20 Април 2024събота01:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Какво се случва с магистрала "Хемус" – 2

За година и половина безхаберието на предишната власт превърна пътния проект в илюзия

/ брой: 178

автор:Евгени Гаврилов

visibility 704

Преди няколко броя ДУМА се опита да опише какво става с изграждането на автомагистрала "Хемус". Темата обаче се оказа прекалено обширна и затова се налага нейното продължение.

Фирми, маскирани като доставчици на машини и материали, строят незаконно участъци от магистрала "Хемус", вместо държавната компания  "Автомагистрали", и от тях не може да се търси никаква отговорност за качество и безопасност, обяви министърът на регионалното развитие Виолета Комитова по повод приключилата проверка на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) на документацията на деветте участъка, на които е разделено изграждането на магистралата. Направени са и проверки на място. Проблеми не са установени само при първите три лота. "България плаща 17 милиона лева за километър от "Хемус" - прекалено висока цена. Според заместника на Комитова Иван Шишков през последната година и половина магистралата се е превърнала просто в една илюзия. За лотове от 4 до 6 още няма издадени разрешителни за строеж, не са извършени отчуждителни процедури, нито има одобрени инвестиционни проекти. Въпреки това по тях са извършени изкопни работи, полагани са насипи, а на места са изграждани водостоци и подлези, съобщи началникът на ДНСК арх. Влади Калинов.

 

Аванси

За тези незаконни дейности държавната фирма "Автомагистрали" е плащала суми на частни фирми. Аванси са плащани дори за лотовете от 7 до 9, на които дори още не е уточнено трасето. Довършването на "Хемус" ще струва 4,5 милиарда лева, от които през Агенция "Пътна инфраструктура" вече са разплатени авансово 1,5 милиарда лева. Така от регионалното министерство отговорят на обвинения, че служебното правителство е спряло или бави строежа на ключовата магистрала, за която бившият премиер Бойко Борисов обявяваше неведнъж, че ако управлява, ще е готова изцяло през 2024 г. Уви, явно това няма как да стане. В най-добрия случай до този срок ще има построени още 50 километра от аутобана. 

 

Какво остава да се строи 

Участък 1 (15,26 км) - започва от Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с път III-307 Луковит - Угърчин, включително пътен възел "Дерманци".

Участък 2 (19,2 км) - от края на пътен възел "Дерманци" - при пресичане с път III-307 Луковит - Угърчин, до връзката с път III-3005 Радювене - Катунец, включително пътен възел "Каленик".

Участък 3 (17,08 км) - започва от края на пътен възел "Каленик" при пресичането с път III-3005 Радювене - Катунец до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч, включително и пътен възел "Плевен".

Участък 4 (26,8 км) - от края на пътен възел "Плевен" при пресичане с път II-35 Плевен - Ловеч до път III-301 Летница - Ловеч, включително пътен възел "Летница".

Участък 5 (23,2 км) - от края на пътен възел "Летница" при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово - Павликени, включително и пътния възел.

Участък 6 (32,6 км) - от края на пътния възел на път III-303 Павликени - Левски до път 1-5 Русе - Велико Търново, включително и пътния възел. Тези шест участъка трябва да се изградят от "Автомагистрали" АД с 1,3 милиарда лева.

Участък 7 (43,6 км) - след пресичането на път I-5 Русе - Велико Търново до км 265 при пресичането с път II-51 Бяла - Търговище.

Участък 8 (33,5 км) - след пресичането с път II-51 Бяла - Търговище до връзката с път II-49 Търговище - Разград.

Участък 9 (11,9 км) - участъкът е от пресичането с път II-49 до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102.

 

Липса на законност 

Участъците 1, 2 и 3 имат одобрен подробен устройствен план, отчуждаване, одобрен инвестиционен проект, разрешения за строеж. По тях няма забележки и в момента се строят. 

За участъци 4, 5 и 6 има одобрен подробен устройствен план, няма приключило отчуждаване, няма одобрени инвестиционни проекти и разрешение за строеж. В тях е установено незаконно строителство - в участък 4 са извършени строително-монтажни работи на 16,5 км от трасето, в 5 е отнет хумусът и са проведени изкопни работи на около 8,3 км от общо 23, в 6 няма изпълнени строително-монтажни работи.

За участъците 7, 8 и 9 няма одобрен подробен устройствен план, няма отчуждителни актове и инвестиционни проекти, няма разрешение за строеж, няма и строително-монтажни работи. Няма избрано трасе за участъци 7 и 8.

"Агенция "Пътна инфраструктура" е сключила договори с проектанти, с консултанти, с различни фирми, изпълняващи специфични видове строежи - подлези, надлези, виадукти. За всичко останало изпълнител би трябвало да е "Автомагистрали". По тяхна информация за една година биха могли да изпълнят 3 км магистрала. Държавното дружество е сключвало договори за големи суми с други фирми с две споразумения - за "доставка на материали и наем на техника".


 

Казус

Министър Комитова твърди, че в министерството обмислят казуса и е много трудно да се каже как ще продължи строителството. "Копано е в неотчуждени имоти от анонимен строител, защо собствениците не реагират? Това са много странни обстоятелства. Насипите са без установено качество, защото няма официален строител. Най-важното на един път е основата, затова често се сблъскваме с ремонт на ремонта. Няма съставени актове от строителството и, като се набразди асфалтът впоследствие, няма от кого да се търси отговорност", обяснява тя.

"Министерството на регионалното развитие и благоустройството се ръководи от министър, която хал хабер си няма от държавно управление, устройствени процедури и как се изпълнява голям инфраструктурен проект", отговори бившият министър Николай Нанков.

"Правителствата на ГЕРБ осигуриха за "Хемус" финансиране, проектна готовност, законосъобразни процедури и ясен времеви хоризонт до 2024 г. магистралата да бъде готова", добави Нанков, като посочи, че повече от 4 месеца министерството не придвижва процедурите с цел да компрометира ГЕРБ. "Ами стартирайте проектите, ние ви оставихме цялата документация. Комитова не е стъпила на строящите се участъци 1, 2 и 3. Обричат Северна България и милиони български граждани на безперспективност", добави той. В министерството е настъпил тотален хаос, безпътица и безсилие да се управлява административният процес, смята бившият министър Петя Аврамова. Тя бе категорична, че магистралата не се строи със същите темпове, с които това е правено преди, и апелира в следващото служебно правителство ресорът да бъде водещ и да бъдат назначени хора, които могат да управляват както административно, така и политически процеса. 

Очакваме споровете и скандалите по темата в очертаващ се телевизионен диспут.

 

 

 

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ