15 Юни 2024събота11:32 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Владимир Арабаджиев:

И аз ще бъда част от Формула 1

С 50 км/ч в оживено движение е далеч по-опасно, отколкото с 250 км/ч на пистата, смята най-бързият наш пилот

/ брой: 292

автор:Марин Милашки

visibility 1799

    Владимир Арабаджиев е първият българин, карал кола от Формула 1. На 17 ноември 26-годишният пловдивчанин направи тестове с болид на Лотус на пистата "Яс Марина" в Абу Даби. Той признава, че още не е напълно подготвен да се впусне в най-комерсиалната пистова надпревара, но ще работи в тази посока, за да прослави България.

    - Владо, какво се случи след хубавия 17 ноември, когато тества болид на Лотус от Формула 1?
    - Изживяването беше страхотно. Придобих много голям опит с екип от Формула 1. Беше доста различно от това, което правех досега. Всички останаха доволни от мен. Направихме брифинг с инженерите, които ме похвалиха. В момента се опитвам да направя някаква почивка, защото преди началото на сезона всеки пилот трябва да е възстановен, както и аз. Всички позитиви и негативи трябва да се забравят.

    - Освен преките реакции, които си видял, твоят мениджър знае какво е станало. В каква посока работите с него и въобще той снесе ли ти някаква информация за начина на работа?
    - Естествено, самата работа на тима след всяко едно представяне се изследва и трябва да се обоснове. Трябва да е ясно как даден пилот се е представил. Къде да се работи, за да си подобриш представянето. Преди тестовете имаш написано на хартия от инженерите какво трябва да направиш, а след това те анализират.

    - Ти лично доволен ли си от твоето представяне, как усети колата?
    - За мен тестът беше изключително положителен. Чувството е неописуемо, защото не очаквах толкова голяма разлика. Скоростта, ускорението и спирането са много по-различни от който и да е друг болид. За съжаление обаче времето минава доста бързо.

    - Колко време ще ти отнеме да се приспособиш към условията във Формула 1 и въобще можем ли да очакваме някой ден да станеш пилот в тази надпревара. Можем ли да говорим, че това е реално?
    - Възможността винаги е реална. Все пак тестът го показва. Извлякох от него много положителни неща. Това обаче много трудно се постига. Въпросът не е само до менажиране. Занапред трябва да се направят стъпки, които да са правилни за развитието ми.

    - Само качества ли са нужни, за да влезе българин във Формула 1 и гледа ли се националността?
    - Със сигурност се гледа. Пазарният интерес е много важен, а при нас е малък. Надявам се това да не е някаква пречка. Въпросът е какви качества ще представя. Не трябва да оставяме менажирането на заден план. Преди не обръщах много внимание на това, но е грешка, защото винаги трябва да има човек, който да се грижи за теб.

    - И все пак какво време ти е нужно, за да стигнеш до Формула 1?
    - Периодът не е много дълъг. Целта ни е да карам една година в сериите GP 2, за да натрупам още опит, който ми е нужен. През тази година да бъдем обвързани с отбори от Формула 1, за да свиквам с начина на работа там. Когато влезеш в това семейство, трябва да си подготвен. Не можеш да идеш там и да се учиш! Трябва да си запознат с начина на работа на гумите, на колата. Важни неща, които всеки трябва да познава в детайли.

    - Имаш впечатление от отборите в GP 2, кой би си избрал?
    - Много хубав въпрос, но не мисля, че мога да кажа име. Отборите, които винаги са били лидери в GP 2, са 4-5. Нямам нищо против да карам за всеки един от тях. Има тимове, които трябва да се избягват. Може да има някаква промяна в останалите, но това ще бъдат само проблясъци от състезание на състезание, нищо повече. На този етап не искам да казвам имена. Повечето пилоти, които са минали през GP 2, постоянно подобряват класиранията си и се развиват. Наблюдавам ги от много време и се вижда, че тези, които започнат да карат в по-добър тим, веднага подобряват постиженията си. Така че и аз трябва да ходя по тази пътека, но ми е нужно да карам за добър отбор. Не говоря за състезателите, които са подкрепяни от Ферари и Макларън, които са минали през най-различни програми и си знаят, че имат място във Формула 1, на тях им е много по-лесно.

    - Доста актуален стана въпросът за писта за Формула 1 в България. Мислиш ли, че това е реално?
    - Няма нищо нереално. Всичко е въпрос на организация. Ако всичко се изгради по правилния начин. Ако се подсигурят достатъчно средства, за да се направи тази инвестиция, не е нереално. Виждате, в Турция има писта, а там интересът не е толкова голям. Даже мисля, че тук хората са по-заинтересовани, защото на състезанието в Истанбул присъстват повече българи, отколкото местни зрители. Ако говорим само за фенове, можем да ги привлечем. Да не забравяме, че ще дойдат и от съседните страни, а това също е важно. Не е никак лесно, но ние сме ниша в Югоизточна Европа, което ще ни е от помощ.

    - Вече се знаят къде пилотите, които ще карат през следващия сезон, а и кой е световният шампион. Как смяташ, че ще е разпределен балансът през 2011-а?
    - Със сигурност сезонът ще е още по-интересен, защото Ферари и основният им пилот Фернандо Алонсо ще направят всичко възможно да върнат загубената си титла. Люис Хамилтън и Макларън ще се постараят да бъдат конкурентоспособни. Пък шампионите от Ред Бул няма какво да отстъпват и ще се бранят. Така че сезонът ще е обещаващ.

    - В моторните спортове важен е екипът, както и при футбола.
    - Във Формулата отборът е много по-голям, от който и да е футболен тим. Това са механици, психолози, инженери, дори, ако щеш, физици и какво ли още не. Преди стартовете с болида на Лотус с мен се занимава персонално цял ден един човек. Обясняваше ми особености на колата, приоритети при карането. За такъв отбор говорим. И всички са навързани един за друг. Прави ли ти впечатление, като спечели някой, долу под стълбичката колко много хора от неговия екип има?

    - Формула 1 спорт ли е или бизнес?
    - Кой спорт днес не е бизнес? Нормално е, когато оборотът на Формула 1 се измерва в милиарди евро, да говорим за нещо повече от спорт.
    Адреналинът, бензинът в кръвта обаче са нещо уникално. Сигурен съм, че дори и най-големите в този спорт не са за парите в него, а защото тръпката е величествена. Можеш да станеш милионер и в друга област, с друг бизнес. Но това да чуеш мотора, да натиснеш газта, да предизвикаш всичко и всички, е неописуемо нещо.

    - Значи не е важна заплатата от 18 млн., а това да ти замирише на изгорели гуми?
    - Да, точно така е. Адреналинът е над всичко. Колкото и да не е за вярване.

    - Вашите как ти дадоха да се занимаваш с такъв спорт? Извинявай, ама в него всеки старт може да е последен.
    - Къде не е така? Излизаш на улицата, някой не спира на червено и мазалото станало. Доказано е, че с 50 километра в час с личен автомобил в оживено движение е далеч по-опасно, отколкото с 250 километра на пистата. Всичко опира до човека, до умения, до нагласата за каране. Виждате ежеминутно какви неща стават по пътищата. Е, къде е по-опасно? На тях или на пистата?

    - Да, но при вас има голямо физическо натоварване, ти как се подтовяш, с какви спортове?

    - Всякакви. От фитнес до скуош, тенис на маса или какъвто спорт си помислиш за повишаване на концентрацията. Имаме фитнес, плуване, какво ли не.
    Даже футбол играя винаги, когато имам време. Ще дам един пример. При спиране, когато си карал, да речем, с 200, а за нула време трябва да спреш, налягането върху жилите на врата е ужасяващо. Много малко спортисти могат да го удържат! Дето се казва - спираш да мислиш. И това ли не е спорт? Карането на болида натоварва всяка една частица от теб, както нищо друго. Във футбола можеш даже за 20 минути да се изключиш от мача, има кой да те покрие. В щангите да си позволиш един слаб опит. Във Формулата една грешка може да е фатална. Та на финала ти слизаш 5-6 кила по-лек от тези, с които си стартирал. Наистина ужасяващо натоварване.

    - А караш ли ски?
    - Да, карам, но в момента ги избягвам, защото една непредвидена контузия може да ме извади от спорта за дълго време.

    - Предпочиташ повече тенис на маса?
    - Да, а и футбола на малки вратички, защото чрез тези занимания се избягва скучната част на тренировката. Те са и много интензивни, чрез които поддържаш много добра форма.

   
 

Едното платно на "Струма" ще е извън дефилето

автор:Дума

visibility 610

/ брой: 111

Произвеждаме все по-малко плодове

автор:Дума

visibility 542

/ брой: 111

Задава се голям излишък на петрол

автор:Дума

visibility 529

/ брой: 111

Пускат еднодневна винетка за леките коли

автор:Дума

visibility 500

/ брой: 111

71% недоволни от управлението на Шолц

автор:Дума

visibility 614

/ брой: 111

Сенатът в Аржентина одобри плана на Милей

автор:Дума

visibility 606

/ брой: 111

Макрон призова леви и десни да се обединят

автор:Дума

visibility 588

/ брой: 111

Не давайте партията на търговците

автор:Дума

visibility 599

/ брой: 111

Трябва ни управление на широка основа

автор:

visibility 589

/ брой: 111

БСП е жертва на структурите си

visibility 641

/ брой: 111

Конференция за мир или "път към нищото"

автор:Таня Глухчева

visibility 603

/ брой: 111

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ