Мариела Гемишева - мултиплицирана
Известната модна дизайнерка пак експериментира със себе си в ролята на модел
/ брой: 50
Новият проект "Multi-Me" на известната модна дизайнерка Мариела Гемишева - абсолвентка на Академията за архитектура, дизайн и изкуства в Прага (VSUP, Praha) и преподавателка в специалност "Мода" на Националната художествена академия в София, ще бъде представен днес от 18 ч. в Лилавия салон на Чешкия център научи ДУМА от Силвия Дерибеева. Входът е с покани. Проектът, чиято кураторка е Яра Бубнова, обединява моден дизайн, студийна фотография и пърформанс. Отново, след "Out of Myself" (2002) и "Автопортрет" (2008), авторката "експериментира" със себе си в ролята на модел и продължава изследванията си върху взаимоотношенията между личност и облекло.
За отправна точка този път служи ефектният портрет, заснет от фотографа Александър Нишков, планиран първоначално за уеб-страницата на дизайнерката. Представени са в кадър не една, а две Мариели, две почти еднакви фигури, между които се изграждат особени, почти провокативни отношения. Пред нас не е разглеждане на самия себе си в огледало - чест похват в модните списания. Малките, но очевидни разлики по-скоро представят две различни явявания на един и същ човек, прочитат се като свидетелства за нееднозначността и противоречивостта на модела. "Мултиплицирането" продължава в пърформанса, където фигурите-повторения напускат условната статична рамка и дефилират, навлизайки в пространството на зрителя.
Композицията е парадоксално минималистичен - според традиционната представа за презентации на мода - жест, защото всъщност показва само една дреха. Това е тъмна рокля с деконструктивен дизайн и форми, напомнящи скулптирана драперия. Прави ли еднаквият тоалет всичките му притежателки еднакви "закачалки" за елегантни дрехи? Толкова силна ли е волята на дизайна/дизайнера да уеднакви и нивелира човешките разлики? Мариела Гемишева като че ли се отказва от най-ефектното в модата - от нейното разнообразие, за да акцентира върху доминиращата съставка - личността на притежателя на дрехата. Днес, когато модата е един от най-мощните глобални бизнеси, чиито потребители сме всички ние - от "фашионистас" до "модните жертви", подобно напомняне никога не изглежда излишно.