22 Октомври 2019вторник10:08 ч.

Снимка Емилия Костадинова

Интервю

Максим Минчев: Изгубени сме, ако агенциите бълват измислици

Ние не сме президентска или парламентарна, а обществена и държавна медиа, категоричен е генералният директор на БТА

/ брой: 119

автор:Павлета Давидова

visibility 1908

Максим Минчев е завършил журналистика в Лвов, Украйна, и е бил стипендиант на НАТО в Брюксел. Работил е във вестниците "Народна младеж" и "Диалог", в сп. "Български войн", бил е зам. главен редактор в БНР, редактор и водещ в Радио "Свободна Европа". От 2003 г. е генерален директор на БТА. През 2016 г. е избран за генерален секретар на Световния съвет на информационните агенции. Миналата седмица получи 3-годишен мандат и като президент на Световния конгрес на информационните агенции.

"Произвеждаме около 1000 информации на ден"

- Г-н Минчев, БТА бe домакин на Световния конгрес на информационните агенции. Какви са вашите впечатления?

- По своя размах, по своята география и численост това е може би най-мащабното медийно събитие в нашата история. Не са важни само количествените показатели. За няколко дни София събра множество авторитетни хора, представители на световния медиен елит. Тук си дадоха среща ръководители и журналисти от Ройтерс, ДПА, ТАСС, Асошиейтед прес, Франс прес, имахме гости от Европа, САЩ, Австралия, Индия, Китай... За първи път в конгреса участваха и т. нар. "екзотични" агенции - Косово, Кабо Верде, Парагвай, Катар, Бахрейн, Сейшелските острови, Сиера Леоне и др. Звучат така, но произвеждат качествена информация и играят своята роля. Такова звездно събиране на толкова много личности отдавна не е имало в България. 

Агенциите са медиа, която е много по-свързана от всички останали медии, ние сме едно цяло. Може би това едно цяло е и причината за изключително активния, богат, наситен международен живот на агенциите. Срещаме се минимум 7-8 пъти в годината в различни формати: европейски, балкански, африкански, черноморски, азиатски, на страните от бившия Съветски съюз и т.н. Срещаме се, защото всеки ден работим заедно една с друга. 

Има група на "големите", които захранват голяма част от света с информация - Ройтерс, Асошиейтед прес, ТАСС, ДПА, Франс прес, Синхуа и Киодо. Но има и голяма група по-малки агенции, които също имат важно значение. БТА произвежда около 1000 информации на ден, ние сме между среден и висок мащаб агенция. По време на избори достигаме до 3 хиляди информации. Не може да се конкурираме пряко със Синхуа, която произвежда снимки и новини на всеки няколко секунди. Голяма част от продукцията на БТА идва от сродни агенции, от нашите кореспонденции или през абонамента за други големи медии. Ние сме свързани един с друг и не можем без това. Това ни налага по-често да се срещаме и истински да обсъждаме нашия бизнес, нашия хляб. Това не е толкова необходимо за вестниците, телевизиите и радиото, но за агенциите е важно. 

- Доволни ли сте от конгреса?

- Срещата в София даде възможност за истински дебат и бяха поставени много важни и интересни теми. Нещата се променят с такава скорост, че може би след година част от днешните въпроси вече ще са част от миналото. 

Няколко дни след конгреса вече идват първите поздравления и благодарности. Участниците са доволни от организацията и програмата. Прави ми впечатление, че това не са традиционните, тривиални благодарности, обръща се внимание на съдържанието на конгреса и аз съм доволен. Беше интересно. Смятам, че тематиката бе подбрана прекрасно.

Не мисля, че темата за фалшивите новини се отнася толкова много за нас - всички ние сме загубени, ако и агенциите започнат да бълват измислици. Голям интерес имаше в панелите за изкуствения интелект, собствеността на агенциите и допълнителното увеличаване на приходите. 

- Бъдещето на изкуствения интелект е тема, която е все по-популярна във всякакви среди. Може ли да очакваме нещо подобно и в БТА?

- Никой не би се ангажирал с категорична прогноза дали изкуственият интелект тотално ще замени хората, дори и в медиите. Имаше много интересни презентации, китайците показаха "изкуствена" телевизионна говорителка. Тя може да чете всякакви новини 24 часа, без да се умори, без да направи грешка. Имахме възможност да сравним механизиран човек с истинския му прототип. Засега успяваме да направим разликата... Ще ми се да вярвам, че човекът все още не може да бъде изцяло заменен. Ще ми бъде интересно да следя темата. Не че ще имам шанса да бъда командван от изкуствен интелект или нещо друго, но всичко, което касае развитието, еволюцията на медиите, ми е интересно.

- Собствеността на медиите е различна, смятате ли, че моделът на БТА като държавна агенция е ефективен?

- На конгреса бяха дадени различни примери - има агенции, търговски дружества, има изцяло частни агенции, други са собственици на вестници, някои са контролирани от президента на страната или правителството... Мисля, че колегите от много държави ни завиждат. В България бе приет закон, който ни дава много преимущества и ни гарантира спокойствие. За БТА е предвидена мандатност на генералния директор и екипа, според мен така сме независими от политическите промени в държавата. Това е много важно. Има колеги, които са притеснени за бъдещето и не знаят какво ги очаква след месец - например в Гърция, Албания и Украйна. Там всичко зависи от резултатите на изборите, новите управляващи могат да сменят веднага ръководството на техните информационни агенции. Това означава сътресение в медията, директното подчинение на правителства, прави екипа зависим. БТА има много добър статут. 

БТА е българската държавна агенция, тя е обществена и спазва законите, защитава Конституцията на България. БТА не е президентска, тя не е правителствена агенция. В закона е заложена нейната относителна независимост и аз смятам, че не злоупотребяваме с това.

Смятам, че палитрата е твърде пъстра. Не бива да обобщаваме и генерализираме решения, всичко зависи от обстоятелствата в конкретната държава. За мен обаче моделът на БТА е работещ.

- Успя ли БТА да почерпи идеи как да привлича допълнителни средства, например от друг тип съдържание, което да предлага?

- Този процес при нас тече от години. Успяхме да изградим, а и надграждаме системата от наши пресклубове. На изборите, на една от редовните ни редколегии, се зарадвах, когато чух: "В София днес има 4 пресконференции, в Пловдив - 2, в Плевен - 3, по една в Шумен, Враца, Хасково, Пазарджик, Плевен, Велико Търново." Има дни, в които нашите клубове са домакини на по 25-30 пресконференции. Това са приходи за БТА. Опитваме се да привличаме рекламодатели, работим и за абонаменти към продукцията ни. 

Вие бяхте на откриването на новия ни мултимедиен център. Напоследък бяхме ангажирани с конгреса, но сега отново ще му обърнем внимание. В него могат да се правят малки изложби, премиери на книги, ще има срещи с журналисти, концерти... Тази мултифункционална зала предоставя много възможности. 

Разбира се, работим по развитието на видеоновините. Стараем се да сме в крак с технологиите.

- Има ли друго голямо събитие на БТА, което да очакваме до края на годината?

- Имаме много планове. Ако намерим ресурс, няма да прекъсваме традицията от последните 14 години и отново ще направим Световна среща на българските медии. Има няколко предложения за домакинството. Надявам се да имаме силата да организираме колегите от целия свят, които пишат, говорят или показват съдържание на български език. Срещите са много полезни, освен това успяваме да направим връзката между журналистите, българската диаспора и институциите.

Предстоят и местни избори, които ще са поредното голямо предизвикателство за нас. Трябва да запазим неутралност, както и да отразим кампанията възможно най-всеобхватно и от всяко кътче на страната. Имаме много очаквания от нашите кореспонденти. Все пак основната ни работа е да правим информация, да поддържаме стандарта и да служим на обществения интерес.

Николай Радев: Ще работим с неправителствения сектор

автор:Дума

visibility 173

Младен Тимчев:Спортът има бъдеще в община Сандански

автор:Дума

visibility 137

Ива Вълчева: Няма да обещавам, а ще действам

автор:Дума

visibility 131

Борисов сравни "Турски поток" с политическа магистрала

автор:Дума

visibility 213

/ брой: 202

Експерт: Инфлацията е по-висока от тази, която отчита НСИ

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 202

БДЖ пусна поръчка за 40 нови вагона за над 76 млн. лв.

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 202

300 кг колбаси с опасна бактерия са изтеглени от пазара

автор:Дума

visibility 141

/ брой: 202

Изтича срокът на примирието в Сирия

автор:Дума

visibility 38

Нетаняху върна мандата за съставяне на правителство

автор:Дума

visibility 148

Британският парламент отказа да разгледа сделката за Брекзит

автор:Дума

visibility 181

В САЩ съдят фармацевти

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 202

Путин ли е новият господар на Близкия изток?

автор:Дума

visibility 16

Топ 5 на провалите на Фандъкова

автор:Деси Велева

visibility 341

/ брой: 202

Владимир Москов: Вратата ми винаги е отворена за хората

visibility 111

/ брой: 202

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ