Европа
Как от едно евро може да се направят четири
Защо европейските средства са по-ефективни от националните или кой плаща за софийското метро
/ брой: 250
Европейският парламент прие позицията си по бюджета на ЕС до 2020 г., без дребен шрифт. Всичко, което имахме да кажем на европейските правителства, е заявено пределно ясно, без недомлъвки.
Няколко големи европейски държави смятат, че един трилион евро за седем години са много пари и че ЕС трябва да свие кесията, както това правят правителствата. Бюджетните проблеми през последните години струваха властта на поне десетина европейски правителства, но бюджетът на ЕС не може да е изкупителна жертва на кризата, защото залогът е бъдещето на съюза.
Европейският бюджет не може да прави дългове. Трудностите в повечето държави са следствие от прекомерни харчове в предишни години, които не са били подплатени от растеж в икономиката. При европейските финанси нещата са много по-прости: ако парите свършат, спират и плащанията. Така се случи миналата година, когато бяха забавени 5 млрд. евро за вече свършена работа по проекти, или пък както тази, когато са на изчерпване средствата за Европейския социален фонд, откъдето основно се финансират мерки за намаляване на безработицата и за най-популярната европейска инициатива - програмата за студентски обмен "Еразъм".
Това е техническата страна, но европейският бюджет не е проста счетоводна операция. Той е средството за осъществяване на политическите цели и амбиции и в последна сметка е индикатор за жизнеспособността на Съюза.
Европейският бюджет е предназначен да помага на страните членки да функционират и отвъд собствените си национални ресурси. Как?
Аз не знам ремонт на градски или селски център, на път или градинка, които да са направени напоследък у нас без европейските фондове. 76% от публичните инвестиции в Словакия и 97% от тези в Унгария се захранват от европейски фондове и програми.
Западните държави също не са на загуба. Едно скорошно проучване показва, че от всяко европейско евро, похарчено в Полша, 70 цента се връщат в страните донори - тези, които номинално плащат повече, отколкото получават от общия бюджет. 53 цента от тях отиват в германски компании, които участват със специалисти и оборудване в тези проекти. Така че всички печелят от бюджета на ЕС, както бедните, така и богатите държави.
Европейският бюджет има и още едно предимство, което е присъщо само на икономически най-силните и стабилни държави. Авторитетът на ЕС му позволява да привлича допълнителни инвестиции. Сумите варират в зависимост от програмите, но средно всяко евро от общата хазна е в състояние да привлече още три евро от частни инвеститори, фондове и дори публични средства от бюджети в други страни от Общността. 94% от бюджета се връщат в страните членки. Така че едно евро, отрязано от европейския бюджет, ще означава няколко евро по-малко за национални, регионални, земеделски, конкурентни програми в страните членки.
Често се казва, че европейските граждани не биха приели по-голям бюджет на ЕС, но аз не вярвам в това. Политиците нерядко подценяваме обикновените хора. Имал съм възможност многократно да се убедя в това. Гражданите очакват европейските и националните институции да са заедно и да предложат механизъм за изход от кризата, който да създаде условия за растеж и за заетост, използвайки както национални, така и европейските възможности. Не е нужно човек да ходи на спирка "Европейски съюз", за да се подсеща, че без парите от европейския бюджет строителството на софийското метро не би било възможно.
Разбира се, безсмислено е да се идеализира Европа. Примерите за зле похарчени европейски пари съвсем не са малко. Чели сме за магистрали, които водят заникъде, за летища, на които не кацат самолети. Европейският парламент не е против по-ефективното разходване на бюджета. Готови сме да приемем всички идеи за по-добро харчене. Но нека сме наясно: почти 90% от грешките с разходването на европейски средства се правят от националните и местни власти и гражданите са тези, които са призвани да контролират харченето да е в полза на обществото.
Европейският парламент подкрепи със 77% мандата за преговори по бюджета на ЕС до 2020 г. Това ме радва, защото е оценка за труда, положен от мен и колегата ми Раймер Бьоге през двете години, през които подготвяме позицията на парламента. Но още по-голямо удовлетворение ми носи фактът, че основните политически сили успяха да осигурят силен глас на Европейския парламент преди началото на насрочената в края на ноември среща на европейските лидери в Брюксел, посветена специално на дългосрочния бюджет на ЕС. 528 членове на Европейския парламент, зад които стоят средно по 100 000 граждани, са сила, която едва ли някой може да си позволи да пренебрегне.
*Ивайло Калфин е съдокладчик на Европейския парламент по Многогодишната финансова рамка на ЕС за 2014-2020 г.