13 Юни 2025петък04:25 ч.

Мариела Гемишева - мултиплицирана

Известната модна дизайнерка пак експериментира със себе си в ролята на модел

/ брой: 50

автор:Дума

visibility 179

Новият проект "Multi-Me" на известната модна дизайнерка Мариела Гемишева - абсолвентка на Академията за архитектура, дизайн и изкуства в Прага (VSUP, Praha) и преподавателка в специалност "Мода" на Националната художествена академия в София, ще бъде представен днес от 18 ч. в Лилавия салон на Чешкия център научи ДУМА от Силвия Дерибеева. Входът е с покани. Проектът, чиято кураторка е Яра Бубнова, обединява моден дизайн, студийна фотография и пърформанс. Отново, след "Out of Myself" (2002) и "Автопортрет" (2008), авторката "експериментира" със себе си в ролята на модел и продължава изследванията си върху взаимоотношенията между личност и облекло.
За отправна точка този път служи ефектният портрет, заснет от фотографа Александър Нишков, планиран първоначално за уеб-страницата на дизайнерката. Представени са в кадър не една, а две Мариели, две почти еднакви фигури, между които се изграждат особени, почти провокативни отношения. Пред нас не е разглеждане на самия себе си в огледало - чест похват в модните списания. Малките, но очевидни разлики по-скоро представят две различни явявания на един и същ човек, прочитат се като свидетелства за нееднозначността и противоречивостта на модела. "Мултиплицирането" продължава в пърформанса, където фигурите-повторения напускат условната статична рамка и дефилират, навлизайки в пространството на зрителя.
Композицията е парадоксално минималистичен - според традиционната представа за презентации на мода - жест, защото всъщност показва само една дреха. Това е тъмна рокля с деконструктивен дизайн и форми, напомнящи скулптирана драперия. Прави ли еднаквият тоалет всичките му притежателки еднакви "закачалки" за елегантни дрехи? Толкова силна ли е волята на дизайна/дизайнера да уеднакви и нивелира човешките разлики? Мариела Гемишева като че ли се отказва от най-ефектното в модата - от нейното разнообразие, за да акцентира върху доминиращата съставка - личността на притежателя на дрехата. Днес, когато модата е един от най-мощните глобални бизнеси, чиито потребители сме всички ние - от "фашионистас" до "модните жертви", подобно напомняне никога не изглежда излишно.

Австрия потресена от трагедията в Грац

автор:Дума

visibility 661

/ брой: 105

Електропроводите палят пожарите в Гърция

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 105

Горещините стават норма за планетата ни

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 105

Накратко

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 105

Издънката

автор:Александър Симов

visibility 623

/ брой: 105

Не на продажбата на БДЖ!

автор:Чавдар Найденов

visibility 623

/ брой: 105

Време за приобщаване

visibility 630

/ брой: 105

Медиите клеветят Диляна Гайтанджиева

автор:Дума

visibility 658

/ брой: 105

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ