29 Март 2024петък08:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Фукуяма: Политиката е утвърждаване на идентичността

Известният философ разсъждава върху разликите между национална и гражданска идентичност

/ брой: 10

автор:Дума

visibility 2428

Новата книга на световноизвестния американския философ от Станфордския университет проф. Франсис Фукуяма се нарича "Идентичност. Изискване на достойнството и политика на скритата неприязън". Интервюто му за украинското издание "Громадске" ("Обществен") е посветено на разглежданите в нея проблеми. 

- Франк, Вашата книга е за идентичността. Напоследък целият свят постоянно говори, че населението е разочаровано, става дума преди всичко за икономически трудности. Вие пък твърдите, че в тези разговори не се оценява докрай въпросът за  идентичността. Коя е ключовата идея на книгата?

- Съвременната концепция за идентичността се състои в това, че вътре във всеки човек съществува някакво истинско "аз", то се крие дълбоко вътре, а другите хора не го признават. 

Една от първите форми на идентичността бе национализмът. Например, понеже Сърбия бе в Австро-Унгарската империя, сръбските националисти са чувствали, че хората не признават тяхната общност (всъщност Сърбия не е влизала в Австро-Унгария, за разлика от Хърватия, Словения и анексираната Босна и Херцеговина - ред.). И те поискаха да бъде призната тяхната независимост. Мисля, че именно изискването да бъде признато това скрито достойнство е движещата сила на съвременната политика.

Мисля също, че именно това лежи в основата на ислямисткото движение: хората смятат, че ислямът не се уважава, а той трябва да бъде уважаван. Смятам, че така чувстват нещата и националистите. 

Политиката се основава на утвърждаване на идентичността, а не само решаване на икономическите въпроси. Те обаче са взаимообвързани, защото жизненият стандарт на много хора от работническата класа се влошава, те губят работа и по такъв начин и своя статут в обществото, а следователно чувстват, че елитът не ги признава, не се съобразява с тях, че никой не се вълнува от положението, в което са се оказали.  Мисля, че това поражда гняв и възмущение. Виждам, че поддръжниците на "Брекзит" се оплакват от образования елит, който живее в Лондон.

Тръмп бе казал веднъж, че обича простите хора. Това са онези хора, които се появяват на митинги и чувстват, че жителите на Сан Франциско и Ню Йорк наистина живеят твърде добре и могат да си позволят да не ги забелязват. Затова смятам, че главното днес е искането за признаване. 

- Но какво точно признаване искат те? В какво трябва то да се изразява?

- Преди всичко ти да не си невидим. Хората в селата или загубилите работа в западналите промишлени градове чувстват като проблем, че никой не им обръща внимание, че правителството не предлага никакви услуги и не се отнася към тях като към истински хора, а елитите просто не ги уважават. Мисля, че отчасти именно това предизвиква гняв.

- Не е ли всичко това просто признак на популизма? Как тогава вие ще обясните съвременния популизъм? 

- Това е комплексна история. Част от нея е свързана с идентичността и същността й е в това, че в много развити демокрации в Западна Европа, в САЩ, пък и не само там, има много мигранти. Поради това много хора имат видими различия. Мисля, че старите етнически групи, които формираха националната идентичност на Германия, Дания или САЩ, чувстват, че повече не контролират положението заради вълните на така наречените "нелегални мигранти", които много се различават.

Очевидно е, че ислямът в Европа стана сърцевина на гнева, от който се възползваха популистските политици.

Ето защо смятам, че това самоутвърждаване на традиционната етническа идентичност наистина лежи в основата на съвременния популизъм на такива политически сили като "Националния фронт" във Франция (преименуван на "Национално обединение" през 2018 г. - ред.), като "Алтернатива за Германия" или други политически групи.

- Ако в този смисъл говорим за мигрантите, дали те са заплаха?

- Разговорите за една или друга заплаха е стил на популистските политици. Мнозина от тях смятат, че именно те имат пряка връзка с народа и нямат нужда от учреждения, политически партии, не им трябват правила, съдилища и чиновници, защото те самите представляват хората. И когато тези фактори им застават на пътя, те искат да ги разрушат. В Полша и Унгария например дошлите на власт популистки партии се опитаха да подкопаят съдебната власт, намалявайки нейната  независимост. Те атакуваха медиите, когато не им харесваше критиката. Но всички тези фактори са особено важни именно за поддържането на реалната либерална демокрация.

- Как да изградим диалога за идентичността, ако говорим например за миграция. Защото в случая с миграцията и расизма има предел на приемливостта.

- Първо, няма да имате демокрация, ако хората нямат власт и независимост. Една от сферите, където те трябва да получат тази власт и независимост, е да контролират своите граници и да определят кой е член на тяхната общност, а кой - не. В съвременната демокрация бихме искали този избор да бъде открит, да се базира на търпимост към другите хора, чийто етнос и култура се различава от тяхната, ако те се съгласят с основните политически принципи и идеали на своята нова общност като върховенство на закона или базовия принцип на равенството.

Мисля, че тази идея на гражданската идентичност е много важна, защото това общество трябва да бъде свързано с общи ценности. Ако хората не могат да общуват и не чувстват, че са част от една и съща общност, вие няма да имате демокрация. И именно в това аз виждам защо въпросът за идентичността е проблемен.

- И какво да правим?

- Мисля, че националната идентичност е необходима. Нерядко я възприемат като лоша идея, защото я свързват с нацизма и крайните форми на национализъм, съществувал в първата половина на ХХ век.

Мисля, че има и положителна, либерална форма на идентичност, основана на приемането на разнообразието на хората. Тя не предполага нечия изключителност, тя не е агресивна, утвърждава, че ние сме демократична общност, споделяме взаимно идеалите и политическите ценности. Това е интеграция, а не разделянето на хората по расова, етническа принадлежност, по исторически предпоставки.

- Как предлаганият от вас граждански национализъм се различава от съвременния национализъм?

- Както САЩ, така и Франция са примери на онези страни, които са в състояние на граждански национализъм. Във Франция това тръгва от Френската революция. По принцип всеки, който има френско образование, владее езика и познава историята (на Франция), може да бъде френски гражданин и да се чувства равен с другите. Така великият сенегалец Леополд Сенгор, роден в Африка и станал френски гражданин, е създал прекрасна френска литература, бил е приет във Френската академия и това е най-голямата чест, която се оказва във Франция на един писател. Той е бил приет като гражданин, въпреки че е имал тъмна кожа, защото френското разбиране за гражданството и идентичността се базира не на расата, а на тези придобити черти. 

Нашето общество в САЩ е изключително разнообразно. Моят дядо е дошъл от Япония преди сто години и се е заселил тук, неговият син е станал гражданин, аз съм гражданин и страната се отнася към нас като към всеки друг американец, произхождащ от други части на света. Това означава, че гражданската идентичност е демократична, съответства на демократичните ценности, но все пак обединява хората в единна политическа общност.

Гражданският национализъм подчертава това, което обединява хората, а не това, което ги разделя. Особено, когато това, което ги разделя, е свързано с расовата или етническата принадлежност. Вие такъв сте се родили, не можете да промените своята етническа принадлежност.

От друга страна, вие можете да промените своята гражданска идентичност и да кажете: да, аз приемам ценностите на това общество и искам да изграждам съвместния политически строй заедно със своите съграждани. 

- Конкретно Украйна има проблем с езика, чието значение се преувеличава от политиците. Но сега има обща потребност, че всеки трябва да знае украинския език. Ако за някой това бъде знак за "изключване", виждате ли някакви рискове?

- Трябва да имате общи културни ценности и езикът е един от тях. Припомних това в случая с Франция. От друга страна, ако е налице държава като Украйна, в която украинският език не е универсален, а хората са обвързани с руския и с други езици, това предизвиква разногласия. Не искам да давам съвети на Украйна, но смятам, че би било грешка да се принуждават украинците към това и украинският език да стане единственият. Това не е онова, което обединява различни хора в обществото.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ