На фокус
Корупцията - диагноза на обществото
Властващият индивидуализъм, спасението поединично раждат политически ерзаци
/ брой: 15
Крум ЗАРКОВ,
член на ИБ на НС на БСП
След като безвъзвратно изтъркаха понятието "съдебна реформа", днес определени политически сили се опитват да обосноват следващ проект около темата "борба с корупцията". Само по себе си това е легитимно усилие. Жалкото обаче е, че главните действащи лица сякаш не са осмислили причините, поради които усилията им да променят съдебната система гръмко се провалиха. Една от тях е предлагането на простовати решения за изключително сложен проблем. Мисълта, че добрите могат просто да посочат лошите, да ги вкарат в затвора и въпросът да е приключен, е в най-добрия случай наивна. В лошия случай е политическо инструментализиране с цел очерняне на опонентите, които са представяни като защитници на корупцията, т.е. като част от лошите.
Горчивата истина всъщност е, че корупцията не е само правно-институционален проблем. Тя е диагноза на обществото ни. Това означава, че изкореняването й е свързано с дълбока социална промяна. Напълно илюзорно е да се мисли, че ще спрем корупцията и така ще променим обществото си. Вярно е обратното.
Това не изключва подобряване на нормативната и институционална среда, но генераторите на корупция са преди всичко социално-икономически - ниските доходи и високите нива на бедност. Преминаването от мисълта, че корупцията може да е лесен начин за набавяне на облага, към реални действия пък е улеснена, и дори провокирана!, от културния контекст, в който живеем. По данни на Центъра за изследване на демокрацията за 2016 г. 74% от българските граждани са податливи на корупция, а само 21% заявяват, че са готови да устоят на изкушението. Това е най-лошата стойност от 2000 г. насам. Значи въпреки десетките нови органи, създадени през този период, въпреки мониторинговия доклад на ЕК, въпреки атрактивните политически борци срещу корупцията, хората са все по-склони да приемат подкуп, отколкото да го откажат.
И наистина обществената среда в България сякаш се характеризира с високо ниво на толерантност към корупцията. Много хора очакват да им бъде поискано и в мнозинството си са готови да дадат. Тук няма нужда от дълбинни социологически изследвания, за да докажем това твърдение. Достатъчно е да си спомним за разговори, които всеки от нас е чувал и в които често сме участвали. Когато в компания някой се похвали, че на идване е бил спрян от катаджия и му е дал 50 лв., за да продължи необезпокоен по пътя, разказът му по-често предизвиква възхищение пред проявената оправност, а не осъждане на противозаконния акт. В живия живот приемаме корупцията за нещо сравнително нормално, но в политическия изискваме яростна борба с корупцията. Парадокс? Не съвсем.
В общественото съзнание корупцията има много по-дълбок смисъл от наказателноправното понятие "подкуп". "Корупция" означава разлагане на държавността. Липса на доверие в институциите на представителната демокрация, в политическия и административен елит. Следователно, възстановяването на доверието в държавността, в институциите и в лицата, които я олицетворяват, е conditio sine qua non (условие, без което не може - б.р.) за постигане на резултати в областта на противодействието на корупцията.
Възраждането на чувството за държавност и уважението към олицетворяващите я - от президента до полицая - е ключово за същественото намаление на корупционните практики. Измамно е разбирането, че доверието автоматично се покачва чрез арести на политически лица. Арестите и присъдите на политици, нарушили закона, би трябвало да са нормално следствие от прилагането на закона. Задължително е това да се случва, но никога няма да е достатъчно. Необходимо е ангажирането на процес на културна трансформация, в който репресивните и институционалните решения имат своето място, но отстъпват на дългосрочното налагане на специфично обществено възприятие на непоносимост към корупцията.
Защото въпросът за корупцията не засяга само отношенията между "взимащия" и "даващия". Специфичното в тези отношения е, че и двата субекта са печеливши. "Вземащият" се облагодетелства директно с конкретна сума, а "даващият" получава индулгенция за закононарушение или конкурентно предимство. Губещият в сделката не се индивидуализира нито чрез съдебния, а още по-малко в политическия процес. Губещият е обществото, държавата, бизнесът, хората, народът, работещите и т.н. И докато отделните индивиди не се идентифицират с тези общи понятия, докато не усетят, че всеки път, когато казваме "общество", "държава" и т.н., всъщност казваме "нас" или "ние", то те ще имат по-голям интерес да участват в корупцията, отколкото да й се противопоставят. За съжаление властващият индивидуализъм и натрапчивото усещане, че всеки следва да се спасява поединично, а ако не успее - сам си е виновен, правят абсолютно невъзможно формирането на истински граждански антикорупционен блок. И затова стигаме до политическите му ерзаци.