21 Ноември 2025петък15:34 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

Как НСИ бори инфлацията

Намалява теглата на поскъпващите и най-чувствителни стоки в потребителската кошница

/ брой: 47

visibility 8521

Стефан Антонов,
Гласове


Как е възможно в един месец да видим организирано недоволство на потребителите от покачване на цените, основни потребителски продукти да поскъпват заради нормативен акт и в същото време инфлацията да забавя темповете си? Оказва се, че Националният статистически институт (НСИ) адаптира статистиката си за цената на живота, като променя теглата на различните стоки и услуги, които попадат в потребителската кошница. Моделът в последната промяна на методиката е теглото на поскъпващите стоки и услуги да спада, а тези, които поевтиняват или цените им стоят без значимо изменение, увеличават своето тегло.
Справка с приложената таблица за изчисляване на хармонизирания индекс на потребителските цени показва, че НСИ всяка година осъвременява теглата на отделните продукти в общата кошница. Таблицата е с близо 500 реда, включващи отделни продукти, продуктови групи и услуги. Нито един ред самостоятелно няма тегло над един процент от цялата кошница (линкът по-горе е директно към Евростат. Горе в дясно всеки може да селектира стоки и услуги и да проследи измененията в теглата им).
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/prc_hicp_inw__custom_15544772/default/table?lang=en
В последната версия, която сме представили на Евростат, се увеличават теглата на близо две трети от посочените редове, но доминиращият принцип е, че при тях ценовата динамика е значително по-ниска, или отрицателна. В същото време, макар да е намалено теглото на продукти и услуги, които съставляват по-малката част от таблицата, те самите са далеч по-масови и към тяхната ценова динамика обществото има далеч по-висока чувствителност.
Например – има свиване не теглото на храните – от 25.3 на 24%. С почти два процентни пункта по-малко тежат административно определяните цени – от 18% на 16.1%. И в двата случая теглата се свиват, когато държавната политика води до покачване на цените в конкретната категория. Хлябът поскъпва с 20% заради връщането на ДДС ставката. Поскъпва и издаването на нови документи за самоличност – с две трети. При всички видове документи, при всички типове услуга – стандартна, или експресна. Оказва се обаче, че според НСИ

българите ядат по-малко хляб като дял от цялото си потребление

Като пример, пада също и теглото конкретно на свинското, и то с една от най-големите амплитуди в последната година.

В кръга на шегата може да се предположи, че след като по Коледа и Нова година определени населени места в Балкана останаха без ток, това е достатъчна причина енергийните разходи (за ток, газ, твърди горива и отоплителна енергия) електроенергията да падне като дял в потреблението с една от най-големите си амплитуди въобще за последните 10 години. С по-малка амплитуда, но все пак спада и теглото на минералните горива.
Като цяло, се оказва, че българинът е харчил повече за компютри, лаптопи и друга техника. Нейните цени обаче остават стабилни. Съответно, увеличеното потребление не влияе на общото поведение на инфлацията.
Исторически факт е, че Националният статистически институт редовно променя теглата на продуктите и услугите в потребителската кошница. Дори може да се приеме за нормално и свиването на теглото на част от поскъпващите продукти. Поне на теория, това показва еластичността им – ако поскъпват – хората ги купуват по-малко. И обратно.
За да спадне теглото на храните обаче може да има две обяснения – или има

масово замогване и потреблението се разраства към инвестиции и глезотии,

или настъпва период на бедност и хората вече да се ограничават дори в покупките на храна.
Доминиращото усещане обаче не сочи да е налице който и да било от двата процеса. Далеч по-вероятно е подобно на 90-те години на миналия век, Националната статистика да се използва за успокояване на общественото недоволство. Последното може да сработи за целите на приемането на България в еврозоната, но не допринася за утвърждаване на доверие в официалните данни. Както е казал нобеловият лауреат по икономика Пол Кругман „когато се чудите на очите си ли да вярвате, или на данните, вярвайте на това, което виждате“.

Държавата си търси пълните такси за летище София

автор:Дума

visibility 533

/ брой: 219

Предлагат нови правила при продажба и регистрация на кола

автор:Дума

visibility 525

/ брой: 219

Отлагат с 6 месеца по-високите такси на БАБХ

автор:Дума

visibility 543

/ брой: 219

Европа прие на нож плана за Украйна

автор:Дума

visibility 515

/ брой: 219

Румъния е удвоила вноса от Русия

автор:Дума

visibility 516

/ брой: 219

България вече страда от климатичните промени

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 219

Откриха Паметник на Васил Левски в Италия

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 219

Великият

автор:Александър Симов

visibility 488

/ брой: 219

Квалификациите за Мондиал 2026

автор:Дума

visibility 559

/ брой: 219

Молекулна политика

автор:Юри Михалков

visibility 530

/ брой: 219

Капитулация за Киев и безпрецедентен контрол за Русия

автор:Дума

visibility 513

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ