Министър Павлова не знае закона, нито фактите
Археолозите отказват да водят постоянни задочни спорове
/ брой: 2
Новият регионален министър Лиляна Павлова не прави разлика между предварителното проучване дали по набелязано трасе на магистралите има археологически обекти и последващите разкопки на онези обекти, които специална комисия е определила като важни за проучване. Това стана ясно от участието на министърката в сутрешното предаване на BTV вчера. Според нея това е плащане два пъти за едно и също нещо.
Павлова смята, че археолозите от БАН бавят строителството на лот 2 на магистрала "Струма" и на магистрала "Хемус" при Шумен, защото правели аварийни проучвания, а според нея трябвало да ги правят при предварителните огледи през 2007 г. Според Закона за културното наследство, когато се предприема строителство, първо се прави проучване има ли по трасето археологически обекти, после инвеститорът прави идеен проект и инвестира разкопките на онези обекти, определени за проучване. Определянето на обектите пък се прави от специална комисия, назначена от министър Вежди Рашидов.
Лиляна Павлова не знае и как се определя размерът на финансирането за разкопки, призна самата тя. Министърката се учуди защо проучването на един обект струва 40 хил. лв., а на друг - 370 000. Всъщност цената на проучването винаги се определя по методика, изработена съвместно от археолозите и Министерството на културата, а археологческите обекти са твърде различни като размер, историческо и научно съдържание. По думите на Павлова Националният археологически институт с музей БАН е създаден през 1973 г., а всъщност той от 1948 г. съществува като общност на много по-старите музей и институт. Археолози от БАН не работят изобщо по трасето на магистрала "Струма", заяви вчера директорът на НАИМ-БАН доц. Людмил Вагалински. При Шумен пък археолозите късно са уведомени, че ще има разкопки, сега се уточняват план-сметките, пари още не са дадени. Вагалински отказа да коментира повече, защото не намира за нормално да се налага постоянно задочно да се обясняват неща, които министерствата лесно могат да си изяснят.
Според Павлова трасетата на магистралите били известни още от 80-те години, а досега не са проучени. Тя не обясни как е могло да бъдат проучени, когато идейните проекти за строителството се правят сега от агенция "Пътна инфраструктура". На лот 2 на "Струма" не работят археолози, защото агенцията още не е направила идейния проект, призна обаче Павлова. Не стана ясно защо в заседанието на МС на 21 декември тя обвини местните археолози за забавянето, като ги причисли към БАН, а не към МК, както е в действителност.
По оперативните програми на ЕС има определени 200 млн. лв. за строителството на магистрали, а 5 млн. лв. са за археологическите проучвания през 2012 г., уточни министър Павлова. Ако не се усвоят и сроковете се забавят, ще трябва парите да се платят от бюджета, смята тя. "Надявам се тази година магистрала "Тракия" да е готова и да може да се ходи по-лесно и по-бързо на море", заяви министърката.
Коментар на стр. 12