Лобистите на шистовия газ подготвят нова атака
Социологическа анкета опитва с манипулация да промени отношението към горивото
/ брой: 182
Лобистите на шистовия галз подготвят нова кампания. Това става ясно от проучване на сайта "Солидарна България". Оттам са попаднали на част от въпросник под формата на социологическа анкета, чрез който заинтересовани компании се опитват да променят отношението към шистовия газ.
Интервюиращите се представят за служители на социологическата агенция "Витоша рисърч". Тя е дъщерна на Центъра за изследване на демокрацията, чиито донори са основно влиятелни американски правителствени и неправителствени организации.
Цел на анкетата не са обикновени граждани, а само среди, които имат достъп до взимането на решения - политици, журналисти, бизнесмени, анализатори, социолози. По-голямата част от въпросника се базира на полуистини и откровени манипулации, категорични са обаче от "Солидарна България".
Още в началото на блока от въпроси "Запознатост" компанията, подготвила въпросника, внушава, че в "България има доста големи количества природен газ". Това е твърдение, което досега не е подкрепено от нито един сериозен учен, пишат още активистите срещу шистовия газ.
След въведението анкетата-манипулация продължава с 19 подвъпроса, чиято истинска цел не е да събере данни за анализ на съществуващото познание и отношение към технологията за добив на шистов газ, а да изгради ново отношение на базата на въпроси-внушения. По всяка вероятност събраната чрез въпросника информация ще се използва, за да бъдат напипани теми, по които пропагандата за шистовия газ би постигнала по-голяма чуваемост - борба с безработицата, инвестиции, подпомагане на социални дейности.
Част от дезинформацията включва обещания за хиляди работни места, въпреки че посещения на място доказаха, че работните места се изчерпват с няколко хигиенни работника на сондаж, отбелязват от "Солидарна България". Друга теза е, че противниците на добива на шистов газ живеели извън районите, предвидени за "разработване", дори извън страната.