Как се изгражда образ в театъра и в киното обяснява Ивайло Христов
/ брой: 128
Един от основателите на наградата "Аскеер" - театралният и киноактьор, режисьор, преподавател в НАТФИЗ Ивайло Христов, говори за основните разлики в пътя, по който се изгражда образ в театъра и образ в киното в изданието "Актьорът в киното" (ИК "Изток-Запад").
Театърът и киното са две достатъчно различни изкуства. Макар - поне у нас - много от актьорите да са познати на публиката главно от телевизионния екран, голяма част от тях са започнали професионалния си път в театъра, където мнозина продължават да работят и днес. Колкото и да са различни, що се отнася до актьорското майсторство, в двете изкуства все пак има и прилики.
Поставяйки акцент върху качествата и уменията, които трябва да притежава бъдещият киноактьор, Христов въвежда младите артисти в основните понятия - в техническата терминология и това как да са "на ти" с разкадровката, какво е фарт, кран, субективна камера, крупност и др., и ги запознава със спецификата на дейността на основните фигури в процеса - режисьори, сценаристи, оператори и пр. Книгата на Ивайло Христов е ценна не просто защото отразява дългогодишния опит на автора в театъра и киното, а най-вече защото засяга важния въпрос за подготовката и изграждането на образ в игрален филм - тема, за която до този момент у нас липсва достатъчно полезна и изчерпателна информация. Основният акцент в "Актьорът в киното" пада върху двата подхода - чрез придобиване и развиване на условните рефлекси на героя и познатия подход, условно наречен "аз в дадените обстоятелства". Христов обръща внимание също на ключовата за всеки актьор роля на невербалния език.
Книгата "Актьорът в киното" включва както личните разговори на Ивайло Христов с отдавна утвърдени професионалисти в голямото кино на България като Стефан Данаилов, Васил Михайлов, Иван Черкелов, Георги Дюлгеров, така и задочните му срещи със световните авторитети в седмото изкуство: Жерар Депардийо, Марлон Брандо, Ал Пачино, Федерико Фелини и др. Тяхното професионално отношение към подготовката им за ролята в киното отново потвърждават казаното от Томас Едисън: "Гениалността е 99 процента труд и 1 процент вдъхновение."