25 Октомври 2021понеделник13:37 ч.

Христо Бойчев

Срещи

Христо Бойчев: В днешно време политиката е бизнес

А културата е стимулът, който движи една нация напред, смята световноизвестният драматург

/ брой: 22

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 2934

ХРИСТО БОЙЧЕВ е роден на 5 март 1950 г.  Завършва Института по машиностроене в Русе (1974). Работи като главен механик и зам.-директор на завод в Полски Тръмбеш (до 1985 г.). След това завършва театрознание в НАТФИЗ. През 1989 г. получава наградата "Драматург на годината". Негови пиеси са играни във всички български театри. През 1997 г. печели наградата в международния конкурс на Британския съвет с "Полковникът птица", връчена му от Харолд Пинтър. Пиесите на Христо Бойчев са включени в учебната програма на Нюйоркския университет. "Оркестър Титаник" и "Полковникът птица" донасят световна слава на автора си. Той е един от най-играните драматурзи в Европа заедно с французойката Ясмина Реза и руснака Василий Сигарев. Творбите му се поставят в 45 страни на пет континента. Христо Бойчев е удостоен с високи отличия по цял свят. През 2016 г. за големите му заслуги в развитието на културата му е присъден държавният орден "Св. св. Кирил и Методий" - първа степен.

- Господин Бойчев, наскоро се състоя премиерата на "Оркестър Титаник" в Сатирата. С какви впечатления сте от постановката на проф. Румен Рачев?

- Мисля, че е много сполучлив спектакъл. Гледал съм около 20 постановки на пиесата - където съм успял да отида да я видя по света и у нас. Много съм доволен - проф. Рачев е поставил текста по автора. Има и други интерпретации, каквато беше например в Хасково - интересен спектакъл, направен като клоунада.

- Когато поставят ваши пиеси, изисквате ли нещо от режисьора, от сценографа и др.? Ревнив ли сте към творбите си?

- Сценографията в "Оркестър Титаник" не предполага големи вариации. Гледал съм пиесата, поставена в истинска изоставена гара - в Талин. Не се меся в режисьорски и сценографски решения - те имат едно виждане, аз друго и това е естествено. Само когато усетя, че тръгват в грешна посока, че не са разбрали идеята ми, тогава се намесвам понякога. Виждал съм какви ли не постановки. Имаше една критика за първата постановка на "Оркестър Титаник" у нас. За главния герой Хари Худини се твърдеше, че това бил царят, който идва да оправи България. Героите в пиесата мистериозно изчезват и последният, който остава, е от ромски произход. Тълкуването на идеята е, че накрая тук ще останат само циганите. Меко казано, е странно да се търси подобна конкретика в една пиеса.

- "Полковникът птица" и "Оркестър Титаник" са най-поставяните ви пиеси по света - с какво си обяснявате големия интерес към тях? 

- Играе се много и "Болница накрай света". Според мен причината е, че те не третират локални политически проблеми, а са написани космополитно - за нещата от живота, които, както се казва, може да се напишат с главна буква - смисъла на живота, на човека. С какво се занимава Чехов? Големият театър се занимава с човека.

- Къде са ви изненадали или учудили с някое решение?

- Много ме изненада постановката на "Полковникът птица" в "Дивадло на Забрадли" в Прага. Не можах да разбера решението на режисьора Петър Лебъл (лека му пръст) - да кажем, че той е чешкият Теди Москов, с уникален възглед към театъра. След 1 година гледах същата постановка на фестивал в Италия, където бяха поканили три постановки на "Полковникът птица" от различни държави. Там разбрах какво всъщност е неговото решение - той беше направил "Полковникът птица" в стил "Лимонаденият Джо". Полковникът беше точно Лимонаденият Джо. Странно, но интересно.

- Като стана дума за филма на Олдржих Липски "Лимонаденият Джо" - киното привлича ли ви като възможност за изява?

- Имал съм голямо влечение към киното. Имам дори няколко филма. Идеята ми беше да заснема "Полковникът птица", но не ми провървя. Бяха ни отпуснали от НФЦ средства, обаче не успяхме да намерим останалите пари. За съжаление от промените насам у нас добрите български филми се броят на пръсти.

- Напоследък се позагубихте от общественото полезрение...

- Не съм се загубил, но в телевизиите вече май не ме обичат... Сигурно нещата, които говоря, не им харесват. Пък и няма едни и същи хора да показват, канят нови събеседници. Затова навремето и ние се отказахме от предаването "Вариант 3" по БНТ - да не омръзваме на хората.

- Да не би да пишете нещо ново?

- Наистина има нещо ново - тези дни очаквам да излезе моя книга с проза, в която има два текста. Както споменах, отначало идеята ми беше "Полковникът птица" да бъде филм. Реших този филм да го разкажа в книга, озаглавена е "Полковникът птица". Вторият текст в нея е "Обратно броене" - идеята е базирана на теорията на Стивън Хокинг, че когато енергията на първоначалния взрив, който образува Вселената, се изчерпи, Вселената ще започне да се свива и времето ще тръгне обратно. В моя текст това се е случило - времето е тръгнало обратно. Героят разказвач е наш съвременник и постепенно световната история се връща назад...

- Вие много пътувате, имате впечатления как в други страни финансират театрите, изкуството, културата. Какво е отношението към тях?

- Познавам почти всички известни драматурзи в Европа. Навсякъде бюджетът за култура е в пъти по-голям. Да вземем Руската федерация - тя си запази традициите и бюджетите в културата, на която се дава приоритет. Културата е стимулът, който движи прогреса на една нация. Там добър актьор за 2000 евро заплата в рубли не може да бъде задържан в театър. На всяка премиера държавните ръководители ходят, губернаторите, администрацията оказват внимание на творците. Един политик на такова ниво, като покаже респект към културата, това се отразява и на обикновения човек. А в България и към науката, и към културата се отнасят малко пренебрежително.

- Как може да се промени това?

- Политиката у нас е бизнес. Повечето от депутатите, особено от най-новото поколение, гледат да направят кариера, гласуват си държавни поръчки и полека-лека държавата започва да се управлява от външни фактори, не по волята на народа. Това няма да я съсипе, но забавя темповете й на развитие. Случват се и хубави неща, но много бавно.

- Въпреки всичко хората на изкуството стоически продължават да правят театър, концерти, изложби...

- С много лишения става това - един актьор с 400 лева заплата как да живее? Постоянно се правят компромиси, част от репертоара в театрите е булевардни пиеси. Търсенето определя предлагането. Така реалната икономика свали нивото на естетика и култура. По телевизиите канят разни хора със съмнителна слава, плеймейтки, та дори и идиоти... За тях е важен рейтингът, фирмите рекламодатели не питат културен ли е зрителят, а дали дадено предаване се гледа. Така, според клиентелата, стана и в театъра. Предназначението на театъра е да повишава културата на хората, да ги извисява духовно. Но днес булевардното развлечение взима връх...

- В началото на трудовия си стаж имате професионален опит в индустрията.

- Общо взето, в началото този опит ми помагаше. Много от героите в първите ми пиеси съм ги познавал в живота си.

- Като гледате как се съсипаха редица производства в малки и големи градове и това буквално изгони хората оттам, какви мисли ви минават?

- Тая съсипия не е случайна. Докато си продавахме един на друг в СИВ производствата, изведнъж, като се отвориха границите, се оказа, че сме изостанали технологично и тези продукти станаха изключително скъпи. Например Полски Тръмбеш беше известен в целия Съветски съюз с консервния си комбинат. Но всякакви консерви вече се внасят много по-евтино от Китай и други азиатски държави. Нашите са с много по-добро качество, но не могат да бъдат конкурентни по цена. Така е и с другите производства.

- В днешното време на корупция и престъпност, девалвация на ценностите, прекъсване на родовите връзки, изтръгване от корените... какво бъдеще ни чака?

- Много тежък проблем, който се заобикаля, е ромският. С изключително нисък образователен ценз, тези хора какво могат да работят? Тежат на държавата, а при тях има и висока раждаемост... не са розови нещата. Предполагам, че тази истина ни я спестяват, но се нарушава етническият баланс на България, променя се. Трябва да се намери формулата. Ромите са различни като манталитет, като темперамент. Хората са равноправни, но не са еднакви. От друга страна, всеки по-образован и кадърен човек бяга в чужбина, където го оценяват. Активната част от населението си отива, децата са все по-малко и България застарява. Първата мигрантска вълна беше от селото към града, когато ТКЗС-тата съсипаха земеделските традиции. Тези хора отидоха в града за препитание, без да имат градска култура и манталитет. Тъжно е например, че "Люлин" е цял град, а няма един театър. Но не се знае би ли имало достатъчно публика... Втората мигрантска вълна е сегашната - от града към чужбина.

- Май заприличваме на героите от "Оркестър Титаник"... Кога ще дойде нашият влак - да ни отведе в друга, по-щастлива и красива реалност? 

- Ще отговоря с думите на герой от пиесата:  "За всеки влак си има пътници и за всеки пътник си има влак."

Връщат малките в училище, ако се тестват на входа

автор:Дума

visibility 212

Медици: Който е против мерките, е против обществото

автор:Дума

visibility 171

COVID-19: Минахме пиковите стойности на третата вълна

автор:Дума

visibility 237

България може да поеме нов дълг от 500 млн. лева

автор:Дума

visibility 137

От труден до двойно по-силен зимен сезон очакват в туризма

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 204

Вече такса и за теглене на пенсия от банкомат

автор:Дума

visibility 375

/ брой: 204

Урсула фон дер Лайен подкрепи ядрената енергeтика

автор:Дума

visibility 227

/ брой: 204

Как се тестват учениците в Европа?

автор:Дума

visibility 9

СЗО: Пандемията ще свърши, когато светът пожелае

автор:Дума

visibility 151

САЩ очакват обяснения от турския президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 204

България е високорискова страна заради КОВИД-19

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 204

Заложниците

автор:Деси Велева

visibility 318

/ брой: 204

БСП ще е гарант и стълб на стабилност

автор:Деси Велева

visibility 284

/ брой: 204

Откраднатата държава

автор:Владимир Георгиев

visibility 76

/ брой: 204

Партията октопод

автор:Юри Михалков

visibility 54

/ брой: 204

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ