Липсват 500 учители, 1800 са без квалификация
До две години ще има недостиг от 10 000 педагози
/ брой: 201
Около 500 са незаетите учителски места в момента, а около 1800 учители са без педагогическа квалификация, съобщи вчера министър Красимир Вълчев в дискусия за кадрово осигуряване на българското образование. Според лидера на СБУ Янка Такева обаче проучване сочи, че само след две години недостигащите учители ще са 10 000, а след 8 години ще станат 39 000. Децата със специални образователни потребности пък са 22 600, а реалните ресурсни учители са едва 1460, каза Такева.
Основна причина за срива са демографската криза, бягството от учителската професия и делегираните бюджети, според които финансирането и съответно наетите учители зависят от броя на децата. За това обаче най-малко бе казано в дискусията. По данни на НСИ за пет години - от учебната 2012-2013 г. до 2017/2018 г., учениците у нас са намалели с над 33 000. А според преподаватели в СУ например, от завършващите педагогика едва 4% отиват да работят в училище.
Най-голям проблем е наличието на учители за професионалните направления от природоматематическите науки, за професионалните училища, по чужди езици, информационни технологии, призна Вълчев. Част от учителите ще бъдат квалифицирани с европари по Оперативната програма за наука и образование. МОН обаче не предприе нищо по искането на вузовете квалификацията на педагозите да се извършва в тях, а не в т.нар. лицензирани фирми. От посочените 800 учители, които сега преподават, без да имат педагогическа правоспособност, голяма част са в процес на придобиване на необходимата квалификация.
Според министъра МОН ще продължи да увеличава приема за педагози, а също - за висшисти от други направления, които може да бъдат бързо квалифицирани за учители. Според Такева такова допълнително обучение за по една година може да направят три университета. Вълчев допуска дори обучението в педагогическите специалности да е безплатно, т.е. да се въведе нещо като трета стипендия, покриваща таксите. За премахване обаче на подхода "парите следват ученика", който е принцип на делегираните бюджети в средното образование и на финансирането във вузовете, не става дума. МОН се опитва да компенсира с отпускането на допълнителни пари за приоритетните специалности и за качествените специалности във всяко висше училище конкретно.