Искат преразглеждане на проекта за жп линията Елин Пелин-Септември
/ брой: 31
Гражданска организация иска преразглеждане на проекта за модернизация на жп линията Елин Пелин-Септември. Според тях ще бъдат налети милиарди и железницата пак ще бъде неконкурентоспособна спрямо автомобилния транспорт. Проектът изоставя Вакарел и Костенец, открити са нарушения в процедурата по ОВОС, заявяват от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт в позиция до медиите.
От организацията припомнят, че са сигнализирали министър-председателя Бойко Борисов за рисковете от неефективно изразходване на над 1 млрд. лв. инвестиция в жп линията Елин Пелин - Септември. На първо място гражданите обръщат внимание на факта, че реализирането на проекта в този му вариант, няма да направи конкурентоспособно пътуването с влак и то ще продължи да е по-дълго отколкото с автомобил.
Открити са и нарушения в ОВОС, тъй като в наредбата е посочено, че е необходимо "равностойно описание, анализ и съпоставка на алтернативите". В процедурата обаче са разгледани едва 2 варианта, които са практически несъпоставими от експлоатационна и пазарна гледна точка.
Гражданите на Костенец и Вакарел ще са без достъп до железница - насила ще ги качваме на автомобили. В Ихтиман - ще продължат да се возят с каруци до гарата, заявяват от организацията. Друг изключително сериозен проблем е, че над 15 000 души практически ще бъдат лишени от достъп до железопътен транспорт. Предвижда се трасето и спирките на железницата да бъдат изместени на над 3 км североизточно от сегашната гара Костенец (градът е с население около 14 000 души).