25 Април 2024четвъртък18:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Какво се случва с автомагистрала "Хемус"?

За изграждането на магистрален пръстен на България се говори от 55 години, но краят не се вижда

/ брой: 168

автор:Евгени Гаврилов

visibility 2708

"В Дискавъри" тея предавания, където са за строежите, си заслужава да го видят този строеж", така в края на миналия месец премиерът Борисов се замечта при поредното си посещение на изграждащата се магистрала "Хемус". Малко вероятно е обаче световният телевизионен канал да обърне внимание на поканата, защото в нормалните държави и строителството на магистрали не се смята за инженерно чудо. По-скоро чудо е, че повече от 45 години магистралата не може да бъде изградена изцяло, а ремонтите по тотално износени стари участъци не свършват. Сега отново ни обещават, че ремонтът на виадуктите по "Хемус" ще свършат в края на годината. Само че не уточняват за коя година става дума.

Полуистини

Във фейсбук Борисов написа доста полуистини за този брадясал проект. "Никой преди нас дори не си е помислял да построи автомагистрала "Хемус". Ние ще я направим и ще я оставим за поколенията. През 2024 г. от София до Варна ще се пътува само по магистрала, финансирането е осигурено, процесът е необратим". 

С "Хемус" и пътя Ботевград-Видин Северна България само за няколко години ще догони Южна България по развитие. А дано, ама надали, се пееше в една песен. Поколения българи още чакат изграждането на магистралния пръстен на страната. Решението за него е било взето през далечната вече 1964 г., когато Той по всяка вероятност е бил питомник на детската градина в Банкя. Целта е била да се построят магистралите "Тракия" от София до Бургас, "Черно море" от Бургас до Варна и "Хемус" от Варна до София. Половин век по-късно няма изгледи това намерение скоро да бъде реализирано. От военно-стратегически съображения не се е говорело за магистралите "Струма" и "Марица", които са водили към тогавашните врагове Гърция и Турция.

Когато си на власт 10 от общо 30 години демокрация, е странно все още да говориш за хората "преди нас". В миналия си мандат правителството на Борисов замразява "Хемус". Преди пет години беше изработена една амбициозна стратегия за съживяване на Северозападна България. Тя обаче по едно време се загуби в небитието заедно с "Хемус", за да дойде краят на 2018 г. Тогава Бойко Борисов строи кметовете на общините по трасето и благосклонно обяви, че дава 1,4 млрд. лв., за да осигури необратимото финансиране на магистралата. Зад това "необратимо" финансиране обаче сегашното служебно правителство откри порочна практика, от която явно няма лесно измъкване. Как да продължи изграждането на магистрала "Хемус" между София и Варна зависи от взимането на решение на Народното събрание. В противен случай, ако работата продължи по настоящия начин и се плаща на доставчиците на техника и материали, има риск ръководството на държавната компания "Автомагистрали" да лежи в затвора. Това стана ясно по време на обсъждането на казуса от временната парламентарна комисия за ревизия на управлението на Бойко Борисов.

Заобикаляне

Дострояването на магистрала "Хемус" започна по времето на третия мандат на ГЕРБ и "Обединени патриоти". За целта на два пъти правителството на Бойко Борисов отпусна общо около 2,7 млрд. лева. Средствата бяха заделени в специална сметка в БНБ. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи изграждането на държавната компания "Автомагистрали" с вътрешно възлагане (in house поръчка). Тя от своя страна, тъй като няма достатъчно хора и техника, го превъзложи на строителни фирми с договори за доставка на техника, материали и специфични дейности (наемането на хората). По този начин беше заобиколен Законът за обществените поръчки (ЗОП). Строителството на магистралата е разделено общо на 9 участъка. По три се работи и изпълнението е съответно 60% за първия участък, 15% - за втория и 30% - за третия. Това са участъците от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч. По следващите три участъка - до разклона за Велико Търново тече проектиране, а за останалите 3 - до Търговище все още не е започнала никаква работа. Въпреки това всички частни компании с договори с "Автомагистрали" са получили авансови плащания от 30% до 50%, твърди Десислава Христова, председател на Управителния съвет на "Автомагистрали".

По време на управлението на Бойко Борисов предишното ръководство на "Автомагистрали" е платило аванси за 1,2 млрд. лв. Отделно е плащало и за свършената работа. С идването на служебния кабинет на власт беше установено незаконно строителство на магистралата - без разрешения за строеж и без проекти, както и незаконно депониране на отпадъци от строителни материали в гората.

Нови плащания за свършената работа няма, а причината е, че новото ръководство на "Автомагистрали" се страхува да плаща, тъй като има съмнения относно сключените договори с т.нар. доставчици на услуги. "Аз лично не смея да се подпиша под нещо, за което има съмнения. Тук става дума за прикрито строителство", заяви Десислава Христова пред парламентарната комисия. Тя посочи, че именно за това са се обърнали към председателя на Народното събрание и парламентарно представените групи с искане да се приеме проекторешение какво да се прави със строежа на магистрала "Хемус".

Възможности

Финансовият министър предлага две възможности за изход от ситуацията. Едната е да се прекратят всички сключени договори между "Автомагистрали" и частните фирми за строежа на "Хемус" и да се обявят обществени поръчки. Другият е "Автомагистрали" сама да построи магистралата, което очевидно няма как да стане, е мнението на финансовият министър Асен Василев. Според него с такива указания е излязла Агенцията за обществените поръчки (АОП). Тя е установила, че сега има прикрито превъзлагане на поръчката за строежа на "Хемус", което е недопустимо по закон. Ръководството на Агенцията за обществени поръчки е същото, каквото беше и по времето на премиера Бойко Борисов, а тогава не твърдеше такова нещо. Поради обществения интерес от изграждането на магистрала "Хемус" обаче може да се реши за участъците, по които има извършени значителни строителни дейности, да бъдат довършени по сегашния ред, а за незапочнатите да се види какви са възможностите за връщане на авансите и да се върви по нормалния ред, обясняват от регионалното министерство.

"Именно за това ни е нужна санкция на парламента, за да не отидат колегите в затвора", коментира Асен Василев. При предишните управляващи нямаше проблем с плащанията и публично прокуратурата не е обявила да разследва някой от тях. Нещо повече, бившият изпълнителен директор Стоян Беличев отново участва в конкурса за избор на независими членове на държавната компания "Автомагистрали". Развалянето на договори, сключени от "Автомагистрали" с частни фирми, може да се окаже трудна задача, стана ясно от фирмите.

"Автомагистрали" ЕАД наскоро обяви, че ще заплати част от дейностите по магистрала "Хемус" по първи, втори и трети участък, които обаче също са възлагани с ин хаус процедура и това бе описано в одита на Сметната палата, публикуван преди около месец и половина. Това ще е от средствата, предвидени за строеж на магистралата за тази година. Преди две години в специална сметка в БНБ бяха отделени близо 500 млн. лв. от бюджетния излишък за 2019 г. с цел да се плати за следващите участъци от магистралата. Преди около месец обаче, с решение на служебното правителство тези средства бяха прибрани обратно в бюджета и в момента съставляват около една пета от настоящия излишък в него.

Неяснота

В момента няма яснота къде са преведените аванси за общо 1,2 млрд. лв. Проверката на Националната агенция по приходите все още не е приключила и първи резултати ще има чак през септември. Освен това договорите не са обезпечени с банкова гаранция, за да се търсят парите, а със застраховка. Изключение са само два договора за ландшафтно оформление. Този нов способ беше въведен с промени в Закона за обществените поръчки, приети от ГЕРБ и ДПС в 44-тото Народно събрание. Полиците са издадени от две застрахователни компании и няма допълнително обезпечение по тях, защото са нови продукти. Очаква се тази седмица да бъде организирана среща между служебното правителство и строителния бранш, на която ще се разисква този въпрос. Десислава Христова от "Автомагистрали" каза, че пътните фирми, които сега строят "Хемус", предлагат да бъде направено едно дружество по Закона за задълженията и договорите, т.нар. ДЗЗД, с участието на държавната комапния и то да дострои магистралата. При всички случаи ще предложим решение на проблема, което ще внесем за одобрение в парламента, обеща финансовият министър Асен Василев.

При свършващият хоризонт пред това Народно събрание обаче не е ясно за кога се отлага решаването на проблемите около магистрала "Хемус". Обещанията тя да бъде завършена през 2024 г. все повече се превръщат в химера.

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ