01 Декември 2021сряда20:28 ч.

Генералът вкара и адютанта си в президентския бой

Скандалът с шефката на премиерския кабинет Румяна Бъчварова по време на дебата между тримата големи по bTV показа, че властта търси служебна победа на изборите

/ брой: 137

visibility 1563

Тодор Пройчев

Е, Генералът си е генерал, дори повече от 2 години да е демократично избран за премиер. В търсенето на служебна победа на президентските избори, която ще му осигури още година и половина на власт, ексгенерал-лейтенантът от МВР Бойко Борисов вкара в боя и личния си адютант. Т.е. шефа на политическия си кабинет в Министерския съвет Румяна Бъчварова, която, преди да влезе в сградата на "Дондуков" 1, бе шеф на социологическа агенция. А замерванията й се отличаваха с прецизно положително фокусиране върху кмета Борисов, електоралното развитие на партията му ГЕРБ и по-общо - върху развитието на българската десница. В комбинация, разбира се, с прогнози за електоралните неблагополучия на БСП и кандидатите, излъчвани от левицата.
След, меко казано, колебливото представяне на кандидата за президент на ГЕРБ Росен Плевнелиев в първия му телевизионен дебат с червения претендент Ивайло Калфин по TV 7, снощи щабът на ГЕРБ изглежда се бе постарал да не оставя изхода от диспута в най-голямата българска телевизия - bTV, на случайността. И да му гарантира служебната победа в дебата, в който този път се включи и третият основен кандидат за "Дондуков" 2 според социологическите прогнози - Меглена Кунева.
"Правилният" резултат за хода на дебата се получи веднага след първия тур на въпроси и отговори. Един от претендентите рязко се откъсна напред, като събра предпочитанията на около една трета от гласовете на зрителите, а останалите двама - с почти равни резултати, се оказаха с повече от 12-14 пункта зад водача. Горе-долу това си беше почти същата картина като тази, която представят социологическите агенции през последния месец - Плевнелиев убедително води, Калфин и Кунева си разменят второто място, но далеч зад него. Разликата снощи бе, че тази картина загадъчно бе скрита зад някакви мистериозни силуети, които трябваше да се разкрият като "черешката на тортата" веднага след края на дебата. От агенцията, която "на живо" по телефона мери хода на дебата.
Затова след първите междинни резултати един от двамата водещи на дебата - Виктор Николаев, обяви, за да поддържа интереса: "Виждам, че интригата между втория и третия силует е наистина сериозна. Това е положението до момента. То обаче може да се промени". Но усетил накъде ще го отнесе "вятърът на замерванията", а барабар с него и Кунева, единият от двата изоставащи силуета или иначе казано, червеният кандидат Калфин, с почти бащинска загриженост се обърна към Николаев и колегата му Ани Цолова: "Искам да попитам: агенцията на шефката на кабинета на премиера Борисов ли прави това проучване?" Защото агенцията, която бе представена преди началото на дебата, се казва "Маркет линкс". Тя е създадена през 2001 година, а мотор на дейността й и неин несменяем управител до 2009-а бе днешната шефка на кабинета на министър-председателя Борисов Румяна Бъчварова.
След питането на Калфин се разигра следващият забележителен мини-дебат, който си заслужава да бъде предаден дословно:
Ани Цолова: Аз не мога да ви отговоря на този въпрос.
Ивайло Калфин: Е как, не знаете ли коя е агенцията?
Виктор Николаев : Агенцията, която предлага най-добра оферта за нас като търговска медия. Значи...
Ивайло Калфин: Единствено за "Маркет линкс" ли става въпрос?
Росен Плевнелиев: Господин Калфин отново демонстрира неуважение към министър-председателя.
Виктор Николаев: Само момент, да уточним нещо. Ние сме...
Ивайло Калфин: Да, неуважение към министър-председателя, когато неговата агенция прави проучване.
Виктор Николаев: Ние сме търговска медия, работим с оферти. Кой социолог е за разстрел, за извинение и за...
Ивайло Калфин: Смисъл, най-ниската цена сте дали, така ли?
Ани Цолова: Да.
Ивайло Калфин: Добре, да знам.
Виктор Николаев: Е и за някакво посочване с пръст, би трябвало да стане ясно след изборите. А иначе шефката на кабинета доста отдавна е скъсала с, надяваме се, надяваме се, че...
Ани Цолова: Но повярвайте, дано да ви убедим, единственият признак, по който сме избрали тази агенция, е ниската цена, която е дадена.
Ивайло Калфин: Дано да убедите публиката.
Ани Цолова: Нали знаете, че всички са в криза.
Виктор Николаев: Да не би да се разпознахте в третия силует?
Стефан Данаилов: Хайде нататък.
От този забележителен мини-дебат станаха ясни поне няколко неща. Дори водещият Виктор Николаев не изрази никакви съмнения или незнание относно съществувалата връзка между Румяна Бъчварова и "Маркет линкс", а само се надяваше Бъчварова много отдавна да я е скъсала. Ама надали, както се казваше в онзи стар виц.
Освен това - близката до премиерското сърце агенция мери най-евтино (в това съвсем не съм убеден, но тъй като bTV няма да публикува договора си с "Маркет линкс", съм принуден да вярвам на водещите). Всъщност агенцията може да си мери и без пари, ако залогът е съвсем друг - "правилният резултат" да повлияе правилно на президентския вот и да осигури още година и половина безметежна власт за ГЕРБ под ръководството на Генерала и Неговия адютант.
И накрая, но не на последно място, се разбра, че според Росен Плевнелиев, ако питаш дали шефката на премиерската канцелария е имала социологическа агенция, това си е неуважение към премиера. Само не разбрах в какъв смисъл е неуважението?! Може би защото Калфин се съмнява, че Борисов няма да направи верните замервания, а? Защото Борисов винаги мери точно, независимо от това какво измерва. Или пък Плевнелиев се е засегнал, че Калфин подценява премиера само с някаква си една агенция, докато ГЕРБ официално декларира, че работи с цели 36.
Сериозният въпрос обаче е съвсем друг. Имаха ли основания Калфин и Кунева да се съмняват в достоверността на данните за победителя в тв дебата, които така и не бяха оповестени заради разигралия се скандал? Отговорът е - най-вероятно да. И то най-вече Калфин.
От 16 до 23 март 2006-а "Маркет линкс" прави национално-представително проучване за предстоящите през есента на същата година президентски избори. Анкетата обхваща 1025 души. "Нов президент искат 48,8% от избирателите, а 28,7% не се решили как да ориентират вота си", съобщава резултатите от проучването Румяна Бъчварова, шеф на агенция "Маркет линкс". Според нея изследването не е поръчано от политическа партия, а е част от проект на агенцията за изследване на обществените настроения след поредицата от политически и корупционни скандали, които друсат управляващата тогава Тройна коалиция.
Данните в проучването са катастрофални за действащия тогава, а и днес, президент Георги Първанов. "Маркет линкс" отчита 20% срив в одобрението на избирателите към Първанов. "Не е сигурно, че настоящият държавен глава има шансове за втори мандат. Анкетата показва, че той губи подкрепата на избирателите", коментира Румяна Бъчварова. Според нея вероятната причина за падането на рейтинга на Първанов е разкриването му като секретен агент "Гоце". Именно досието на Първанов в Държавна сигурност се превръща в основно оръжие на десницата, а и на Волен Сидеров, по време на изборната кампания през 2006-а. Но това е само един щрих към евентуалните политически пристрастия в проучването.
Пристрастия, които стават още по-отчетливи няколко месеца по-късно. През първата половина на октомври 2006-а "Маркет линкс" обявява проучване, според което десният кандидат-президент Неделчо Беронов вече диша във врата на Волен Сидеров. Сондажът извежда Беронов само на 2% след кандидата на "Атака". Към онзи момент Сидеров събира подкрепа от 24-25%, а тази за Беронов се движи между 20 и 22%, твърди "Маркет линкс". Това е може би първото и единствено проучване, което дава такъв висок процент за Беронов. По същото време агенция "Скала" му дава 15%, НЦИОМ - само 4 на сто, а АССА-М между 8-15%. От "Маркет линкс" дори прогнозират, че е възможно Сидеров да не стигне до балотаж, въпреки втората си позиция. И допускат възможността Беронов да го изпревари.
Е, Беронов изобщо не изпреварва Сидеров, а изборите през 2006-а се превръщат в първото катастрофално президентско корабокрушение на старата десница. Резултатът на Беронов е наполовина под този, който му дава "Маркет линкс". Десният кандидат печели едва 9,75% от гласовете.
Какво пък се случва с "новия" президент, който според "Маркет линкс" искат почти половината българи през март 2006-а? Ами "новият" президент всъщност си е старият - Георги Първанов. Той печели първия тур с 64%, а на балотажа за него дават гласа си почти 76% от гласувалите.
На какво ли се дължи тази грешчица на "Маркет линкс" - през пролетта половината българи да искат нов президент, а наесен 2/3 от същите тези българи да си искат стария президент? Някои експерти вероятно ще кажат нещо за методологията. Аз обаче хич не разбирам нищо от методологии, още повече - от тези на социолозите. Но добре помня, че през март 2006-а столичният кмет Бойко Борисов още беше в играта за бъдещата президентска кампания, а името му циркулираше из партийните централи вдясно и вляво - било като кандидат, било като противник. Е как тогава "Маркет линкс" да не замери, че половината от българите искат нов президент. Или както каза снощи Ивайло Калфин на водещите от bTV: "Ако искате, мерете с "Маркет Линкс", ако искате, питайте Бойко Борисов какво мисли. Просто това си е ваша работа. Аз смятам, че не е коректно".

Назаем от Argumenti-bg.com

Австрия удължи локдауна с 10 дни

автор:Дума

visibility 186

ООН настоя за глобален план за ваксинация

автор:Дума

visibility 290

Украйна призова НАТО за сакнции срещу Русия

автор:Дума

visibility 315

Датата

автор:Дума

visibility 63

/ брой: 232

Кой кара снегорина?

автор:Деси Велева

visibility 586

/ брой: 231

До Никулден не трябва да пуснем Омикрон

автор:Велиана Христова

visibility 681

/ брой: 231

Борбата за теменужките

автор:Деси Велева

visibility 720

/ брой: 231

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ