Излезе първата история на българското изкуство
Томът от 528 страници включва 800 репродукции и разкази за 100 художници
/ брой: 152
Първата "История на българското изобразително изкуство" вече е в книжарниците. Епохалният труд с текстове на видния изкуствовед Кирил Кръстев (1904-1991) включва изследванията му в тази област, които обхващат периода от Древността до края на ХХ век.
Корифеят работи върху подобен проект цял живот, трупа хиляди страници материали, но така и не успява да ги събере в цялостно издание. "История на българското изобразително изкуство" остава ненаписаната му книга. Тя вижда бял свят сега - трийсет години след смъртта му, благодарение на съставителя Иво Милев, издателство "Лист" и подкрепата на Столичната община.
Месеци наред Иво Милев преглежда целия архив на Кирил Кръстев и успява да сглоби цялостната картина на българското изобразително изкуство - такава, каквато я е виждал и отразявал в записките и материалите си изкуствоведът.
В продължение на почти седемдесет години Кирил Кръстев е сред най-ярките фигури в българската култура. Прохожда в нея още в ученическите си години като поет, а след Първата световна война стъпките му стават все по-стабилни - утвърждава се като есеист, литературен критик, публицист и изкуствовед. Неговият по-млад колега Петър Увалиев - един от най-влиятелните интелектуалци в Европа, емигрирал от България през 1948-а, го нарича "оазисна личност", поколения художници мечтаят да забележи и коментира творбите им. "Европейски човек беше. И осанката му такава", помни го скулпторът Павел Койчев. А колегата му Георги Чапкънов-Чапа е лаконичен и категоричен: "Велик!".
Съставителят на "История на българското изобразително изкуство" Иво Милев пък отбелязва: "Без този вездесъщ наблюдател, с благородството на неговата организираща мисъл - българското изобразително изкуство нямаше да е това, което е."
Приживе за Кирил Кръстев мисия и крайна цел на изкуствата е "очеловечаването на самия човек", а не самоцелно развитие на форми или изразяване и насърчаване на чувствата, най-вече и най-пагубното - сантименталността. Изкуството има значение само доколкото може да бъде в услуга на усъвършенстването на човека и оттам на формите на бита и живота.
Луксозното издание е в голям формат и сред 528-те му страници са включени житейските и професионалните истории на поне 100 художници и близо 800 цветни изображения и репродукции на произведения на изкуството, предоставени от държавни галерии и частни колекции. Книгата има QR код, който води към виртуална галерия на сайта на издателството.
Текстовете, подходящи за най-широк кръг читатели, са разпределени в три големи тематични кръга - Старобългарско изкуство, Среднобългарско изкуство и Ново българско изкуство. Всеки от разделите е консултиран с научни редактори - доц. д-р Ралица Русева, Мариела Стойкова, Анелия Николаева. Томът предлага вълнуващо пътешествие между епохи, майстори и творби.
Естествен завършек на изданието е подробната библиография с всички статии и книги на Кирил Кръстев, както и азбучният показалец на включените в книгата автори.
Художественото оформление на книгата е дело на Милена Вълнарова. За корица е използван акварел от "Цариградски цикъл" на Владимир Димитров - Майстора, рисуван през 1926 г.
Страници от изданието