18 Юли 2025петък14:18 ч.

БДЖ запазва монопола за превоз на пътници още година

България и Еврокомисията в спор за превозите с влак

/ брой: 209

автор:Дума

visibility 5649

"БДЖ Пътнически превози" остава монополист в превоза на пътници до края на 2025 г.
Договорът на държавната компания изтичаше в края на тази година, но правителството така и не обяви обществена поръчка за избор на превозвач, какъвто ангажимент беше поело пред Европейската комисия. Причината е разногласия около поръчката - един превозвач за цялата железопътна мрежа или разделянето й на лотове.
Правителството е взело спешното решение за удължаване с още една година на договора между Министерството на транспорта и съобщенията с "БДЖ Пътнически превози", за да не бъде прекъсвано транспортното обслужване на населението.
За обществен превоз на пътници с железницата всяка година "БДЖ Пътнически превози" получава субсидия от около 200 млн. лева, въпреки че непрекъснато закрива линии, което води до недоволство на гражданите.
От март Министерството на транспорта и съобщенията подготвя процедура за избор на железопътен превозвач за следващите 15 години. Провеждането на обществената поръчка е една от реформите, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост.
В момента са в ход разговори с Европейската комисия, свързани с параметрите на процедурата за избор на превозвач. България настоява тя да е с една обособена позиция за цялата страна, докато Еврокомисията иска да бъде разделена на лотове, за да влязат и частни превозвачи. Заради този спор обществената поръчка не се обявява.
Бъдещият превозвач или превозвачи ще имат правото да ползват купените от държавата влакове по Плана за възстановяване и устойчивост. Те трябва да бъдат доставени до края на август 2026 г.
Към момента страната ни има подписан само един договор с чешката "Шкода" за доставката на 20 мотрисни влака за над 511 милиона лева. Под въпрос е покупката на още 35 влака за над 1 милиард лева, след като един от кандидатите обжалва поръчката в съда. Докато тече спорът между държавата и Еврокомисията за избор на превозвач, двама частни железопътни превозвачи вече поискаха лицензи за осъществяване на дейност.
Първият е на пловдивската "ПИМК Рейл Експрес" ЕООД. Първо тя подаде заявление да обслужва жп линията София - Пловдив - Стара Загора - Бургас още в края на май, а след това обяви, че иска да вози пътници по още четири маршрута от 13 декември 2026 г. Това са: София - Перник - Радомир; Карнобат – Варна; Пловдив – Асеновград; София - Горна Оряховица - Шумен – Варна. Втора е старозагорската компания "Рейлимпекс" ООД, която не е обявила официално по кои маршрути ще вози пътници.

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 264

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 259

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 264

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 253

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 247

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 256

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 260

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 220

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 310

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 273

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ