24 Октомври 2020събота09:45 ч.

Позиция

Генералът, който за благодарност получава упреци

Румен Радев доказа, че знае и може и че не се съгласява с неможещите

/ брой: 213

автор:Спирдон Спирдонов

visibility 1950

Преди две години на Гергьовския парад той преглътна злъчните реплики и коментари заради това, че авиацията ни не мина над София. Официално вината бе хвърлена върху лошото време. Почувства се длъжен на народа си. Дойде обаче 11 октомври 2014 г. Над 50 хиляди души се стекоха на зрелищното авиошоу на летище "Враждебна". Лично генерал Радев затаи дъха им с майсторски полет с МиГ-29. "Това сме ние!", каза не само той, но всеки от подчинените му. Т.е. знаем и можем да летим!
За някои този полет е рискован. Прави са, но нали точно командирът трябва да бъде най-добър, за да има основание да каже "Прави като мен!" Впрочем веднага представители на Обединеното кралство са го поканили лично да участва в авиошоуто във Фарнбъроу.
Две години по-късно, в навечерието на 6 май, същият генерал бе категоричен: "Независимо от метеорологическите условия, военната ни авиация ще лети на парада!" И летя. Малки и големи я аплодираха. Хората на родните Военновъздушни сили с командир ген.-майор Румен Радев отново показаха, че могат много. Така, както го правят на всички съвместни тренировки и учения с колегите си от САЩ и другите авиации от НАТО и по време на стотиците си излитания за охрана на въздушното пространство при сигнал за евентуален нарушител.
Проблемът беше в техниката. И в редуващите се години на отлагане на проекта за превъоръжаване на бойната ни авиация с нови изтребители. Това обаче зависи от политиците. Каквото трябваше, той го направи. Още като командир на авиобазата "Граф Игнатиево" въведе новата методика за летателна подготовка. Денонощен труд, за да бъдем съвместими със съюзниците. И да сме готови за новите самолети. Заради последното бе и интензивният курс за млади първокласни пилоти. Те са готови да изпълняват задачи. И да преодолеят нарушената приемственост в поколенията на бойната ни авиация.
Дотук добре, но всичко се прави с надеждата да дойдат новите самолети. За да не стоят МиГ-овете на земята, ген. Радев пое отговорността със собствени сили и средства да продължи ресурса им. Това не би било възможно без перфектния инженерно-технически състав. Защото ако два изправни самолета бяха достатъчни за политиците, то за професионалистите това успокоение предвещава погубване на подготвен летателен състав. Точно по тази причина генералът искаше рамково споразумение с РСК "МиГ", докато се водят преговорите и се подпишат договореностите с полската страна.
Не стана. Политическото ръководство си имаше своето обяснение. Авиацията ни обаче стоеше на пропастта. Не помагаха и рапортите на командира на ВВС до министъра на отбраната. Потърси и изява пред обществеността. И тук срещна препятствия. Все пак е военен. Започнаха промените на Закона за отбраната и Въоръжените сили. Колкото се може по-скоро депутатите трябваше да разрешат и други авиации да охраняват въздушното ни пространство. Съвместно с нас, разбира се, което е много двусмислено, си позволи да каже генералът. Съюзниците ще летят, а ние ще браним небето си с наземната техника, т.е. приземяване на авиацията ни.
Така дойде 1 октомври 2015 г. Подаде рапорт за уволнение, защото ВВС ударили дъното. Каза го и на премиера Бойко Борисов, който побърза да го приеме, независимо от отсъствието на министъра на отбраната от страната. Обеща, и в интерес на истината включи в бюджета, още 80 млн. лв. за ремонт на МиГ-29 и първа вноска за новите самолети. За съжаление по-късно реши, че си е губил времето, и нарече генерала лъжец. Отиде в авиобаза "Граф Игнатиево", за да каже, че никога досега не сме имали толкова самолети във въздуха, което предизвика не въздишки, а неприкрито изумление...
На 1 октомври 2015 г. генералът повярва на премиера и на министъра и си оттегли рапорта. Макар че Бойко Борисов ме убеди трудно, призна той. Най-сетне нещата с новите самолети потръгнаха. Народното събрание гласува предложения от правителството инвестиционен проект. В публичното пространство министърът на отбраната заявяваше, че вярва на ген. Радев и прави това, което му каже военната експертиза. Не било точно така обаче. Министър Ненчев ми казваше, че ген. Радев е повече политическа фигура, призна Бойко Борисов. Недоверието между министър и командир на ВВС лъсна окончателно.
В армията има едно златно правило. Няма друг начин, освен подаването на рапорт за уволнение, за да изразиш своето несъгласие с определена политика или отдадена заповед за изпълнение. Ген. Радев го направи втори път, разбирайки, че при първия е бил излъган. Написа го в мотивите си, като спомена концепцията българското въздушно пространство да се охранява от чужда държава срещу заплащане. Въпреки че ген. Радев е отказал да подпише документа за съгласуване, той е утвърден от министъра на отбраната. Според него концепцията оставя впечатление у съюзниците, че държавата няма воля за развитие на собствени отбранителни способности. В рапорта се посочва още, че по този начин бойните летци и авиоспециалисти са поставени в унизително положение, като се неглижират трудът и рискът, който те поемат.
По негово признание, трябвало да подаде по-рано рапорта. Решил обаче да изпълни задълженията си като ръководител на групата по проекта за придобиване на нов боен самолет. Остави след себе си не само разработката, но и подготвен летателен и инженерно-технически състав. И тревогата за небето ни. За благодарност получи упреци от най-високо ниво. Като че ли застраши някого. Генералът не е такъв тип човек. Безспорният му интелект, широката му военна и политическа култура са градени с годините в служба единствено на България. Той е първият офицер в нашата военна академия, който като слушател разработва и защитава основите на дисертационен труд. Финализира това научно начинание като заместник-командир на авиобаза "Равнец". 
Той е летец пилот I клас с над 1400 часа във въздуха. Тръгнал е от младши пилот, за да премине по цялата военна йерархия до командир на ВВС, т.е. истински генерал. Със завидно образование: Висше военновъздушно училище - Долна Митрополия; Ескадрилен офицерски курс, "Максуел", САЩ; Командно-щабна академия - ВА "Г.С. Раковски" (специалност "ВВС") и Военновъздушен колеж "Максуел", САЩ. И още - доктор на военните науки в област - усъвършенстване на тактическата подготовка на летателния състав и симулиране на въздушния бой. Владее английски, немски и руски език.
Какво повече за един президент и върховен главнокомандващ?!

Слънчева събота, температури до 26 градуса

автор:Дума

visibility 56

1589 са новите случаи на коронавирус

автор:Дума

visibility 64

Леглата за ковид пациенти се запълват за минути

автор:Дума

visibility 194

Детските надбавки - само предизборно

автор:Дума

visibility 688

/ брой: 202

Ремонтът на жилище може да спести до 200 лв. от налога

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 202

Държавата ще покрие част от данъка на таксиджиите

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 202

Кирил Ананиев очаква 3% спад на БВП

автор:Дума

visibility 417

/ брой: 201

За едни хранилка, за други - бесилка

автор:Павлета Давидова

visibility 610

/ брой: 202

България се кълчи на американския пилон

автор:Юри Михалков

visibility 835

/ брой: 202

Изборите в Северен Кипър и геополитиката

автор:Зорница Илиева

visibility 402

/ брой: 202

Датата

автор:Дума

visibility 284

/ брой: 202

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ