19 Юли 2019петък19:38 ч.

Акцент

Глътка надежда за всички

Ценности, неподвластни на времето, на 18-ия Международен фестивал на червенокръстките и здравните филми

/ брой: 121

visibility 1133

Олга Маркова,
доктор на кинознанието

Ако желаете да оцените живота си и неговия реален смисъл, каня ви да посетите този уникален в световен мащаб форум. Уникален както с откривателския дух на голяма част от точно подбраните за спецификата на фестивала 206 филма от 59 страни, така и с топлата, сърдечна, почти семейна атмосфера, придружаваща прожекциите (явно състезателният нерв на участниците е заложен още при създаването на произведенията им!); откровените срещи и разговори с техните автори, които не секваха до полунощ; дискусиите с любопитно подбрани значими актуални теми. От години раздялата с домакините изтръгва съжаление и болка у всички нас. Става дума не само за раздялата с морето, за което мечтаем 12 месеца (тук то по-скоро е живописен фон и вдъхновение), а за неудовлетвореността от факта, че си пропуснал нещо от твърде наситената програма.

След петгодишно пребиваване в СОК "Камчия" тази година форумът се завърна в родното си гнездо - във Фестивалния и конгресен център във Варна, чиято публика търпеливо го очакваше. На официалната церемония по откриването му на 13 юни, на която присъства и вицепрезидентът Илияна Йотова, патрон на фестивала, препълнената зала реагира възторжено на документалния филм на Вим Вендерс "Папа Франциск: човек на думата си", който със своето слово припомни от екрана основните ценности и добродетели на форума; високохуманната му мисия в днешния напрегнат свят. Огромният проблем на нашето съвремие, от който произтичат всички кризи, е как да се върне вярата в човеколюбието. На него е посветена както цялата програма, разпределена в 6 категории, така и дискусионният форум "Агресия, хуманност, кино", с участие на известни лектори като Соломон Паси, проф. Иво Христов, Татяна Дончева, Емил Спахийски, Анна Заркова, доц. Харалан Александров.

Редом с главния конкурс течеше паралелна селекция, посветена на 100-годишнината на Международната федерация на дружествата на Червения кръст и Червения полумесец, както и състезание на техни най-нови произведения. В него се открои едночасовата документална творба "Женският център на Червения полумесец" - дебют на Бикет Илхан (която вече четири десетилетия работи в киното), удостоен в тази категория с наградата за най-добър филм за убедителната режисура при пресъздаване с изобилен материал на потъналата из прашните страници на историята роля на жените в турското общество. Тук бе отреден Специален приз от председателя на БЧК Христо Григоров на първия голям документален проект на Румънския Червен кръст "Равенство" - дело на четирима оператори, защитаващи темата за равни възможности на децата и младежите от най-бедните райони като инвестиция в нашето бъдеще. А старанието на трима млади доброволци, заснели по своя инициатива късометражния филм "Вдъхновение", бе отличено със Специален диплом.

Главното си внимание ще насоча към онези произведения, които оставиха най-трайна следа в съзнанието ми: за тях разговорите ще продължат не само до следващия фестивал, а и след него...

Истинско потресение за зрители и професионалисти предизвика 88-минутната документална творба "Лицата на Лафора" (Босна и Херцеговина), снимана в 7 страни в течение на две и половина години. С нея младият автор Денис Боич завоюва наградата за най-добро произведение в категорията "Здравни филми": за разтърсващо показаната на екрана невероятна сила на човешкия дух (и на героите, и на самия режисьор) в свръхчовешки обстоятелства. Поемайки приза, Боич го посвети на една от героините - майката от семейство Гаич, която според него е "най-силната личност на света", превърнала невъзможното за една смъртоносна болест във възможно. Макар и ранено по най-жесток начин, това семейство с изумителна упоритост и неистово старание събира пари за финансиране на изследванията за спасителното лекарство. По този начин то се нарежда сред най-големите дарители в света. Неговите усилия да "задвижи задрямалата планета" и ентусиазмът на водещите учени се обединяват, за да докажат, че няма невъзможни неща. Едва ли е необходим коментар за гражданската и художествената "артилерия" на този фестивал!

В категорията "Документални филми", както обикновено, се наложиха на вниманието ни няколко произведения. За най-добър пълнометражен филм единодушно бе обявена едночасовата творба "Невидимият меч" на италианския режисьор-сценарист Масимилиано Кокоза. Мисля, че за първи път срещам на екрана толкова проникновено изследване на света на незрящите, чиито сънища са идентични с нашите. Подобно на нас те сънуват в цвят и движение човешки фигури и природни пейзажи. Това поставя на дневен ред неотклонния въпрос: ако хората с вродена слепота имат същите сънища като зрящите, откъде идват тези образи?... Сред пълнометражните творби се отдели и вълнуващият документален разказ "Икар от Кочериново" на нашия колега Емил Спахийски. В течение на час той задържа вниманието на зрителя към изпълнената с драматични обрати житейска история на мечтателя Николай Поповски от Кочериново. Без никакво специално образование героят изобретява и построява първия български хеликоптер в задния двор на бащината си къща. С нарастване на амбициите му изобретенията стават все по-смели. Те започват да се съизмерват с жестокостта на живота. Кулминацията на филма отправя към нас въпроса: каква е цената на една мечта, с която се опитваш да се доближиш до слънцето? В същата категория силно впечатление направи "Твой ред е" на бразилската режисьорка Елиза Капаи за безпрецедентния акт на осъзнаване на силата на единството от страна на хиляди ученици и студенти в Сао Пауло през 2015 г., когато в резултат на политическа криза е било предвидено много учебни заведения за бъдат затворени. Със задъхан монтаж и емоционален хъс филмът, който бе отличен с Голямата награда на фестивала, проследява окупацията на повече от 1000 училища и университети; пледира за гласност и уважение на различни мнения; а на финала недвусмислено задава въпроса: кой пише историята и как тя следва да бъде отразявана. 

Специална награда за режисура тук получи американската кинотворба "3100: бягане и себенадминаване" на Санджай Роуал за умело, динамично търсене на екрана на езотеричните и духовните измерения на бягането. Нейните герои - финландски разносвач на вестници и австрийски виолончелист, са участници в най-дългото сертифицирано 52-дневно бягане в света, което се провежда всяка година в Ню Йорк от 1997 г. Малцина успяват да завършат това, на пръв поглед непреодолимо предизвикателство, където духът, материята и психиката се състезават помежду си.

Сред документалните късометражни филми - седем на брой, бяха отличени "Животът започва на 90" (Кипър) и "4 билета никога вече" (Бразилия). Те са дело на две талантливи и очарователни режисьорки, чието дарование се открои на същия фестивал още преди две години. Авторката на първия - Беджай Браун, завоюва с него наградата за най-добър късометражен филм със светлия, убедителен начин, по който ни настройва да повярваме, че животът може да бъде прекрасен и полезен дори на 95 години. А любимката на всички - Лейде Жакоб, реализирала втория, след изключително вълнуващата творба "Моята поезия", сега получи Специален приз за борбата на човек да отстоява правото да живее с достойнство до края на дните си.

Традиционното мислене смята конкурса за игрално кино за най-важен. И според него този фестивал защитава нивото си. Осемте игрални пълнометражни филма, включени в програмата му, бяха насочени към значими екзистенциални, актуални и днес, проблеми ("Три дни до пролетта" на Александър Касаткин - Русия, "5-а терапия" на Алиса Павловская - Украйна, "Еуфория" на Валерия Голино - Италия, "Един важен ден" на Хомаюн Асадиан - Иран, "Лина" на Рамин Расули - Афганистан, Иран, Холандия). За майсторски изградената атмосфера, пропита от нежност, деликатност и съпричастие, творбата с бавен ритъм и поетично заглавие "Граница на дъжда" (Босна и Херцеговина, Черна гора, Сърбия, Великобритания, Швеция) бе удостоена с наградата за най-добър филм в тази категория. По време на връчването й единият от двамата режисьори-сценаристи Властимир Судар (другият е Никола Мийович) сподели: "Направихме това произведение, съставено от две новели и епилог, от любов към Балканите. Тук го показахме премиерно, все едно, че е у нас..." На екрана става дума за едно изкуствено, географско разделение, което е съобразено и в структурата на филма. Всъщност хората от двете страни на новоустроената граница между три държави (Босна и Херцеговина; Черна гора и Хърватска) доскоро са били едно цяло... и продължават да бъдат! До края на фестивала хората коментираха този филм за любовта, съзряването и надеждата, покълнала сред запустелия високопланински пейзаж с изглед към Адриатика.

Двойно по-голям бе броят на участващите в конкурса за игрални късометражни творби. Тук  14-минутната новела "Салам" (САЩ, Великобритания) на Клер Фаулър, с увлекателния кинематографичен език, на който е разказана простичката история  за шофиращия из улиците на нощния Ню Йорк Салам (тръпнещ в очакване на новини за живот или смърт от семейството си в Сирия), завоюва наградата за най-добър филм в тази категория. Тъкмо в целта на фестивала тук попадна 5-минутното независимо произведение "Концерт за кларинет и оркестър" на Максим Петров, което получи Специална награда, връчена от кмета на Варна Иван Портних. Изградено по разказа на Людмил Станев "Още една кратка история за любовта" (без специално финансиране), то ни въвежда в обикновена случка в топла нощ в началото на лятото - телефонно обаждане в Спешния център и... В съзнанието ни остава делничната история за една тиха и неотменна любов, която отново доказва, че това е единственото, което ни дели от смъртта. И Моцарт, разбира се...

Със Специална награда за една от всички категории ("Здравни филми") бе зачетена и българската творба "Началото е край", продукция на БНТ 2 - РТВЦ Благоевград, за изключителна актуалност на тревожната проблематика. Чрез личните истории на четирима младежи, които се борят със зависимостта от наркотиците, екранът алармира съвестта на нашето общество.

На финала: след проследяване с интерес на преобладаващата част от филмите в програмата всеобщо пожелание на участници, критици, журналисти и гости (150 на брой) бе да се възвърне някогашният авторитет на форума и той да се увенчае отново с достигнатата с много усилия категория А на световните кинофестивали.

Директорът на Фонд "Земелие" подаде оставка

автор:Дума

visibility 141

Теменужка Петкова смени шефа на БЕХ

автор:Дума

visibility 130

Зърнената реколта може да се окаже рекордна

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 137

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ