22 Декември 2024неделя08:18 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Пазар

Идва ли краят на колите на бензин и дизел

Автомобили с конвенционални двигатели няма да се продават в ЕС от 2035 г.

/ брой: 9

автор:Евгени Гаврилов

visibility 3809

Евгени ГАВРИЛОВ


В средата на миналата година Европарламентът реши, че от 2035 г. в Евросъюза вече няма да се продават нови автомобили с конвенционални двигатели. Оттогава европейците ще могат да купуват само коли и лекотоварни автомобили, които не изхвърлят в атмосферата вредни емисии. Освен това беше решено да не се взимат под внимание  синтетичните горива, с които един класически двигател с вътрешно горене може да стане климатично неутрален.

Влизането в сила на тези решения ще означава, че на практика се слага край на автомобилите с традиционните двигатели, използващи бензин и дизел. Идеята е преминаване към пълна електромобилност.

Целта на Брюксел е до 2030 г. да се намалят парниковите емисии с 55% спрямо нивата от 1990 г. 

Позиция

Всъщност това едва ли ще бъде краят на традиционните сега двигатели, защото за това се изисква и съгласието на отделните страни членки. Това означава, че техните правителства е необходимо да приемат забраната за продажба на конвенционални автомобили след 2035 г. Страните в ЕС трябва да изработят съвместна позиция, за да може забраната да бъде приложена. Експертите са изчислили, че повече от една пета от въглеводородните емисии в ЕС се дължат именно на уличното движение и изгаряните бензин или дизел. С новата мярка ЕК иска да намали значително парниковите газове, като целта е до 2050 г. Европа да стане първият климатично неутрален континент.

Учените са категорични, че климатичните промени се дължат на човешката дейност и най-вече на изпусканите в атмосферата емисии от въглероден двуокис. Тяхното редуциране би могло да ограничи глобалното затопляне до по-малко от два градуса по Целзий в сравнение с прединдустриалната епоха.

Някои автомобилни фирми планират да преминат изцяло към задвижване с електромотори още преди 2035 г. Така например британският производител "Ягуар" иска още от 2025 г. да предлага само електрически модели. Италианската марка "Ланча" преминава още от 2024 г. към производство основно на електромобили, а от 2027 г. "Фиат" ще продава само коли с електромотор. Година след "Фиат" същото подготвят и в "Опел", което е мислимо също и за френските марки "Ситроен" и "Пежо". От 2030 г. напълно електрически стават "Ролс Ройс","Лексус" и "Волво".

В Европа най-напред в това отношение е Норвегия, която не членува в ЕС. Там от 2025 г. няма да могат да се регистрират нови коли с двигатели с вътрешно горене. Целта е напълно постижима, като се има предвид, че в тази северноевропейска държава над 80 на сто от продаваните нови коли вече са електрически.

Пет години след Норвегия продажбите на бензинови и дизелови коли ще бъдат забранени също в Дания, Ирландия, Исландия, Нидерландия, Швеция и Словения.

В Германия делът на електромобилите не е особено висок. През миналата година там са били регистрирани 618 000 електрически коли. За сравнение, бензиновите са били 31 милиона, а дизеловите - 15 милиона. Това означава, че само една на 81 коли е с електродвигател.

Критики

Германската автомобилна индустрия критикува решението на Европарламента, защото в Европа няма необходимата за това инфраструктура от зарядни станции. Освен това синтетичните горива, тъй наречените E-Fuels, не са признати за климатично неутрални.

В същото време екоактивисти подчертават, че 2035 година е твърде дълъг срок, ако искаме да постигнем договорената в Париж цел за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Решението на Европарламента ще засегне и превозните средства с хибридно задвижване. За да се подпомогне масовото въвеждане на електрически превозни средства, се подготвя регламент за алтернативните горива. Той ще изисква от държавите членки да гарантират, че точките за електрическо зареждане са инсталирани на всеки 60 км по основните магистрали. Станциите за зареждане с водород трябва да са на разположение на максимален интервал от 150 км.

България 

В България се търкалят около един милион автомобила с дизелови двигатели, което е почти половината от автопарка. Като добавим и факта, че страната ни е популярна като автоморгата на Европа, ситуацията изглежда много далеч от екологичните стремежи на развитите държави от Евросъюза.

Засега електромобилите у нас се срещат рядко, защото са едва около 3000, като идеята е те да станат 30 хиляди до края на 2026 г. Държавата се е ангажирала с изграждането на зарядната инфраструктура. Според плановете у нас трябва да има 10 000 публични точки в цялата страна, в които всеки да може да зарежда електромобила си.

Такива публични точки за зареждане на електромобили трябва бъдат изградени и в централните градски части на 50-те основни български града, както и в големите жилищни квартали.

Един от големите проблеми, свързани с електромобилите, е тяхната цена, която е непосилна в момента за българския стандарт. Затова България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични превозни средства. Автопаркът ни е морално и физически остарял, като средната възраст на колите е 20 години. Въпреки това нашата страна не може да се похвали с нещо значимо, свързано с подпомагането на електромобилността. И до момента у нас и няма работещ модел за насърчаване покупките на електрически превозни средства за частни лица и за бизнеса, както и за изграждането на зарядни станции и инфраструктура.


Привилегии

- Притежателите на електромобили у нас получават възможност за безплатно паркиране в синя и зелена зона в София и другите големи градове с такива зони, само за изцяло електрически автомобили, според решенията на местните общински съвети.

- Ниска еко такса и освобождаване от годишен местен данък за изцяло електрически автомобил.

 - От 2017 г. Националният доверителен екофонд (НДЕФ) стартира процедура за кандидатстване за финансиране на нови електромобили за нуждите на държавната и общинска администрация. Допуска се кандидатстване за електромобили и plug-in хибриди, а размерът на финансирането е фиксирана сума съответно: 20 000 лева за електромобили  и 10 000 лева за хибриди. Досега са закупени 80 електромобила.

 - Отскоро няколко български банки предлагат целеви кредити за покупка на електромобили при ниска лихва. Електрически автомобил може да се закупи и с оперативен или финансов лизинг.


Първият екобензин ще струва ...2 800 евро за литър

Двигателите с вътрешно горене си отиват според плановете на Европейския съюз, но в търсене на алтернативни източници за тях се разработват въглеродно неутрални горива. Вече има няколко компании, които работят по такава технология, а на пазара се появи и първият бензин от тази категория. Но цената му е... 2800 евро за литър, съобщи Automedia.bg. Производител на екологичния бензин е Zero Petroleum, британска компания за синтетични горива без изкопаеми петролни продукти, основана от родения в Кения инженер Пади Лоу.

На сайта на Zero Petroleum е обявено, че имат първото въглеродно неутрално синтетично гориво, което може да се използва в двигатели с вътрешно горене и освен това, което е още по-важно, без каквито и да било модификации в механиката. Според обясненията на производителя по време на производствения процес на това синтетично гориво се улавя въглерод от атмосферата. И когато това синтетично гориво се изгори, CO2 се изхвърля обратно в атмосферата, но ключът е, че това изхвърляне е по-малко от количеството, което е уловено при производството на продукта. Ето защо балансът е неутрален.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ