26 Септември 2020събота16:53 ч.

На фокус

Малусът веднага, бонусът след седем години

Никой не е доволен от начина, по който ще се определя размерът на застраховката "Гражданска отговорност"

/ брой: 4

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1441

Попитали радио Ереван по какво си приличат в България тол системата и системата бонус-малус за определяне размера на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". И двете отдавна трябваше да са в действие, но и двете се провалиха, отговорило вездесъщото радио. И докато на Богоявление толът се опита да направи първите си стъпки, кога това ще стори "бонус-малусът" не се знае. Там кашата е пълна. Засега се отлага за началото на март, официално съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН). След провала на предишния опит на ведомството да въведе системата в края на 2018 г., през ноември миналата година  финансовият регулатор представи нов вариант, който трябваше да стартира на 1 януари 2020 г., но и той бе подложен на унищожителна критика. Тогава шефът на КФН Бойко Атанасов се оправда пред депутатите от Комисията по бюджет и финанси, че критикуваният проект бил само чернова, изготвен от работната група, но през 2020 г. трите отговорни ведомства - КФН, МВР и транспортното министерство, ще излязат с окончателен текст. "До момента сме получили 45 предложения за подобряване на методиката, някои от които ще бъдат взети предвид", твърди Атанасов. В началото на тази година той излезе с "ново двайсе". Системата ще бъде въведена поетапно, първо за леките автомобили, а след това за камионите.

Кой печели

Странно нещо се оказва българският вариант на бонус-малус. Омбудсманът Диана Ковачева изпрати специално писмо до Бойко Атанасов с препоръка да се удължи срокът за обсъждане на наредбата, защото и в новия си вариант тя дава превес на интересите на застрахователите. Превозвачите също сравниха системата с пладнешки грабеж, от която те губят. Застрахователите не останаха назад и също обявиха, че те няма да печелят от бонус - малуса. Който си мисли, че към застрахователните компании ще потекат реки от пари след въвеждането на системата, се заблуждава, твърди Кирил Бошов, член на УС на Асоциацията на застрахователите в България. Тогава възниква фундаменталният въпрос - защо ни е тази система, след като никой няма да има полза от нея. Иначе идеята, намерила реализация в много страни, е добра - съзнателните  и изрядните шофьори да плащат по-малко за "Гражданска отговнорност", а за нарушителите застраховката да поскъпва. Само че в български вариант явно нещата не стоят точно така.

Настояване

БСП настоява наредбата да бъде преработена, обявиха от левицата. В нея има сериозни пропуски, внесли сме и предложения за промяна в кодекса за застраховането - премията по "Гражданска отговорност" да се коригира само на база причинени щети, обясни депутатът от "БСП за България" Димитър Данчев. По думите му с предлаганите в момента текстове се повишава корупционният риск, а съдилищата ще бъдат затрупани с жалби за отлагане или избягване завишаването на застрахователната премия. Това е и допълнителна тежест за транспортните фирми, които имат и по-голям брой водачи, твърдят от БСП. За нас бонус-малус системата трябва да има поощряващ ефект за шофьорите, а не да бъде само инструмент за увеличаване на застрахователната премия, обобщава Данчев. Той добави, че е неприемливо водачът да бъде наказван за едно и също нарушение няколко пъти - чрез глоба с фиш или акт, отнемане на точки и трети път - повишаване на премията по застраховката. В последния вариант на наредбата регулаторът предложи нарушителите на пътя да плащат четири пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2021 г., а изрядните шофьори да ползват отстъпка в полицата само до 25% или до 23%. Според основния вариант всички шофьори ще започнат на чисто (с базова цена на застраховката), като за целите на системата ще се засичат нарушенията им след 1 януари 2020 г. В случай че за 12 месеца шофьорът няма нито едно от изброените нарушения или престъпления в таблицата на КФН, той ще попадне в първия от общо пет бонус класа, които ще поевтинят застраховката му. За първата година отстъпката е 12% от цената, за две "безгрешни" години тя е 15%, а след това съответно 18%, 20% и 23% при пет години без провинения на пътя. В същото време, ако водачът направи нарушение, той ще попадне в един от 9-те малус класа в зависимост от тежестта на провинението. Наказателните точки увеличават премията с от 25% до 300%.

Разграничение

Според омбудсмана Диана Ковачева проектонаредбата не предвижда ясно разграничение между собственика и водача на МПС при определяне размера на премията. Оказва се, че собственикът на МПС отговаря за нарушение, извършени от други хора, вписани като водачи в полицата на автомобила, като малус точките на другите водачи се отразяват върху размера на премията му, без самият той да е допуснал нарушение, твърди общественият защитник. И според омбудсманът проектът допуска да се натрупват множество санкции за едно и също нарушение. Липсата на пропорционалност между санкционирането и поощрението на собствениците/водачите на МПС не кореспондира с обявените цели на проекта. В рамките на предложената система увеличението за малус клас е много рязко и достига до 400%. А в същото време, изрядните водачи не са стимулирани в достатъчна степен е друг мотив, с който омбудсманът предлага да се преосмисли така предложената концепция. Не е предвиден и механизъм за възстановяване в кратък срок от застрахователя на надвнесена сума при установено неправилно изчисляване на премията, е друг недостатък на проекта.

Отстъпка

Според застрахователите въвеждането на системата бонус-малус във вида, в който е разписана с наредба на Комисията за финансов надзор, ще даде отстъпка от цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на над 80% от шофьорите. Максимумът до 25% ще достигнат 44% от водачите, или близо 1,55 млн. шофьори. В същото време максималното предвидено поскъпване от 400% ще застигне не повече от 21 хил. души в цялата страна, или 0,6% от автомобилистите. Причината за подобно разпределение е, че системата е структурирана така, че обхватът на нарушенията, които влияят върху рисковия профил на шофьора, е силно стеснен. За разлика от останалите европейски държави българският бонус-малус няма да отчита нарушения като неправилно паркиране, сблъсъци на паркинг и други леки инциденти, за които се съставя двустранен констативен протокол, шофиране без "Гражданска отговорност", нарушения при шофиране зад граница. Освен че ще е ценово по-изгодна за повечето шофьори, застраховката ще доведе и до намаление на произшествията по пътищата, което е основната преследвана цел на системата. В повечето европейски страни постигнатото подобрение е с 10 до 30%, твърдят представители на бранша. По данни на АЗБ икономическите загуби от загиналите, ранените и трайно инвалидизираните хора заради катастрофи по пътищата надхвърлят 1 млрд. лв. годишно и дисциплинирането на водачите чрез икономически стимули е един от инструментите за постигане на обществено полезен ефект.

Препоръки

От гилдията имат препоръки за корекции по проекта на системата, които ще направят така, че водач с нарушения ще може по-бързо да връща изгубения бонус клас, а транспортните фирми ще могат да избегнат по-скъпите застраховки чрез въвеждане на системата за качество ISO. За България пътнотранспортните произшествия са задълбочаващ се проблем, който води ежегодно до около 700 смъртни случая и близо 8500 ранени. "Между 1 и 2% от БВП на страната са преките икономически загуби, което ни прави най-засегнатата страна. Ако бонус-малусът спомогне за намаление само с 10% на тези вреди, представете си какъв би бил ефектът, съпоставено с това, което държавата се опитва да постигне с единия ден болнични", пресметна Кирил Бошов от Асоциацията на застрахователите. "Целта на системата е да доведе до намаление на катастрофите и ако работи, то не бива да я спъва това влизане в обувките на 21 хил. водачи, които в максимална степен са отговорни за цитираните икономически загуби", добави експертът. Застрахователите смятат, че в дебата за въвеждането на системата успяват да добият гласност некомпетентни мнения, които саботират усилията за въвеждането й, акцентирайки върху максималния малус от 400% за най-тежките случаи. По повод на критики, като например, че бонус-малусът ще санкционира повторно водачите, които вече веднъж са платили глоба за засечените от КАТ нарушения, или че не е справедливо да се брои превишението на скоростта като фактор, влияещ на рисковия профил, при положение че на места пътните знаци не са адекватни и инфраструктурата е лоша, от браншовата асоциация обърнаха внимание, че темата не трябва да бъде гледана единствено през очите на шофьорите. 

Скромни бонуси

Един от най-големите проблеми е, че и в новата методика КФН предвижда доста скромни бонуси за добрите шофьори и многократно завишени цени на застраховката за нарушителите на пътя. Според авторите това е начинът да се дисциплинират водачите и да се намалят пътнотранспортните произшествия. Шофьорите и превозвачите обаче смятат, че толкова тежки наказания само ще демотивират водачите и ще вдигнат още повече печалбите на застрахователите. Една от промените, за която превозвачите настояват, е свързана именно със затварянето на ножицата между най-големите бонуси и най-големите малуси в методиката. От Българското обединение на шофьорите смятат, че таванът на отстъпките трябва да е 50%, а максималното наказание не повече от 200%, както било в много страни от ЕС. 

Шефът на КФН обясни, че малус ще се полага при превишена скорост, преминаване на червено и отнемане на предимство. За шофьори на леки автомобили цената на "Гражданска отговорност" пък можело да стигне до най-много 1200 лв. на година и то при причинена смърт в катастрофа. От неговите думи става ясно обаче, че малусът за нарушение ще се отразява веднага на шофьорите, докато за бонуса ще трябва да се чака. "Ние сме предложили два варианта - скала с 15 или 20 пункта. Така - при скала от 15 пункта бонусът ще дойде след 5 години, а при скала от 20 пункта - след 7 години". 

Атанасов аргументира схемата със задължението на държавата да спасява човешки животи. Освен това първите 20% от бонуса щели да идват през първите две години, а останалите - до седем.  Все още не е ясно обаче защо КФН, МВР и Министерството на транспорта са избрали тази форма на системата, която наказва поведението на пътя, а не причинената щета, както е в повечето Европейски държави. Официалното обяснение е, че страната трябва да се справи с "войната на пътя", но реално така системата позволява двойно наказание на шофьорите - един път с акт от КАТ и още веднъж през по-висока застраховка. 

Добрич и Шумен на косъм от водна криза

автор:Дума

visibility 514

/ брой: 182

Бобокови: КРИБ е "на повикване" от властта

автор:Дума

visibility 510

/ брой: 182

30% от заетите в туризма са загубили работа

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 182

Срокът за обжалване на административен акт става 14 дни

автор:Дума

visibility 281

/ брой: 182

РЕЗОЛЮЦИЯ НА ПЕТДЕСЕТИЯ КОНГРЕС НА БСП

автор:Дума

visibility 1028

/ брой: 182

Датата

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 182

ORF: Борисов използва коронакризата за натиск

автор:Дума

visibility 539

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ