25 Ноември 2024понеделник10:23 ч.

Акцент

Из българската култура още шетат директори калинки

Бойко Борисов и ГЕРБ въведоха "модата" навсякъде да се назначават хора с измислени дипломи

/ брой: 169

автор:Огнян Стамболиев

visibility 3737

Директори "калинки", назначени от ГЕРБ без конкурси или с манипулирани състезания, все още управляват българските театри, опери и оркестри (доколкото такива останаха след разрушителните "реформи" на Костов-Москова и Борисов-Рашидов).
Преди няколко години една новина скандализира културна ни общественост. Оказа се, че доскорошният директор - диригент на Русенската опера, Найден Тодоров няма легитимна диплома от Виена за висше образование в степен бакалавър, но въпреки това се е сдобил с тапия за по-високата магистърска степен в частния НБУ. В биографията му, публикувана в Уикипедия, по негови данни можем да прочетем, че от 1993 г. е бил студент на проф. Карл Йостерайхер и проф. Урош Лайович във Виенската академия, която "бил завършил през 1996 г". Но всъщност и това се оказа невярно! Според правилата в родното образование всеки, който придобие образователна степен в чужбина и получи документ за това, е длъжен да го легализира у нас. Това става в Националния център за информация и документация към Министерството на образованието. Резултатът от проверката остава завинаги в архива на ведомството и при нужда може да се направи насрещна проверка. Според служителите на центъра при тях не е постъпвала диплома за бакалавър на Найден Тодоров от Виена, което на практика означава, че у нас той няма ценз от Австрия. Да, чуждестранна диплома от Виена не е регистрирана и легализирана у нас. На въпрос защо е учил толкова кратко, при положение че бакалавърският курс е 4 години, Тодоров отговори, че е представил "легализирана и призната академична справка от Виена". За подобна "справка" от образователното министерство обаче не потвърдиха. След това той заяви, че бил учил за бакалавър вместо четири две години у нас (!), а за магистър - вместо две - две и половина, само за една година!
И това бе оповестено в печата, но от Културното министерство не предприеха нищо. Всъщност през всичките тези години той е бил на работа без редовна диплома за висшист в различни оркестри (Видин, Враца, Пловдив, Бургас, Русе), без да прекъсва трудовия си стаж, и съвсем не е бил редовен студент. А в Пловдив дори е бил назначен за главен, при това в оркестъра на знаменития Добрин Петков. Накрая, след скандала, най-неочаквано се появиха... едновременно две негови дипломи от частния НБУ за бакалавър и магистър, издадени почти едновременно - с разлика от няколко месеца. От което следва, че са твърде спорни. Защото магистратура не се учи и защитава за 4-5 месеца, нали?! Отделен въпрос е, че сериозната музикална критика у нас, а и в чужбина не приема творческите качества на Тодоров като диригент. Но за съжаление определени кръгове у нас му оказват щедра финансова и морална подкрепа.
Преди няколко години в подобна конфузна ситуация се оказа директорът на операта в Стара Загора - иначе талантливият млад оперен и камерен певец Веселин Стойков, съобщи агенция "Телеграф". Когато поел високия пост, Стойков представил само магистърска диплома от НБУ, но впоследствие се оказало, че и той няма завършена бакалавърска степен. Заради измамата Веселин Стойков беше уволнен начаса. Но солидно подкрепеният от някои "фактори", в това число и от чиновници от културното министерство, Найден Тодоров не беше уволнен заради лъжата си! Дори наскоро получи награда, а някои наивни репортерки побързаха да го обявят за "новия Емил Чакъров" и дори за "българския Караян"! А той продължи да съсипва музикално Русе с ниското качество на надве-натри сглобените постановки и симфонични концерти, подготвени за ден-два!. Както и да печели и богатее на гърба на нашите бедни музиканти с частните турнета на операта и оркестъра в чужбина, на които те получаваха мизерни хонорари, а той - солидни суми. При това управляваше Операта и Оркестъра повече дистанционно - по телефона и чрез интернет, но еднолично, по диктаторски, без художествен съвет. Ако някой му се противопоставяше, биваше незабавно уволнен. Така за кратко време през Русе преминаха десетки певци и музиканти, както и диригенти, които Найден Тодоров назначаваше и уволняваше, както му хрумне.
В Русе Найден Тодоров започна да работи още в началото, както се изрази много точно една известна критичка - "по-стахановски", страшно производително и, разбира се, страшно некачествено; "да прави музика за тежко чуващи хора" или, както каза известен наш музикант: "да преминава през най-съвършените партитури грубо като танк!" И наистина, Тодоров вече повече от десет години не престава да изумява културната публика с рекордно кратките срокове, за които подготвя цяла голяма опера - от 7 до 9 дни, вместо за поне два-три месеца, а премиерна симфонична програма вместо за седмица, за два дни! При това става дума за мащабни, тежки опери като "Вилхелм Тел", "Турандот", "Дон Карлос", "Кавалерът на розата", "Самсон и Далила".
И резултатите бяха налице - след първото или най-много третото представление, премиерните постановки падаха безславно, въпреки труда на изпълнителите и средствата, вложени в тях. Но планът според т.нар. делегирани бюджети се изпълняваше, разбира се, с разни машинации и двойни счетоводства. А след скъпия ремонт сградата на Русенската опера наскоро отново протече, фасадата започна да се руши, а и сцената се оказа опасна за здравето и дори живота на артистите. Но министерството продължи да нехае. Нещо повече - Рашидов го назначи за директор на... представете си: Националната ни филхармония, оркестъра на великия Саша Попов! Предполагам, че "Бащата на българския симфонизъм" би се обърнал в гроба, ако можеше да присъства на един концерт на този "български Караян".
Ако описвам явлението "Найден Тодоров", то е, защото конкретното явление съвсем не е изолирано. В голяма степен то вече е типично. Посочвам го просто като най-драстичния пример. В последните години от безхаберното управление на неукия ни културен ексминистър Рашидов в редица театри, опери, оркестри бяха назначавани без конкурс или с манипулирани такива, немалко протежета на управляващите. Така се случи и в Русенския драматичен театър, където беше натрапен активист на управляващата партия - бившият артист Орлин Дяков, провалил се като директор в Монтана, а сега изявяващ се като режисьор без диплома и без необходимите качества.




Найден Тодоров, който години управлява предимно дистанционно по телефона Русенската опера, я доведе до сериозна криза,
също се оказа със спорна диплома, а отскоро ГЕРБ го натрапи и за директор на националната ни филхармония



Скъпите и ненужни огромни спортни арени на Бойко изядоха парите на редица културни институции,
които плачат за ремонт, а много училища са без физкултурни салони и спортни площадки

 

Русия е готова за преговори

автор:Дума

visibility 1661

/ брой: 224

Липса на гориво спря транспорта в Скопие

автор:Дума

visibility 1469

/ брой: 224

Австралия забранява социалните мрежи за деца

автор:Дума

visibility 1462

/ брой: 224

Накратко

автор:Дума

visibility 1459

/ брой: 224

Пералнята не работи

автор:Александър Симов

visibility 1675

/ брой: 224

Необходима забрана

автор:Таня Глухчева

visibility 1486

/ брой: 224

Трябва ли левицата да прави политически компромис?

visibility 1557

/ брой: 224

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ