ГЕРБ закри 333 км от железопътната мрежа
Заради корпоративни интереси БДЖ стават аутсайдери в транспортната система на страната и в ЕС, алармират от БСП
/ брой: 217
За по-малко от 2 години ГЕРБ е закрила 333 км жп линии. В сила е програма за закриване на 1025 км до 2020 г., което е 25% от жп мрежата. Това е записано в позиция на БСП за състоянието на "Холдинг БДЖ" и политиката на ГЕРБ за умишлено ликвидиране на компанията, огласена от бившия транспортен министър и депутат от левицата Петър Мутафчиев вчера. Според БСП това драстично намаляване на железния път ще се отрази неблагоприятно на приходите на БДЖ и на транспортното обслужване на населението.
В документа е отбелязано, че независимо от заявеното от правителството на Бойко Борисов, че ще следва европейския път на развитие на транспортната система на страната, където жп транспортът е сред най-важните приоритети, сме свидетели на рестриктивни политики - забавяне и ограничаване на инвестиционния процес, съкращаване на жп линии, влакове и персонал.
"За първи път в историята тази година БДЖ не разполага с нито един изправен спален вагон, което лиши компанията от допълнителни приходи през летния сезон. Това се дължи на престъпното бездействие на ръководството на холдинга", се казва в позицията. Със съгласие на правителството са съкратени поетапно 160 пътнически влака, което доведе до все по-малко търсене на услугите на БДЖ, алармират от левицата и допълват, че за тази година се очаква да бъдат превозени 26-27 млн. пътници при 34 млн. през 2008 г.
Според БСП преструктурирането на холдинга от три в две дъщерни дружества не е довело до желания ефект за рязко намаляване на персонала, нито до по-голяма самостоятелност на дъщерните дружества, напротив - те са на "къса синджирка" от холдинга. Финансовото стабилизиране на холдинга чрез приватизация на "Товарни превози", което да гарантира кредит от СБ за 240 млн. евро, буди недоумение, включително и в някои международни финансови институции, тъй като се предвижда тези средства да се използват за погасяване на старите дългосрочни кредити, които са с по-ниски лихви от предлаганите сега.
Оценката на БСП е, че правителството на ГЕРБ тотално е забавило реформирането на БДЖ, а предприетите действия са пълен провал, който ще предизвика още по-тежко финансово-икономическо състояние на холдинга. Резултатите са налице - българските железници вървят по пътя на своята маргинализация, губят все повече пазарен дял и стават аутсайдери в транспортната система на страната и ЕС. Деструктивните процеси в БДЖ повличат в несъстоятелност и инфраструктурната компания НКЖИ - намаляващият трафик я лишава от средства за покриване даже и на текущи разходи.
Същевременно ГЕРБ под личното ръководство на министър-председателя провежда форсирана политика за изграждането на автомагистрали и скоростни пътища. Спря изграждането на контейнерни терминали във Варна и Бургас, мерките за подобряване корабоплаването по р. Дунав и модернизацията на БДЖ. Така бе унищожена възможността за развитие на железопътния транзит през територията на страната, което би компенсирало намаления вътрешен трафик. На практика ГЕРБ се отказа и от европейското устойчиво развитие на националната транспортна система за сметка на корпоративните интереси на приближените на властта олигархични структури, свързани с автомобилните превозвачи, строителната и нефтопреработвателна индустрия, е записано още в документа.