Колко опасни са пътищата у нас?
За порeдна година България е в челната тройка на страните с най-опасни пътища в Европа и най-много смъртни случаи при катастрофи. Изпреварват ни само Румъния и Сърбия. Анализът е от последните данни на Европейския съвет за безопасност на транспорта.
През 2022 година в Румъния загиналите при пътни инциденти са 85,81 на 1 милион души. В Сърбия са 82,65, а в България 77,64. Изследването показва, че най-сигурните за шофиране страни са Норвегия с 21,38 убити на пътя, Швеция с 21,72 и Великобритания съответно с 25,89 смъртни случая. У нас най-много катастрофи със загинали са станали на трасетата Русе - Маказа и Калотина - Капитан Андреево. Колко опасни са пътищата у нас и какви мерки се предприемат за да се намали черната статистика?
Опасни, тъмни и изоставени. Така изглеждат много от пътищата в страната. Заради неравната настилка, съчетана със стария автопарк у нас, шофирането с превишена скорост или в нетрезво състояние, плащаме прескъпа цена - в изгубени човешки животи и стотици почернени семейства. Само миналата година при пътни инциденти в България са загинали 524 души, 30 от тях са деца. И всичко това на фона на полицейски акции, повече камери, по-високи присъди, отнемане на автомобили и над 1 милион глобени шофьори.
"Втори живот живея, от момента на катастрофата не си спомням нищо", разказа Александър Баландин.
30-годишният Александър пресича едно от най-опасните кръстовища в Русе на зелен светофар. Три дни по-късно се събужда в болницата.
"Ставата ми е натрошена, ключицата и половината глава ми е счупена. Претърпях две операции. Който ме блъсна, не ме е потърсил, от КАТ ми казаха, че не ме е видял просто, това му е оправданието на човека", допълва Александър.
Но не само високата скорост убива, лошата инфраструктура също.
"Намираме се на "Дунав мост". Липсва пътна маркировка най-малкото. Има дупки, нацепвания, работата по пътищата трябва да се подобри", заяви инж. Свилен Костадинов – експерт по пътна безопасност.
Най-опасният път в Русенско обаче е отсечката Русе - Бяла, но не защото е осеяна с дупки, а защото не е проектирана да поеме огромния трафик. Докато се изгради автомагистралата Русе - Велико Търново, колчета ще ограничават рисковите изпреварвания в натоварения участък.
"Самият факт, че има увредени от тези колчета, някои липсват, показва, че те до известна степен са си свършили работата", обясни инж. Костадинов.
В Северозападна България също чакат пари за пътища. От 30 години няма средства за ремонт на 4 километра между врачанските села Лесура и Три кладенци.
"Трапищата станаха още по-дълбоки."
-"Ако е валяло дъжд и са пълни с вода, там си оставате."
-"Като се счупи колата, си остава пред нас и това е."
Пет са опасните трасета в област Видин. В село Медовница стават най-много катастрофи, защото от там минава международният път Е79, водещ към "Дунав мост 2". Заради изграждането на бъдещата магистрала Видин - Монтана трафикът на камиони е изведен от град Димово и село Бела.
Според статистиката на "Пътна полиция" обаче най-много жертви у нас взимат първокласните пътища. А според експертите по безопасност на движението трябва още да се затегне контролът върху водачите, за да излезем от негативната статистика на Европа.
"За водачите - санкциониране, подобряване на обучението им. Относно превозните средства - подобряване на техническите прегледи, подобряване на законодателството за тяхното регистриране", коментира инж. Свилен Костадинов.
Близо три милиона са регистрираните автомобили в страната.
БНТ