ГЕРБ продължава да контролира медиите
СЕМ е уязвим от влиянието на партията, сочи международен доклад
/ брой: 202
Грешно е впечатлението за реформа в сектора заради дефектната правна основа и отсъствието на регулации, смятат от "Инициатива за свободни медии на Балканите".
Партията на Бойко Борисов ГЕРБ продължава да контролира медийния пазар, особено обществените медии, а чрез поставени лица да влияе и на Съвета за електронни медии (СЕМ). Това гласи докладът "Невидимата ръка на медийната цензура" на базираната в Брюксел международна организация "Инициатива за свободни медии на Балканите" (BMFI), цитиран от "Дневник". Според него медийният пазар в България е доминиран от малък брой влиятелни играчи, много от които са свързани с правителството. "Независимите журналисти са по-малко на брой и по-слабо организирани, отколкото в други балкански държави, и над тях властта упражнява натиск. Управлението на ГЕРБ и бившия премиер Борисов се е превърнало в синоним на широко разпространена корупция, която проникна в българския медиен сектор", се констатира в анализа. Според него способността на кабинета "Борисов" да влияе на медиите се дължи на 3 основни фактора: ролята му в надзора на купуването на големи медии, контрола му върху средствата от ЕС, които могат да се предоставят на близки и некритични към властта медии или с тях да се купува подкрепа, и контрола върху медийния регулатор, който позволява антиконкурентните практики да не бъдат спазвани.
СЕМ не може да осигури прозрачност на медийния пазар, защото е уязвим от държавния контрол и влиянието на ГЕРБ, която помогна за избирането на настоящия му състав, констатират авторите на доклада. Председателят на СЕМ Бетина Жотева и София Владимирова са посочени като хора на ГЕРБ в съвета, а Галина Георгиева - на ДПС.
Сделката за "Нова броудкастинг груп" от 2019 г. е определена като "превземане" от близките до ГЕРБ бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви. Припомня се кадровата подмяна в Нова телевизия с хора от "Канал 3", както и последвалите проправителствени репортажи и позитивно отразяване на Делян Пеевски. В България повече от десетилетие основните медии са доминирани от малка мрежа влиятелни лица, които купуват големи медии с цел политическо влияние, а най-изявен сред тях е Пеевски. Има извод, че тук все още е възможно политик да притежава медии чрез юридически лица или да упражнява контрол над определени издания. Отчита се, че от 2020 г. насам се наблюдава сериозна промяна на влиянието в сектора поради това, че Пеевски продаде медийните си активи и ГЕРБ загуби властта, но партиите все още могат законно да притежават медии, което води до висок риск от намеса.
Непрозрачното разпределяне на евросредства към медии е един от големите проблеми на медийната ни среда, смятат от организацията и цитират статистически данни, според които от 2007 до 2019 г. така са разпределени над 30 млн. евро. "Това е значителна сума за конкурентен пазар, който разчита на малки обеми от рекламни приходи. Брюксел е наясно с проблема и критикува администрацията за незаконно присвояване на средства от ЕС и влошаването на състоянието на медиите. Създава се впечатление, че медиите в България са в преходен период, но заради дефектната правна основа и липсата на регулации на медийния пазар твърде рано е да се говори за успешна реформа в сектора. За постигане на значима промяна следващото правителство трябва да започне цялостни системни реформи за засилване независимостта на обществените медии и регулаторните органи и гарантиране на прозрачен рекламен пазар", препоръчва докладът.