Кандидат за летището предлага да построи и стадион
Допълнителната инвестиция ще е за 600 млн. евро
/ брой: 97
Изграждане на нов национален стадион включва предложението на единия от кандидатите за концесията на летище София. Консорциумът "Витоша", в който влизат Manchester Airports Group (MAG) и нейният партньор Beijing Construction Engineering Group (BCEG), планира "независима и допълнителна инвестиция на стойност от 600 милиона евро, която е извън обхвата на основната инвестиционна оферта от близо 1,5 милиарда евро", се съобщава в информация до медиите.
Разширеното предложение е подадено пред Министерството на транспорта. Консорциумът изразява готовност да се включи в развитието на Airport City Sofia (Летищен град София), част от който да е нов национален стадион, отговарящ на категория 4 по стандартите на УЕФА. В допълнителния проект влизат още търговска зона, магазини, зона за отдих и логистични съоръжения, "за да се създадат допълнителни бизнес зони в София, както и такива за развлечения".
Темата за изграждането на нов национален стадион в София се обсъжда все по-усилено от септември насам. Преди дни главният архитект на столицата Здравко Здравков заяви, че има четири възможности за местоположението му. През есента министър-председателят Бойко Борисов обяви настоящия "Васил Левски" за ненужен и призова за обществено обсъждане за преместването му. По-късно Кралев заговори за друга възможност - с 30 млн. лв. той да бъде пригоден дори за домакинство на световно първенство. Към днешна дата отговорните институции отново говорят за промяна.
Проектът на консорциум "Витоша" предвижда новият стадион да е мултифункционален и да е готов за евентуалното домакинство на България на младежките зимни олимпийски игри през 2024 г. "Нов стадион с емблематичен дизайн ще може да бъде използван както за световни първенства, така и от гражданите за ежедневни спортни дейности", казва Греъм Фъргюсън, директор по корпоративно развитие за MAG. Изграждането на стадиона би попаднало в отговорностите на BCEG. Компанията е участвала в много от спортните съоръжения за олимпийските игри в Пекин през 2008 г., както и при построяването на националния стадион на Танзания и Стадиона на работниците в Пекин, се казва в информацията.
Според условията на процедурата срокът на концесията на летище София е 35 години с възможност за удължаване, като победилият участник се ангажира да изгради трети терминал, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1,17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е минимум 550 млн. лв. без ДДС.