22 Декември 2024неделя08:28 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Мнение

Документален памфлет

Камарилата от пастири и пастирки

Да надникнем в дяволското леговище на (псевдо)елита

/ брой: 220

автор:Славчо Кънчев

visibility 1437

"Истината във философията означава концептът и външната реалност да си съответстват."

Георг Вилхелм Фридрих Хегел (1770-1831), немски философ

Що е то "пастир"? А "пастирка"?

В "Речник на българския език", издание на Българската академия на науките, 2004 г., т. 12, на стр. 181 терминът "пастир" е пояснен като "мъж, който пасе добитък, животни". И тъй като еманципацията в тази професия е от хилядолетия, макар и да не е празнувана на 8 март, то съществува и думата "пастирка". Жена, която пасе добитък, животни... И, което е много важно, тази дума няма двояко значение. Като например "царица" - може да е съпруга на царя, но би могла да означава и самостоятелен монарх от женски род. Пастирката обаче търчи от заран до залез подир животните на пасищата и по друмите до тях, че и обратно, по напълно еманципиран начин.

Защо пастирите и пастирките пасат животните ли? Въпросът е от първо отделение в училището на живота. 

Ами, за да пасат животните трева. Нал'тъй? Речено по-конкретно, за да ручат говедата зелено. Пък и овцете, и те да си попасат. Дори и агнетата се вреждат. Козите пък пасат даже и по храсталаците и по драките. Изобщо, има си говедари и говедарки ("краварски момчета", сиреч по "новобългарски" език - "каубои" и "каубойки", със или без сини джинси), че и овчари, козари, е, и камилари. Камиларите още липсват по земите български. Намират се пастири дори за гъски - гъскари и гъскарки. Че пастири даже и за щрауси. Как ли да ги наречем? Е, ясно, щраусари и щраусарки.

Пасат си пастирите животните, пасат ли ги, пасат... Пък после някои видове от животните даже ги доят. Или ги стрижат. Не гъските, разбира се. Но все идва ден, когато пак някои екземпляри от животните вадят късата клечка и ги... колват. Ама наистина ги заколват, а не като на кино, където накрая милозливите сърца на природозащитниците биват успокоени, като се появи надпис, че нито едно животно не е пострадало по време на снимачния процес. Сиреч, колачът е имитирал, а пък кръвта е била синтетична боя.

И защо е това колене, понякога и серийно? Там, в промишлените месокомбинати. О, не поради социопатни наклонности у пастирите, прояви на жестокост или неуправляеми изблици на садизъм.

Кървавата касапница е само заради едното пастирско добруване. Тъй, де! Затова и по народному за тази професия "пастирство" се казва "чувам стока", т.е. "отглеждам стока". Стока!!!

Животните, отглеждани от пастирите и пастирките, следователно, съвсем не по божия повеля, съществуват и... умират единствено с оглед на изгодата. Ясно чия!

След като се поразходихме из китната природа, където е теренът на процеса "пасене", да се запитаме дали само там той съществува. Като приложим принципа на Георг Хегел за определянето на истината във философията - че тя е налице само тогава, когато концептът и външната реалност си съответстват.

Този въпрос - има ли някъде другаде, освен в животинския свят, индивиди за пасене и кои са тез пастири, които ги чуват за собствен интерес, е, това вече изисква отговор след получено солидно образование в университета на живота. Приблизително около предпоследния курс за получаване на диплома за пълно човешко достойнство.

Както е писал още древнокитайският просветител и философ Кун Фудзъ (Учителят Кун), станал известен на Запад с латинизираната форма на своето име - Конфуций (551-479 г. пр.н.е.): "Няма нищо по-видимо от онова, което е тайна, и нищо по-явно от онова, което е дребно".

Невинаги са били прави древните елини, които са твърдели, че всичко тече, всичко се променя и нищо не остава неизменно. Валидността на Конфуциевата мисъл е в пълна сила и днес. Тук!

Впием ли взор върху страниците на българския печат и наострим ли уши към антените на електронните ни средства за масова информация, ще установим на часа, че там с жар и ентусиазъм са доказани неоспоримо, ама съвсем неоспоримо, две фундаментални твърдения. Мастити капацитети - социолози, барабар с начинаещи техни колеги (и колежки, естествено!), в солови изпълнения, дуети, триа, квартети, квинтети, че и хорови изпълнения, услужливо довеждат читающата и гледающата публика до заключението колко много, че и в излишък, е свободно това същото гражданство, и как само то, и никой друг, не решава проблематиката на пасищното, пардон, на държавното управление в България. Това, първо.

Втората мантра е, че единствената грижа, която тегне на въпросното пърхащо с крилете на свободата гражданство, е да си слага редовно тъмните очила, за да не му се свиват болезнено зениците от розовото сияние на неговото всекидневие.

Научно-техническият напредък не си поплюва и в областта на манипулирането на масовото съзнание. Колко му е от празната магическа кутия да изскочи заек. Сгафи ли съвсем ситуацията, фокусът е от ухото на заека да бъде извадена цяла целеничка магическа латерна за производство на предизборни социалфантасмагории.

И както при чуването на стоката непрестанно се пръкват инструментални подобрения, тъй и пастирите (и пастирките, нека сме политкоректни!) не се излягат мързеливо върху лаврите как командорят над териториалното си стадо от хомо сапиенси, а продължават да дерзаят върху светкавична и плодотворна дейност. Че нали и в Библията е речено: "По плодовете им ще ги познаете".

И каква стана тя? Какви ги свърши българският политически (псевдо)елит в годините на т.нар. преход под покрова на представителната форма на държавно управление?

По революционен - изцяло изгоден за самия него - начин преформатира фактическата роля на трите елемента в комплекса "субект на държавното управление - инструментариум на държавното управление - обект на държавното управление".

Следва въпрос не само към участниците в телевизионното предаване "Стани богат": "Как мнозинството българи да обеднее спрямо камарилата на пастирите и пастирките, като бъдат разместени (по функционално съдържание) трите елемента на горния комплекс? Потайно, както се промъква индианец върху пътеката на войната. Понеже всъщност то си е точно война. Военно-политически действия на пастирите и пастирките за обогатяването им за сметка на обектите за стрижене и доене на два крака.

Отговорът на въпроса е таен, но затова е виден. Вместо суверенът да бъде субект на държавното управление, лицата, заемащи постове в трите сфери на властоприлагането (властимащ е само суверенът!), да бъдат интегралният инструментариум за упражняване на държавното управление от страна на суверена, а социалната действителност да бъде обект на държавното управление, вместо това суверенът чрез механизма на т.нар. представителна демокрация бива лишен от властовия си потенциал. Инструментариумът, т.е. лицата, заемащи високи постове в трите сфери на властоприлагането, се превръщат в субект на управлението на държавата, като напълно го узурпират в мандатните периоди или докато си заемат постовете, ако те не са изборни. Същевременно суверенът, т.е. съвкупното гражданство, е низвергнато до положението на обект на държавното управление.

А който от непастирите и непастирките няма пари за хляб, да яде пасти! Нал'тъй! Този съвет с много дълбоко съдържание, философско съдържание, е даден от френската кралица Мария Антоанета на парижани, когато избухнало недоволство, че не разполагат със средства за съществуване.

Скоро след този съвет Мария Антоанета била гилотинирана от въстаналите на 14 юли 1789 г. французи. Дали и идеята за пастите няма пръст в хрясването на гилотината? Ах, каква въпиюща несправедливост и черна неблагодарност би било това!

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба с корупцията в България

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ