25 Юли 2025петък16:37 ч.

НС гласува по-високи глоби и повече контрол на шофьорите

При превишение с над 40 км/ч извън населено място, освен глоба ще се отнема и книжката за 2 месеца

/ брой: 131

автор:Дума

visibility 11559

Парламентът гласува промени в Закона за движение по пътищата на удължено заседание в сряда. Дебатите и гласуването продължаха девет часа. Новите текстове предвиждат по-високи глоби за нарушителите и нови средства за контрол на пътя. Целта е да бъдат дисциплинирани шофьорите и да се повиши събираемостта от глоби и фишове.
Едно от ключовите предложения предвижда при превишение на скоростта с над 40 км/ч извън населено място, освен глобата от 600 лева да се отнема и свидетелството за управление за 2 месеца. При повторно нарушение глобата ще се удвоява, а лишаването от право да се шофира ще е 3 месеца.
Сред останалите промени е и увеличение на глобата за шофиране без документи - от досегашните 10 на 30 лева. Нарушения като преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека вече ще струват 150 лева.
„Пътната инфраструктурата изостава от напредването на технологиите, многобройните автомобили и скоростта, с която се движат. Затова с този законопроект се фокусираме върху превенцията и контрола по пътищата.“ Това заяви председателят на Комисията по транспорт и съобщения Кирил Добрев по време на дебата.
Той подчерта, че с новото законодателство в наблюдението, освен камерите на МВР, се включват и камерите на тол системата, и общинските камери. Предвижда се и увеличение на санкциите. „Всички спазваме правилата в чужбина, защото знаем, че там глобите са по-солени, а тук можем да си правим каквото искаме“, отбеляза Добрев.
Отпада предложението максималната скорост за движение по автомагистрала да стане 130 км/ч. и се запазват 140 км/ч., на скоростен път остава 120 км/ ч., за  камиони - 90 км/ч. В населено място максималната скорост ще е 50 км/ч за почти всички видове превозни средства, като в гъстонаселени райони се обособяват зони, в които скоростта ще бъде ограничена до 30 км/ч.
Небрандирани автомобили с униформени полицаи също ще имат право да глобяват и да спират шофьори при установено нарушение, а фишовете ще се връчват автоматично.
Отхвърлено беше предложението за забрана на електрическите тротинетки, но бяха приети по-строги изисквания към водачите - всички трябва да са с каски. Променя се разрешената възраст за управлението им от 14 на 16 години. Водачът вече е длъжен да има валидна застраховка „Гражданска отговорност“, превозното средство трябва да има регистрационен номер. Вече е забранено електрическите тротинетки да се движат в тъмната част на денонощието.
Предвижда се нарушения за средна скорост да могат да бъдат установявани от МВР чрез техническите средства на електронната система на АПИ. От сряда камерите на тол управлението са синхронизирани със системите на МВР, като МВР вече глоби първия шофьор.



Конституционният съд:
Отнемането на колите на пияни и дрогирани е законно 

Конституционният съд остави в сила разпоредбата от Наказателния кодекс, с която се отнемат автомобилите на дрогираните и пияните водачи. Кадровиците не откриха противоречие с основния закон, съобщават от КС.
Решението бе взето със 7 гласа "за". То бе подписано с особено мнение от Павлина Панова, Надежда Джелепова, Соня Янкулова, Борислав Белазелков и Галина Тонева. В заседанието участваха всички конституционни съдии.
Съдът обяви за противоконституционни разпоредбите, според които се налага глоба в размер на пазарната стойност на превозното средство, ако то не е собственост на водача. През април 2024 г. Конституционният съд бе сезиран от Общото събрание на Наказателната колегия на Върховния касационен съд.
„Обществената чувствителност към безопасността на движението по пътищата и в частност управлението на МПС след употреба на алкохол и/или други упойващи вещества в последните години по обективни причини е особено завишена и волята на законодателя, вложена в оспорените разпоредби, е ясна: да предвиди засилена наказателна отговорност за престъпления, засягащи по общоопасен начин особено важни обществени отношения – безопасността и опазването на живота и здравето на гражданите при движението по пътищата. Следва да се отбележи, че подходът на българския законодател не се отклонява от практиките на голяма част от държавите членки на Европейския съюз, и други правови държави“, пише КС.

Въвеждат еднодневни винетки от 2026 г.

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 136

Газът поевтинява с 3,8% през август

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 136

Подадохме ново искане за 653 млн. евро по ПВУ

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 136

Пекин и Брюксел се сближават

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 136

Евродепутат заплаши Фон дер Лайен със съд

автор:Дума

visibility 349

/ брой: 136

Москва и Киев върнаха по 1200 пленници

автор:Дума

visibility 381

/ брой: 136

Накратко

автор:Дума

visibility 315

/ брой: 136

Тромб

автор:Александър Симов

visibility 372

/ брой: 136

Островът - вчера, днес, утре...

автор:Атанас Зафиров

visibility 422

/ брой: 136

Законът - позор на Зеленски

visibility 379

/ брой: 136

Недостиг

автор:Аида Паникян

visibility 771

/ брой: 135

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ