29 Септември 2020вторник00:42 ч.

Снимки Емилия КОСТАДИНОВА

На фокус

Измислиха ново ограбване на столичани

Паркирането в София - от "посиняването" до облагите за частника

/ брой: 123

автор:Деси Велева

visibility 1590

Когато не можеш да си свършиш работата сам, прехвърли я на друг. На този принцип от години работи Столичната община. Той е приложен във водоснабдяването, в осигурването на тока и топлото, в почистването, а скоро ще стане факт и в паркирането - още една тъмна сфера в обществения столичен живот от десетилетия насам. От известно време кметството предприе офанзива в тази кризисна област, като извади на бял свят два свои приоритета - да разшири до абсурдни размери синята платена зона и да влезе в публично-частно партньорство с фирми, които искат да изградят паркинги. Както винаги, общината се опитва по най-бързия и лесен начин да се измъкне от отговорностите си. Тя нито иска да инвестира, нито да контролира тази деликатна дейност. Вместо това, от една страна, се кани да събира нови пари от хората, от друга - ще чака някой друг да се оправи с проблема. 

Наличието, обхватът, цените и условията за паркиране в така наречените сини и зелени зони в София от години поляризират общественото мнение. Столичани искат ред в паркирането, искат да има места, на които да оставят автомобилите си, но не са съгласни да плащат изобщо за тази услуга. Особено спорен става въпросът, когато зоната не е някъде далеч, в центъра примерно, а около жилищния ти блок. Тогава се появяват много условности като например защо трябва да плащаш, за да паркираш пред дома си, особено ако мястото ти не е гарантирано. Просто те облагат с такса за нещо, което съществува, без да ти предлагат нищо срещу парите. И хората с основание питат кога ще има такса и за въздуха, който дишат.  

На фона на спорната обстановка районните кметове продължават да предлагат разширяване на платените зони от квартал на квартал, от улица на улица. Предстои увеличаването на платеното паркиране в районите "Изгрев" и "Слатина", както и в кв. "Иван Вазов". Докато разгръщането на по-евтината зона - зелената, по жилищните комплекси не е чак толкова изненадващо, то рязкото разширяване на синята зона извън центъра на града предизвиква недоумение.

В "посиняването" ГЕРБ явно виждат "изход" и затова предлагат промени в Наредбата за организация на движението. Така по-скъпият район за паркиране ще се разрасне почти два пъти и половина и от 5000 местата ще станат 12 000. Всяко ще струва по 2 лева на час. Така от по-евтината зелена зона ще бъдат "отхапани" 7000 паркоместа. Ако заради пандемията ползваш кола, за 8 работни часа - 16 лв. 

Планира се новата синя зона да обхване т.нар. първи градски ринг - между бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Ген. Е. Тотлебен", бул. "Ген. М.Д. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница", бул. "Ген. Д. Николаев", ул. "Проф. Милко Бичев". Зелените места ще намалеят драстично, но към тях в същото време ще се добавят още около 1000 в кв. "Иван Вазов" и 200 в кв. "Яворов". Само че събирането на пари не решава проблема с липсата на място за колите в тези райони. 

Сред останалите новости, които предлагат управляващите, е и 

удължаване на работното време на зоните

с платено паркиране. То ще продължава до 20,30 ч. в работните дни. Синята зона ще действа вече и в неделя, зелената - и в събота. Съветниците от ГЕРБ смятат, че трябва да се ограничи броят на стикерите за паркиране, които се издават на живеещите в обхвата на зоните, тъй като в момента едно домакинство може да купи винетки за три коли. Планира се абонаментни стикери да се дават само за две коли, цените им се запазват. В наредбата обаче не се предвижда срещу този абонамент живеещите да имат определено място, на което да оставят колите си. 

За разширението на зоните ще бъдат похарчени над 250 000 лева за маркировка, знаци и колчета. В същото време се очаква приходите в Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да нараснат със 7,8 млн. лв. на година. Тук веднага идва и нещо съществено, което дразни всекиго, чувал за черната дупка ЦГМ. Зад тази абревиатура годишно се скриват милиони левове постъпления, които със сигурност не отиват за обществени общински паркинги. Защото нови такива, както е известно, няма.  

Сигурно е, че милионите ще продължат да потъват в черната дупка, тъй като общината не планира да изгражда свои места за паркиране. Точно обратното - прехвърля този свой ангажимент на "партньор". Това ще бъде частна фирма, която сама ще трябва да построи подземен паркинг или да обособи наземен при определени условия. Всички тези правила и критерии, заедно с оправданията на управляващите, са записани в програма за изграждане на общински паркинги с частни инвестиции, която трябва да бъде приета в близките седмици.  

След като правят анализ на транспортната система в столицата, авторите на проекта заключават, че автомобилите в София са над 850 000, а поне още 120 000 влизат в града на денонощие. Те откриват и топлата вода с извода, че на една кола са нужни две места - до работното място и до дома на шофьора. Затова трябва да има както платени зони в центъра, така и надземни и подземни многоетажни паркинги. "Реализацията със собствени средства на мащабна строителна програма ще е огромно предизвикателство за Столичната община", категорични са авторите на програмата. Те обаче отново не засягат въпроса 

за какво се събират пари 

от платените зони, ако не за осигуряването на места за паркиране!?

И тук идва "спасителят" - частникът, който очевидно притежава "мащабните" инвестиции и не се бои да ги направи, за разлика от софийското кметство. Предвиждат се два начина за публично-частно сътрудничество, като и двата включват... учредяване на право на строеж за частната фирма върху или под имоти публична общинска собственост! В първия случай инвеститорът ще ползва общинския терен чрез заплащане на парично обезщетение срещу срочно вещно право на строеж на обект в срок до 30 години. За този период частникът ще печели от паркирането, а след него ще върне всичко построено на общината. А тя вероятно ще получи едно доста амортизирано съоръжение, за чиято рехабилитация ще трябва да вложи средства, но пък няколко десетилетия няма да има грижи. Вторият вариант за сътрудничество предвижда върху общинския имот инвеститорът да построи примерно търговска сграда, а под нея - паркинг, който той веднага ще даде за управление на общината. Това пък ражда невиждани нови възможности за голямата болна тема - застрояването.  

Наличието или липсата на достатъчно кандидати за тази дейност ще даде ясен отговор доколко може да се печели от нея. Но в случая не печалбата е най-важната. Паркингите имат обществена функция, която трябва спешно да бъде задоволена, незавизимо от разходите и приходите. Нали затова разполагаме с многочислена администрация на ул. "Московска" 33.  

РЗИ налага глоби за неносене на маски на Конгреса на БСП

автор:Дума

visibility 63

Президентът наложи вето на Изборния кодекс

автор:Дума

visibility 137

/ брой: 184

Борисов пак се похвали с новия храм в Ловеч

автор:Ростислава Иванова

visibility 125

/ брой: 184

Властта се готви да надхвърли дефицита от 3%

автор:Дума

visibility 120

/ брой: 184

Банките продължават да вдигат такси и комисиони

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 184

До 50 хил. лв. глоба при измама за качеството на алкохола

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 184

Приходите от тол системата са наполовина

автор:Дума

visibility 116

/ брой: 184

Германия иска да ускори спирането на еврофондове

автор:Дума

visibility 69

Интензивни сражения за Нагорни Карабах

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 184

Китай ограничи консул на САЩ

автор:Дума

visibility 121

/ брой: 184

Помпео преговаря в Атина

автор:Дума

visibility 117

/ брой: 184

50-ият Конгрес на БСП избра ръководните органи на партията

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 184

Хармонична София - мечта или реалност

автор:Деси Велева

visibility 281

/ брой: 183

Лекари и медии срещу пандемията

автор:Ева Костова

visibility 393

/ брой: 183

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ