17 Юли 2025четвъртък00:51 ч.

Кой е отговорен за хаоса с е-винетките

Плащаме по-скоро за лошо пътно строителство и лоши пътни ремонти, показва проучване

/ брой: 14

автор:Дума

visibility 1861

За неразборията с новата система за контрол върху движението по националната пътна мрежа хората най-често обвиняват изпълнителната власт, а не фирмата изпълнител. Това показват резултатите от социологическо проучване на агенция "Афис" за хаоса с електронните винетки. За провала 12% обвиняват директно правителството, 3,93% - МРРБ, 17,27% - АПИ, фирмата изпълнител - 19,10%, а други 39,6% - всички изброени. Това означава, че около 70 на сто обвиняват за провала правителството.

Замисълът на системата предполага чрез закупените винетки българските граждани да финансират изграждането и ремонта на пътните участъци. В този контекст казусът с електронните винетки е част от по-голямата картина - как работят държавата и администрацията в този сектор, който пък е свързан, освен с управленски решения, и с безопасността на голяма част от българските граждани, поясняват социолозите.

Каква е оценката за качеството на изгражданата и ремонтирана пътна инфраструктура, което гражданите финансират чрез закупуването на винетки? Изводът, който се налага от този въпрос, е, че плащаме по-скоро за лошо пътно строителство и лоши пътни ремонти. На пряк въпрос "Колко често преминавате с автомобила си през опасни новопостроени или новоремонтирани пътни участъци", 22% отговарят "всекидневно", а други 23% - "почти всеки ден". 43% декларират, че това им се случва няколко пъти месечно или по-рядко.

Едва една четвърт от нуждаещите се от винетка шофьори са успели да закупят или презаверят електронния документ за 2019 г. А една пета са онези, които са опитали да сторят това, но не са успели. Над половината от водачите на МПС към този момент изобщо не са опитвали да закупят или презаверят електронна винетка - не се нуждаят от такава или още не е изтекла валидността на предишните им винетни стикери, отбелязват социолозите.

 55% от пълнолетните български граждани декларират, че шофират, а с 3% повече е общият дял на притежаващите правоспособност за управление на МПС. В номинална стойност това са приблизително 3,250 хил. души. От тях повече от половината твърдят, че шофират всекидневно, а всеки четвърти - няколко пъти седмично. 56% от домакинствата притежават по едно МПС, а 13,4% - повече от едно. Сумарно това прави близо 70% от българските домакинства. Почти всеки ден по пътищата у нас се разминават, условно казано, около 2,5 млн. души, управляващи МПС, без да броим преминаващите чуждестранни превозвачи. Около една четвърт от тях шофират само в рамките на населените места, в които живеят, т.е. те не са засегнати от кризата с винетките.

Тръмп плаши Русия с "тежки мита"

автор:Дума

visibility 385

/ брой: 129

Лавров се срещна със Си Дзинпин

автор:Дума

visibility 379

/ брой: 129

Разследват евродепутат, за когото Аушвиц е "фейк"

автор:Дума

visibility 399

/ брой: 129

Символ

автор:Александър Симов

visibility 389

/ брой: 129

Приключи ли терапията

автор:Евгени Гаврилов

visibility 382

/ брой: 129

Епични провали

visibility 394

/ брой: 129

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ