Изненадващите ликове на познатата София
Велизар Димитров представя първата у нас цялостна изложба на дигитална художествена фотография
/ брой: 169
София има и немалко привлекателни места, стига да имаш око да ги съзреш. Каквото несъмнено има именитият ни дизайнер Велизар Димитров, който открива днес от 18 ч. изложба на художествена дигитална фотография в галериите при Триъгълната кула на Сердика. Експозицията носи наслова "София - 140 години столица на България" и принос за реализирането й има Регионалният исторически музей-София.
Ценителите могат да видят 34 платна на съвременната ни столица и 6 на стара София, включително още от края на XIX век. Тези 34 платна са създадени чрез дълбок печат върху текстилен материал (канаваца). За разлика от обичайните фотоизложби Велизар Димитров майсторски използва дигитални технологии и така извайва цвета, светлината, светлосенките и контрастите, така подбира ракурса и перспективата, че фотокомпозииците му звучат като живописни платна, без да са художествена измислица. Благодарение на това сградите "цъфват" и не стоят "сухи" като на обикновени фотоси. Те изпъкват било с монументалността си, било с очарованието и одухотвореността си, които ние, столичани, по различни причини не забелязваме, минавайки покрай тях.
Навсякъде личи майсторството на естета да хване художествения ъгъл. Заснетите отдолу кули на "Милениум център" зад НДК в комбинация с модерни съседни сгради звучат като от глобален финансов център - сякаш не са от София. Подобни са ракурсите за катедралата "Александър Невски", Руската църква и Синагогата, които се извисяват към Бога и вечността на духа, включително заради подсиления син фон на небето.
Това, че Велизар Димитров е на "ти" с цветността, се вижда и в други платна. Примерно в засилената брикова багра на столичното архитектурно бижу - бившия Тетевенски хан на "Дондуков". Заради нея то не просто се откроява, но и "се запечатва" в съзнанието. Вещата му пък "игра" със светлини и светлосенки се усеща от фотосите на заснетите вечер булевард "Витоша" и пространството пред НДК, метростанцията при Централната гара или новите сгради по булевард "Тодор Александров".
Композицията също е стихията на този творец. Сградата на профсъюзите и модерният остъклен бизнес център в съседство са хванати така, че сякаш са леко наклонени една към друга и търсят близост, макар да са от различни епохи. Заснетият откъм централната банка дворец напомня лайнер, който тържествено акостира в еклектичната иначе архитектура на българската столица.
Уникалността на експозицията е, че за пръв път е подредена изложба на изцяло дигитална художествена фотография. Подобен тип фотография има в отделни реклами, но не и в такава цялостност на естетическото оформление.
79-годишният Велизар Димитров е включен в сборника "Живите легенди" на Международния биографичен център в Кеймбридж и в сборника за изявени личности на Американския биографичен институт. През годините твори в градската естетизация, промишления дизайн, музейното дело, логота и запазените марки.