Мъртъв ли е рокендролът, или отвъд границите на музикалните жанрове
Универсалното средство за общуване се ражда благодарение на енергичните ритми и бунтарско-лиричния дух на текстовете
/ брой: 82
Световният ден на рокендрола се отбелязва на 13 април като празник на единомишлениците, за които този музикален стил не е просто завладяващ ритъм, но и начин на живот. Датата е избрана заради събитието, което навеки остава в историята. Именно през април 1954 г. Бил Хейли записва сингъла "Rock Around The Clock" ("Денонощен рок"). Песента не само става хит и е една от най-продаваните в света на музиката. Но и се превръща в символ на рокендрола, като изиграва решаваща роля в популяризирането му, преодолява всякакви граници и предизвиква цялата световна общественост.
Да се представят в рамките на вестникарска страница най-любопитните факти, свързани с рокендрола, е все едно да се направи опит да се пресуши морето с лъжица. Но все пак може да се вземат няколко бляскави перли и да се направи от тях красив гердан, нали?
Смята се, че терминът "рокендрол" получава популярност благодарение на диджея и водещ на радиопредавания Алан Фрийд. Той често включва в програмата си "ритъм енд блус" - събирателно понятие, означаващо всички прояви на т.нар. негърска поп музика, възникнали след Втората световна война в САЩ на основата на блуса. И за да избегне това наименование, определяно като неблагоприлично за бялата публика, Фрийд го замества с "рокендрол". "Новото" музикално явление няма точно определени характеристики и се развива на базата на енергичния ритъм и специфичните маниери на изпълнение на ритъм енд блус.
Но, така или иначе, започва ерата на рокендрола, която в началото прилича на шумно и весело кралство. А може ли кралство без крал?! Съдбата отрежда тази роля на стеснителния и не много образован шофьор на камион Елвис Пресли, от когото мениджъри и продуценти умело създават образа на впечатляваща музикална звезда. Неведнъж Кралят на рокендрола се опитва да изскочи от безкрайната концертна въртележка, в която попада. Обаче съблазните на славата се оказват по-силни от всичко, дори и от желанието на Елвис за живот...
Но много преди Кралят да си отиде от този свят от свръхдоза медикаменти, музикалният жанр, станал толкова популярен именно благодарение на Пресли, бива... погребан. "Рокендролът е мъртъв!" - този израз се появява в края на 50-те, началото на 60-те. Като смъртта на невръстното, ненавършило и шест години явление в сферата на блуса е обявена по-скоро от отчаяние. Елвис, както се полага на млад донаборник, е призован да отдаде военния си двегодишен дълг към родината. Литъл Ричард решава да сложи край на музикалната си кариера. Джери Лий Луис, стремглаво устремен към върховете на славата, е съкрушен от скандала, разразил се заради брака на певеца с 13-годишната му братовчедка. Чък Бери пък попада в затвора заради нелицеприятна история с малолетно момиче. Трагично загиват в самолетна катастрофа Ричи Валънс, Бъди Холи и Еди Кокран... Над музикалния свят като че ли е надвиснала зловеща пауза.
Вероятно тя е била необходима, за да се появи на сцената ливърпулската четворка. Джон, Пол, Джордж и Ринго привнасят в позамрелите ритми жадуваната от всички свежест и с времето трансформират рокендрола в биг-бит. "Бийтълс" успява да надскочи хоризонта на известните дотогава жанрове и се превръща в група, чийто звезден път е придружен с истерични прояви от страна на почитателките на Ленън, Макартни, Харисън и Стар. Лекари и психолози дори провеждат многобройни изследвания, чиито резултати сочат, че стотици невръстни фенки на "Бръмбарите" са изпитали първия в живота им оргазъм именно на концертите на авторите на "Yellow Submarine", "Yesterday" и "Let It Be". Факт е, че рокендролът винаги се е смятал за по-разкрепостен музикален стил, който се свързва със сексуалността. А 20 години по-късно групата "Скорпиънс" напълно сериозно е обвинена в "значителния ръст на раждаемостта в Европа".
В началото на 80-те на рок концертите доста музиканти и голяма част от публиката започват да използват особен знак: показалецът и кутрето се вдигат нагоре, докато останалите пръсти са събрани в юмрук - т.нар. "рогца" или "хеви метъл поздрав". Въпреки някои схващания, този символ няма нищо общо със сатанизма, а напротив, още от Средновековието се използва от суеверните хора за премахване на уроки и предпазване от зли духове. В рокендрола "рогцата" стават популярни благодарение на фронтмена на "Блек Сабат" - Рони Джеймс Дио, който твърди, че ги е научил от... баба си!
Надали е необходимо някой да бъде убеждаван в непреходното значение на китарата за рокендрола. За овладяването на този инструмент са необходими огромен труд и безкрайно търпение. Всеки може да се научи да свири по различен начин, включително и съвсем самостоятелно, като слуша записите на големите майстори или наблюдава внимателно как боравят с инструмента виртуозите. Но самоуките китаристи се открояват с особения си стил и са ценени именно заради некласическия, уникален начин на свирене. В тази кохорта са Чък Бери, Джими Хендрикс, Ерик Клептън, Ангъс Маккинан Йънг ("AC/DC"), Стиви Рей Вон, Соул Хъдсън (Слаш), Гари Мур, Карлос Сантана, Ингви Малмстийн и т.н.
А една от най-известните песни в историята на рокендрола се ражда заради... пожар. По време на концерт на Франк Запа и "Мадърс ъф инвеншън" през декември 1971 г. в театъра "Монтрьо" (Швейцария) някой от публиката с изстрел от сигнален пистолет подпалва бамбуковия таван на залата. Многоетажният комплекс е напълно унищожен. И на музикантите от "Дийп пърпъл", планирали да свирят в него, се налага да търсят друга сграда, за да довършат албума си "Machine Head". Но пък гледката на димна завеса над Женевското езеро ги вдъхновява за "Smoke On The Water". Парчето през 2007 г. е вписано в Книгата с рекордите на Гинес, защото в Канзас е изсвирено едновременно от 1683 китаристи.
Всъщност рокендролът не е само стил в музиката. Оказва влияние също така и върху начина на живот, модата, езика и отношението към различни събития и явления. Оформя разнообразни течения в обществените настроения и може да се каже, че намира отражение и върху движението за граждански права. В текстовете обикновено се говори за проблемите на обикновения човек, а музиката с бунтарския си дух обединява абсолютно всички, като така рокендролът се превръща в универсално средство за общуване.