05 Декември 2025петък11:39 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Забраните и цензурата

/ брой: 218

visibility 7701

Любомир Данков

Забраните и цензурата - сега и преди. Неделя, БНТ. Българското кино - забрани и жалони - разговор на Георги Любенов с изкуствоведката Олга Маркова. 
Олга Маркова даде пример за забрана с филма "Звезди", 1959 г., сценарист - Анжел Вагенщайн, копродукция на България и ГДР.
Отряд немски войници конвоира евреи от Гърция към Аушвиц. Преминават през България. Основното в сюжета - любовна история между еврейското момиче Рут и немския сержант Валтер. Тази любовна история кара немския сержант да се замисли върху всичко това, което се случва, да се опита да помогне на момичето да организира бягство, което се осуетява. Филмът е спрян поради много причини, ето първите три от тях:
- Неподходящ главен герой от идеологическа гледна точка, защото германецът изпитва състрадание. А тогава повелята е била всички германци да се врагове и било неприемливо той да изпитва състрадание;
- Филмът бил лична драма, което било неприемливо, защото не можело на фона на тези мащабни събития да  се показва някаква лична драма - това е „малката правда“;
- Недостатъчно героизъм във филма от страна на комунисти и партизани.
Филмът печели няколко награди в Кан, след това се свиква втора комисия и решават, че може да бъде показан у нас. 
Е, това е било тогава. Само че... Филмът е бил произведен. Участвал е в най-престижния европейски кинофестивал. И накрая, все пак, е стигнал до публиката. Както и много други забранени по онова време филми, което можем да видим сега.
Тоест - тогава в изкуството е имало хора, които се се борили за идеите си. И са оставили нещо след себе си.  Имало е и хора „на позиции“, които са ги подкрепяли. 
А сега как е, по-добре ли е? Не. Въпреки привидната свобода, сега е много, много по-лошо. Сега един филм, който противоречи на съвременната политкоректност, няма как да бъде забранен, защото няма да бъде направен. Не може да има филм, в който евродепутатът от ЕНП Милчо се влюбва в младата дончанка и участница в СВО "Олга" и се замисля за смисъла на войната. Първо, няма да бъдат отпуснати пари за такъв филм. Второ, никой няма да поиска тези пари, никой няма да поиска да направи този филм. Трето, никой фестивал от популярните няма да го селектира, да не говорим, да го награди.
Сегашната интелигенция е опитомена с няколко порядъка по-успешно от тогавашната. Тогава се е знаело, че не можеш да направиш филм, в който народното недоволство сваля еднопартийната система и с песни и ура се настанява пазарния подход. Но за останалите неща, хората поне са опитвали. Сега... с малки изключения, интелигенцията е или клакьор на властта, или се е оттеглила от всякакъв обществен живот. Кой от обезвереност, кой от задоволяване с подхвърленото му, кой от суета, да не наруши имиджа си на демократ и европеец.
Сега дори ги няма онези рискове, от онова време. И всичко е много по-лесно и евтино. Ако говорим за документалка, купуваш фотоапарат за 1000 лева, микрофон за 100, статив за 150 и отиваш да снимаш. Няма стотици метри или дори километри лента, няма проявяване, няма рязане  и сглобяване. Това прави мишкуването още по-страшно. Най-страшната цензура е автоцензурата, защото тя е равносилна на смърт за съвестта. 
Тогавашните комисии сега ни изглеждат като някакъв сбор на глупаци. Само че и тогава ни изглеждаха така. А сега - съвременният интелектуалец падна на тяхното ниво, търсейки оправдание за страха да наруши спокойствието си.
Поука... няма.

Фейсбук

Протестите се политизират целенасочено и субективно

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 229

Голямата битка на БСП е борбата с неравенствата

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

75 са жертвите на трафик през през 2025 г.

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

СГС присъди 50 000 лв. обезщетение на бившия шеф на ДАР

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

60% от свинското на пазара е българско

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

Валутните резерви на БНБ са намалели с 3,1%

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

За новите реактори в "Козлодуй" трябват още терени

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

Путин: Ще вземем Донбас и Новорусия

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

65 000 семейства в Кипър ще получат коледни добавки

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

Си и Макрон обсъждат допълващи се ползи

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 229

Какво след протестите

автор:Донка Михайлова

visibility 0

/ брой: 229

Вън простаците от НС!

автор:Нешка Робева

visibility 0

/ брой: 229

За БГеврозоната

visibility 0

/ брой: 229

Поколенията и лъжите

автор:Александър Симов

visibility 0

/ брой: 229

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ