
- За да стане някой член на синдикатите, първо трябва да стане служител на БДЖ. Така че тези хора първо са постъпили в железницата и после са станали членове на синдикатите. Има подписана точка от Колективния трудов договор, с която по никакъв начин не се ползват от защита хората, които употребяват алкохол и крадат. Това е при доказана кражба, а не просто за обвинения, хвърлени в пространството. Това, което каза министърът, е начин за отклоняване на вниманието от истинските проблеми на железницата в общественото пространство и хвърляне на петно върху всички железничари, върху 20-те хиляди членове на железничарските синдикати. Всичко това е целенасочено и водене на нещата в друга посока. Затова ще помоля министъра да се извини на железничарите. А който е виновен за кражбите - да си носи кръста.
- Беше ли отклонено вниманието от исканията, които изразихте на вчерашния протест?
- Не, защото почти всички 180 човека, които работят в куриерската дейност, дойдоха на протеста. Хората с право си искат заплатите.
- Срещна ли се представител на министерството или холдинга с вас?
- Делегация от куриерите беше приета от заместник-министъра Кичев, имаше среща. Търсят се възможности да започнат ремонтите на фургоните, но за мен това не е решение на проблема. Хората не си получават заплатите, не са намерили решение. А можеше да вдигнат капитала и БДЖ, и "Тип топ куриер" и така да решат въпроса със заплатите на хората, да тръгнат и ремонтите. Има бъдеще в тази дейност, стига да не се пречи. Проблемът е, че се пречи.
- Министърът отрече да има проблем със заплатите.
- Истината я казаха хората на площада, които не са си взели заплатите. А това, че министърът няма информация... Може би трябва да я търси от някъде другаде. Или неговите подчинени, които той си е назначил, не са му дали коректна информация. Истината е, че тези 180 човека не си получават заплатите. За пореден път министърът каза, че проблем с безплатните карти за пътуване по БДЖ няма, че хората ще ги имат, а пък карти няма. Вчера сутринта, преди да тръгне за Пловдив, ние го засякохме пред сградата на министерството и имахме по този въпрос дебати пред медиите. Той казва "Няма проблем". Но проблем има, защото на хората картите са прибрани. Попитах го: на кого да вярвам - на вас или на хората, които са без карти.
- Има ли диалог с ръководството?
- Това ръководство на холдинга никога не е искало да води диалог и да има някакво партньорство. Опитват се да действат от позиция на силата. Те направиха доста поразии и ще бъде трудно след тях да се оправят нещата. Нито вагони има, нито локомотиви. Изпосъкратиха 6-7 хил. човека. И какво от това? Само увеличиха армията на безработните в страната. Винаги сме го заявявали и ще продължим да заявяваме, че ръководството на железницата е некомпетентно да управлява такава система. Нека видим допреди да постъпят в железницата какво са управлявали, какви дружества са оздравявали, какво са постигнали? Те се мъчат като слон в стъкларски магазин са - въртят се и не знаят какво да свършат, само поразии правят. Стигнаха дотам да се занимават с чистачките и с кражбите, не че има нещо лошо в това, но те не могат да решават основните проблеми на железницата. Ще оставят много тежко наследство на следващите, не виждам как техните поразии ще се възстановят. Очаквам още намаляване на броя на влаковете, още съкращения на хора - това е бъдещето, което ни очаква.