06 Май 2024понеделник18:11 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Между Деня и Нощта на музеите

Изложбените зали правят образованието ефективно и интересно, но проблемите на музеите в страната са тежки и се множат

/ брой: 112

автор:Велиана Христова

visibility 78

На 18 май бе Международният ден на музеите, който се отбелязва вече 39 години, и всички наши музеи го честваха. Утре, на 21 май, за 12-и път ще се състои Нощта на музеите - френска инициатива, която вече се организира едновременно в цяла Европа. Тази година в инициативата се включват необичайно много музеи и галерии в цялата страна. Ако търсим символика, можем да вместим между Деня и Нощта целия съвременен живот на българското музейно дело, чиято 160-а годишнина от създаването честваме тази година.
Преди Деня на музеите председателката на образователната комисия в парламента Милена Дамянова организира прелюбопитна среща между директори на училища и директори на музеи от страната. Темата: "Музеят в училището - училището в музея". В повечето европейски страни участието на музеите в образователните програми на средното училище отдавна е практика. У нас досега по въпроса се говори рядко, а първата работа след началото на прехода бе да се закрият образователните отдели в музеите. За икономии. В последните години развитието на образователни дейности в музеите започна да се възвръща, но е оставено на активността на ръководителите им и на личната инициатива на учителите да организират посещения на учениците си. Примерно, в Националния политехнически музей са подготвили програми по физика, химия и музика, по думите на директорката Екатерина Цекова. РИМ в Пловдив пък е подредил мини природонаучен музей в една от детските градини. Примерите не са единични. Има и училища, които подреждат свои музеи. Например училището "Св. св. Кирил и Методий" в Брегово е пресъздало килията на Паисий в един ъгъл на приземния коридор. За пръв път сега обаче се заговори за целенасоченото участие на държавата и на общините в този процес.
 Един от големите проблеми пред възможността обучението да бъде обвързано с музеите се оказа наредбата за извеждане на учениците от училище, която е трябвало да бъде изработена от министерствата на туризма и на образованието след поправките в Закона за туризма, но от 2013 г. досега това не е направено. Според действащата наредба за ученическия отдих от 2006 г., за всяко еднодневно извеждане на деца и ученици извън детските градини и училищата се изисква отделна декларация от родителите. Затова в момента посещенията в музеи не са обособени отделно, а се подчиняват на общото изискване. Само че екскурзия и "уроци" в музея са твърде различни неща. Първият резултат от форума в НС е, че зам.-министърът в МОН Диян Стаматов пое твърдия ангажимент правилата за организирани занимания извън училище и конкретно за посещенията в музеи да бъдат спешно облекчени и от следващата учебна година родителите да подписват декларация за съгласие само веднъж - на 15 септември. Чрез задължението си за контрол над изпълнителната власт парламентът ще проследи изпълнението на това обещание, декларира Милена Дамянова. 
Това обаче е повече техническата страна на въпроса. Основният проблем е липсата на визия досега за ролята, която музеите трябва да имат за "оживяване" на учебния процес и за по-ефективното усвояване на знания от страна на учениците. Държавата намали специалистите, защото не вижда музеите като инструмент за изграждане на култура у нацията, смятат повечето анализатори. Музейни директори споделиха дори случаи, когато при кандидатстване с проект в някакъв конкурс министерска чиновничка попитала: "За да участвате, трябва да произвеждате нещо. Вие какво произвеждате?" Ние произвеждаме национална идентичност, заяви директорът на Националния етнографски институт при БАН доц. Петко Христов. И напомни, че хуманитарните науки не са предвидени за финансиране сред направленията, които могат да кандидатстват в новата оперативна програма на МОН за наука и образование. Непрекъснато се говори, че на децата не им е интересно в училище, че им се преподават неща, които "са далеч от техните интереси в днешно време", а в същото време твърде слабо се използва една форма на обучение, която може да бъде изключително полезна. Защото в музея децата пропускат знанието и през емоциите си, а това винаги води до по-добро усвояване на онова, което им се преподава. ДУМА и друг път е писала за задължителните часове в музей по различни предмети, които в Полша например са включени в учебните програми - от детската градина до ХІІ клас. На форума в НС също стана дума за тази практика. Посещенията в музеи да бъдат вписани като задължителни в учебните програми по история и по география, поискаха директори на училища и ръководители на музеи. Според Милена Дамянова и зам.-министъра на културата Бони Петрунова един от вариантите за насърчаване на уроците в музея е те да бъдат включени като част от националните образователни програми, които всяка година се одобряват от парламента. Би могло да се намери и възможност "музейното обучение" да бъде финансирано с евросредства чрез новата оперативна програма на МОН "Наука и образование за интелигентен растеж".   
Засега обаче това са само добри пожелания, а една наистина тъмна, "нощна" страна на музейното дело е оскъдното финансиране. В началото на годината министър Вежди Рашидов се похвали, че тази година парите за музеите са увеличени с 40 на сто, но заплатите на работещите в тях специалисти продължават да са между 380 и 460 лв., особено на младите, и всъщност родолюбивото си дело те вършат от гол ентусиазъм. Близо 3 хиляди души работят в 204-те музея и галерии в България, над 1000 са висшистите. Миналата година музеите дори излязоха на протест. България се представя навън главно с музейни находки, високопоставените гости също ги водят из нашите музеи, а същевременно хората, които работят в тях, които са висшисти, владеят езици, са изправени до стената, заяви тогава доц. Людмил Вагалински, директор на Националния археологически институт с музей при БАН. И напомни също, че не се отпускат пари за реставрация на експонатите, за обработка на фондовете, и на музейните работници постоянно им се налага да импровизират.  
Освен това основна характеристика на съвременните музеи и това, което ги прави атрактивни за публиката, са модерното оборудване, дигитализацията, използването на ИКТ, но повечето наши музеи - поставени на финансова гладна диета, могат само да мечтаят за подобни неща. За съжаление и по време на дискусията в парламента представителите на властта не дадоха особени надежди по отношение на финансирането. По-скоро прозвуча познатото: "Пари няма, действайте!"
 Тук обаче основният проблем е, че намалената цена за ученически посещения удря по и без това мизерните бюджети на музеите. Лидерката на Синдиката на българските учители Янка Такева охлади ентусиазма за пари от новата оперативна програма, като напомни, че тя вече е одобрена от Брюксел и промени в нея вече не може да се правят. Такева обаче оптимистично обяви, че преговаря "загубите" да бъдат компенсирани с бюджет 2017. Повечето от участниците приеха скептично думите й.
В много държави учениците посещават безплатно музеите, но държавата и общините задължително финансират тези посещения, напомни директорката на Националния военноисторически музей Соня Пенкова. И постави другия болен проблем - за квалификацията на музейните дейци и съответно на учителите за обучение на учениците чрез уроци в музея. Според оповестено неотдавна проучване голямата част от музеите в страната нямат образователни отдели, а лекции при колективни посещения на ученици изнасят главно уредниците, които нямат педагогически опит и нагласи и ефектът не винаги е добър. Цялостна образователна програма музеите у нас нямат, с много малки изключения. Учителите пък не познават музейната специфика и възможности и също не могат да се възползват от предимствата на такова обучение. Според Милена Дамянова трябва да се заделят поне 1 млн. лв. за това сътрудничество, включително за педагогическо обучение на музейните дейци и за съвместни програми училище-музей. Засега обаче този милион е само хипотетичен.
Една от интересните идеи за обучение на децата чрез живите свидетелства на историята е на хората от Музея за история на София - от тази есен те ще изнасят уроци в училище по програмата "Музей в куфар", обяви кметът Йорданка Фандъкова. Договорихме се МОН и МК да подпишат споразумение, като се създаде и център за педагогическо обучение на музейни дейци, съобщи Янка Такева. По думите й в момента се подновява практиката учителите да имат карти за безплатно посещение на музеи. СБУ настоява дарения за музеи, читалища, библиотеки и училища да се приспадат от облагаемите с данък печалба приходи на бизнесмените. Това бе подкрепено и от зам.-кмета на София по културата и образованието Тодор Чобанов. Според него билетите за ученици трябва да останат на преференциални цени, а обучението им в музеите да се заплаща чрез разходните стандарти, които училищата получават за извънкласни дейности. Той предложи министерствата на културата и на образованието да изготвят карта - обучението по кои предмети и с колко часа ще се осъществява в музея. 
 По време на форума в НС не стана дума обаче за друга огромна опасност, която е надвиснала над музеите. Нов проект на Закон за концесиите, пуснат за обществено обсъждане от правителството и лансиран от министър Томислав Дончев, предвижда обекти на културно-историческото наследство, разкопки, музеи и... затвори да могат да се отдават на концесия. Поставянето на музеи и затвори в един режим е наистина чудесна хрумка. Няма пари общината за музея - освобождава се от него, като го харизва на някого. А доколкото музеите са научни институции и по същество, и според определението на международния комитет ИКОМОС, това ще бъде наистина световен и невиждан иновационен "принос" на България - наука на концесия! Отгоре на всичко се предвижда да се премахне ограничението за максимален срок за концесиите 35 г. А връх на безумието е, че новият закон ще позволи държавата и общините... да плащат на концесионера, ако се предполага, че той няма да печели от концесията! Ако правителството одобри подобен проект и го внесе в парламента, може да се предположи каква нова буря ще се извие над главата му. Ако пък пробута подобно безумие по познатия силов начин, над музеите ще се спусне перманентна непрогледна Нощ...  

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1876

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1837

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1650

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1955

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 2133

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1728

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1794

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 2029

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1788

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1966

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ