03 Май 2024петък14:21 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Изобретатели

Когато Слънцето върти педалите...

Българи разработиха нов модел електрически велосипед, като придвижването с него е не само по-леко за водача, но и твърде евтино

/ брой: 100

автор:Надежда Ушева

visibility 203

Уникален велосипед на електричество, дело на преподаватели и студенти от Русенския университет "Ангел Кънчев", може да бъде задвижван както с педали, така и с помощта на батерии. Възможно е електровелосипедът да се управлява от бордови компютър, а в момента се усъвършенства  задвижването на превозното средство чрез соларен  панел, оформен ергономично. Той позволява и по време на движение, и при престой слънчевата батерия да се зарежда и да дава енергия на велосипеда.
Разработката стъпва на практиките от европейските държави и по-специално Дания и Холандия, където 10% от населението се придвижва с велосипеди и електровелосипеди - разказа преподавателят от Транспортния факултет доц. Иван Евтимов.
Русенският образец е тестван по различни маршрути в града, за да се види каква енергия се изразходва и колко километра се изминават с едно зареждане на батерията. С помощта на бордовия компютър, инсталиран на електровелосипеда, скоростта може да бъде зададена предварително и да се поддържа като постоянна величина.
Основен двигател на проекта е доц. Иван Евтимов. Двамата с него сме положили доста усилия, за да стигнем до добър резултат. Разбира се, съдействаха ни и по-млади колеги - асистенти и студенти. Те помогнаха много при изследванията, защото бяха основните изпитатели ентусиасти - уточнява за ДУМА проф. д-р Росен Иванов, декан на Транспортния факултет. В интервюто той обяснява любопитни подробности за изобретението.


- Електрическият велосипед, който сам по себе си е иновативен, ще бъде усъвършенстван със слънчев панел... Какво е значението му?
- Велосипедът е готов от 2012 г. Той беше създаден по вътрешен проект, финансиран от фонд "Научни изследвания" на Русенския университет. Сега го усъвършенстваме, като добавяме слънчев панел, който да зарежда батерията през цялото време, когато има слънце. Примерно за един среден слънчев ден през лятото би могло да се акумулира енергия от панела за около 10 км допълнителен пробег.
- Продава ли се вече на нашия пазар и каква е цената му?
- Разработеният от нас електровелосипед е експериментален - той е предназначен за различни изследвания - затова му слагаме и бордови компютър, и система за поддържане на постоянна скорост. Целта ни е да извършим редица наблюдения: било за разхода на енергия, било за ефективността и цената на пътуването. Сглобили сме го в КАТ. Използвали сме едни от най-добрите части, които се предлагат по света. Понеже все пак това е единична бройка, с голяма и хубава батерия, и е "накичен" с доста уреди, излезе ни около 1800 лв. В Европа такова возило се предлага от 500 до 2500 евро.
- Досега правен ли е у нас такъв велосипед?
- В България има доста подобни разработки. Повечето са за собствени нужди на създателите. Има и фирми, които предлагат електровелосипеди. На пазара вече се намират готови комплекти електродвигатели, батерии, контролери..., с които можете да направите вашия обикновен велосипед електрически.
- Как ви хрумна идеята?
- През 2009 г. разработихме електромобил с оловни батерии. Оттогава се запалихме по въпросите на електрическите превозни средства. След като направихме изследвания с автомобила, включително и за възможностите за зареждане на батерията със слънчева енергия, решихме да комплектуваме експериментален електровелосипед. След проучвания узнахме, че той става все по-популярен в европейските страни. Придвижването с електровелосипед е по-лесно при проблеми с трафика, по-евтино е, отколкото с автомобил и дори с електромобил. За екологичните аспекти мисля на всички е ясно.
- Какви са възможностите на бордовия компютър?
- Той показва всичко - напрежение на батерията, разход на енергия за километър,  регенерирана енергия при спиране. Истински  инструмент за научни изследвания.
- В конструкцията има ли новости, които да усъвършенстват класическия модел на велосипеда? 
- Подменили сме предното колело с друго, в което има вграден електродвигател, но е запазена способността за задвижване с педалите през задното колело, включително и смяната на предавките.
- Колко може да измине велосипедът с едно зареждане на акумулатора?
- Батерията е литиево-йонна. В условията на градския трафик - с потегляния, спирания и движение с различна скорост - 35 км. По равен път.
- Каква скорост развива - на равен и на стръмен път?
- По равен път сме стигали до 32-33 км/ч. максимална скорост, но всичко е относително и зависи от теглото на водача. Моят пример е за  човек тежък 75 кг. Ако е повече, максималната скорост може да падне и до 28 км/ч.
- Акумулаторът българско производство ли е?
- Не. Произведен е в Китай, както почти всички литиево-йонни акумулатори за електромобили и GSM-и.
- Колко време ви отне изработването на велосипеда?
- Около половин година.
- Този модел може ли още да се усъвършенства?
- Разбира се! Виждате, че буквално всяка година се появяват все нови и нови технически подобрения при превозните средства. На първо време ще направим нужното, за да зареждаме батерията със слънчева енергия.

Велосипедът и някои от неговите основни елементи




 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 715

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 703

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 848

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 734

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 829

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 699

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 765

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ