Позиция
Интелигентността на обществото намалява
/ брой: 38
Проф., д.т.н. Младен Георгиев
В България напоследък много ясно се вижда, че материалното развитие на обществото изпреварва развитието на неговата духовна култура.
Всеки човек съществува и се развива в рамките на два принципно различни режима. В първия той получава обем от знания за заобикалящата го действителност. Съвременните средства за получаване на тази информация (преса, книгоиздаване, радио, телевизия, компютризация и пр.) дават възможност за обективно и естествено натрупване на огромно количество от тези знания. При втория режим човек сам анализира явленията, които го заобикалят въз основа на получените за тях знания, и в зависимост от качеството на този анализ се определя човешката интелигентност.
Ако се замислим, ще разберем, че времето, употребено за втория режим, е твърдо ограничено. Тези дни МОН съобщи, че над 60 на сто от учениците, желаещи да се включат в извънкласни дейности, се ориентирт към математика, компютри, природни науки. А духовността? А историята, а литературата? Те формират способността за мислене у човека, независимо дали е писател или инженер. А именно мисленето определя интелигентността. Очевидно, училището не е събудило у младежите интерес към такива "непрагматични" сфери. За съжаление, обществото ни и особено младите, използват твърде малка част от денонощието за интелектуална дейност. Пътувания, партита, посещаване на примитивни музикални и шоу представления - това са интересите. Всичко това води да опростяване и до намаляване на интелигентността на населението. Значи ли това, че високоинтелигентни хора вече няма да има? Не, не значи, ще ги има, но ще са по-малко. Освен това, интелигентното занимание днес често изисква и средства, а децата на по-богати и финансово по-обезпечени граждани рядко се увличат по духовността.