"Лоранъ" представя Николай Майсторов
Цикъл от 60 цветни литографии "Дон Кихот" - Сервантес, Унамуно, е подреден в столичната галерия до 13 декември
/ брой: 275
Лаврен Петров
Галерия "Лоранъ" (ул. "Оборище" 16) представя до 13 декември едно от най-големите имена в съвременното българско изкуство - проф. Николай Майсторов, и неговия цикъл от 60 цветни литографии "Дон Кихот" - Сервантес, Унамуно, вдъхновен както от оригиналното литературно произведение на Мигел де Сервантес Сааведра (1547-1616), така и от философските есета на Мигел де Унамуно (1864-1936).
Романът "Дон Кихот" е реалистично, философско-психологическо обрисуване на живота в Испания от преходното време между Средновековие и Ренесанс, а сблъсъкът на ценностите на тези епохи се разкрива чрез многопластовите и често противоречиви персонажи на ексцентричния идалго Дон Кихот, у когото в неразрушима симбиоза живеят разума и безумието, и на Санчо Панса - човекът от народните маси, практичен, вълнуващ се от действителното и материално оцеляване. Помежду си те са свързани от здрав съюз, показващ как феномените на духовното и материалното битуват заедно в света. Тази странна връзка е изградена върху трагедията на духовния човек, мъчещ се да одухотвори несъвършения земен човек.
Твърде различна от обичайна самостоятелна изложба с подбрани творби на художника, тази цялостна колекция, работена в продължение на три години, извежда ясно дълбоко философската концепция на своя автор. 60-те многоцветни литографии нямат илюстративен характер - художникът интерпретира литературното съдържание, като навлиза в най-дълбоките, най-истински планове на сюжетната линия, за да покаже различните душевни състояния на своя испански герой. Драматизмът в образа на Дон Кихот, породен от трагикомичния характер на неговите преживявания, води до двойствена нагласа към света - ту смел и решителен, готов за битка в отстояване на справедливата си кауза, ту страдащ, измъчен, плачещ, сразен. Така представата за непрактичната духовна личност става смислов център в разказа на Майсторов от 60 творби за превъплъщенията на душата.
Следвайки философската логика на Мигел де Унамуно, Николай Майсторов разкрива образа на Дон Кихот като испански Христос, разпънат от материалният живот. Художникът разчита на енергийната стойност на формата, за да изведе екзистенцията на героя. Изкуството не е буквално отражение на живота - то е абстрактно и винаги условно. Затова и цикълът литографии не се подчинява на сюжетната линия, а на същинския енергиен феномен, на образите, изградени чрез характерни деформации на цвета или формата.
Културна традиция отдавна е превърнала испанския рицар на Доброто в емблема на общочовешките морални и етични ценности. И ако Унамуно вижда в Дон Кихот въплъщение на философските си представи за света и без срам заявява: "Дон Кихот и Санчо са се родили, за да разкаже живота им Сервантес и за да го обясня и коментирам аз", ние бихме допълнили - и за да ги претвори на листа проф. Николай Майсторов.
Сервантес - "Дон Кихот", Унамуно, част I, глава 23, 1991 г.
Сервантес - "Дон Кихот", Унамуно, част I, глава 29, 1991 г.
Сервантес - "Дон Кихот", Унамуно, част I, глава 2, 1991 г.