Хикмет Мехмедов - майстор на зримата поезия
В създадените от него около 80 балетни творби хореографът търси високия нравствен смисъл на човешкото битие
/ брой: 149
Името му е известно: Хикмет Мехмедов - ерудиран майстор на зримата поезия, успяващ да изрази чрез увличащ, фантазен език от танцови средства своите, сънувани още в ранното детство, поетични видения. Създал свой новаторски танцов шифър, разкриващ сценично нравствени посоки, огряващи смисъла на творчеството в земния ни път, Хикмет Мехмедов с чувство за изпълнен нравствен дълг посрещна през юни своя рожден ден в очакване на предстоящите Летни музикални празници на бургаския бряг. Ерудираният хореограф, отлично познаващ постиженията на световното балетно наследство, нанизани в историческите страници, продължава вдъхновено да изразява чрез новаторския си танцов изказ своите талантливи хореотворчески прозрения. Чрез красотата на визуалната жива форма, наситена с оригинална провокативност на вложения замисъл, той увлича с лъчезарната им насоченост зрителя към една мечтана, изпълнена с хуманност вселена. Родена от хореотворческото въображение на Мехмедов, тя грее с оригиналната си образност, разкривайки вложените в пластичния текст философски идеи. Прекрасната форма, унаследена от познания на исторически и съвременни образни търсения и от безспорното дарование на хореографа Мехмедов, ще провокира отново въображението и мисловността на зрителите, за да прозрат, зад увлекателната показност, вложените идейни насоки, осветяващи и смисъла на земния ни дял, благославян от поривите на любовта и често спъван от порочна низост.
"Лешникотрошачката"
Високият духовен полет на Мехмедов в света на хореографията съвсем не е случаен! Роден в полите на тракийската вдъхновителка Родопа, получил високата си грамотност и първопризнание от забележителни майстори на хореографията като професорите Пьотър Гусев и Николай Боярчиков, още по време на студентските си години в Петербург - в консерваторията на името на Римски-Корсаков, Мехмедов се превръща в своеобразен творчески фокус за инициативите на петербургската балетна младост. Завършил с отличие високата си образованост, младият хореограф се завръща в родината, за да извиси със завидна категоричност на постановъчните си опуси балетния състав на Русенската опера. Той създава и балетни класове в Музикалното училище на името на Веселин Стоянов и освен успехите на покоряващи балетни спектакли, осъществени от русенския балетен състав, привлича културното внимание и върху новосъздаден конкурс за съвременна хореография. Наред с високо значимите си първи балетни творби, той създава и един изключителен спектакъл, посветен на Едит Пиаф, с вдъхновеното участие на българската примабалерина Красимира Колдамова. Сред най-значимите сценични произведения на Мехмедов е и балетът "Кръстоносци" - творба, разкрила сложния епичен симфонизъм и дълбок хуманизъм на композитора Александър Йосифов, осъществена на сцената на Националната опера и балет, където Мехмедов от 1995 до 1998 г. е директор на балета. Музикалната стихия на творбата звучеше визуално ту задъхано, ту трагически разтърсващо, изразявайки властно жаждата за отпор на врага и победа!
И днес, като хореавтор и ръководител на балетния състав в Бургаския оперно-балетен театър, Мехмедов успешно продължава да търси чрез пулсиращата линеарност на движенията сътворяването на пластична типизация на характерите, а чрез сценичните конфликти и видимата им форма - ярко просветване на вложените нравствени идеи. Силна увереност в хуманната същност на балетното изкуство с постоянна настойчивост тласка търсенията на напрегнатата му творческа мисъл. И днес, както през изминалите, наситени със съзидателна активност години, вдъхновена просветленост грее в образността на балетната сцена, родена от неуморната му даровита активност. Вдъхновени от любов и дълг към любимото изкуство, се раждат неимоверните по своя брой осъществявания. И художествените творби-послания, в които с жив, съвременен и винаги разнообразен, според изискванията на драматургията език, хореографът Мехмедов търси високия нравствен смисъл на човешкото битие. Чрез новаторски, разнообразен в различните творби танцов език, Мехмедов упорито сътворява нови пътеки за претворяване на находчивите си идеи, сънувани навярно от бденията на неговото неуморно дръзновение.
Многопосочни са ориентирите, които се вплитат в обрисовката на цялостния му художествен облик, но те винаги са благославяни от хармонията, извираща от неговата творческа всеотдайност. При това - те се определят и от добрите традиции, усвоени любознателно по време на петербургската му младост и от посланията, вдъхновяващи творческото му въображение. Разбираеми са - въпреки своята оригинална, почти винаги новаторска форма. Избистрени са и поривите му, родени чрез кръстопътни, безсънни размисли, инициирали съвременните импулси-послания, вдъхновили новаторските му произведения.
Около 80 на брой са балетните творби - трагедии, комедии, приказки, сюжетни и безсюжетни балети и танцсимфонии, сътворени от разнообразието на творческите вдъхновения, осенили професора в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив - Хикмет Мехмедов. Той упорито търси чрез тях да осъвремени приказното, фантазното и да докаже чрез философския заряд, просветляващ винаги хореографската му партитура, че доброто ражда винаги добро. В сложния пластичен изказ на философски произведения, търсещ осъвременяване в приказното, лирикът, драматургът, философът и експериментаторът Хикмет Мехмедов сътворява визуалния диалог на личността с масата, на човека със заобикалящия го свят. Сред неговите най-успешни спектакли са "Лешникотрошачката", "Копелия", "Една нощ в Париж", "Ромео и Жулиета", "Любовна магия", "Валс" и "Болеро", "Пролетно тайнство" и изключителното му постижение - "Едит Пиаф"! Вярваме, че и в бъдните си творчески дни хореографът Хикмет Мехмедов ще радва плодотворно родната културна общественост с осмислената и вълнуваща красота на нови и нови балетни произведения!