28 Март 2024четвъртък12:29 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Фокусите в енергетиката свършиха

Управляващите проявиха чудеса от храброст, само и само да не закачат дългосрочните договори на американците

/ брой: 173

автор:Светла Василева

visibility 1306

В края на тази седмица Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) ще огласи решението си за цените на тока. Представители на бизнеса и на двата синдиката - КНСБ и КТ "Подкрепа", стегнаха предупредителни протести вчера. Коктейлът с цените, забъркан от независимия уж регулатор, явно не е по вкуса им. Нито по джоба им. Хаосът в електроенергетиката свали първото правителство на Борисов през 2013 г. Вероятно заради това изпреварващо още през април т.г. и премиерът, и енергийният министър наобещаваха да не вдигат цената на тока за битовите потребители, а за бизнеса дори да я свалят. Как смятаха да го постигнат не е ясно, но Борисов без много да му мисли заръча на Теменужка Петкова: "Съберете се веднага с Лукарски и решете въпроса в полза на бизнеса!" Което си е открито лобиране в полза на група потребители и е недопустимо, откъдето и да се погледне. Премиерът отиде още по-далеч, заявявайки преди месец, че и той ще протестира с индустриалците, ако цената скочи. Срещу кого не стана ясно. Вероятно срещу себе си. Вчера обаче го нямаше на протеста.
На пръв поглед всичко това изглежда доста объркващо, но в действителност не е. Никак даже. Фокусите, които бяха направени през последните няколко месеца в енергетиката, очевидно няма да оправят дисбалансите и да запълнят дупката в Националната електрическа компания (НЕК). То не бе отлагане на решението за новите цени, не бяха призиви за съкращаване на административните разходи в държавната енергетика с 10%, не бяха екстремни промени в законодателството, въвели някакво фамозно "нетно специфично производство" за ВЕИ-централите. Пробвани бяха експресни проверки на Агенцията за държавна и финансова инспекция (АДФИ) в зелените централи, които май приключиха с фиаско. Набързо бе създаден фонд "Енергийна сигурност". Всичко това на фона на

все още хипотетичните споразумения

с американските ТЕЦ-ове за намаляване на цената им за разполагаемост. Предприетото по-скоро издава паника и действия на принципа "проба-грешка", отколкото избистрена концепция за промени. Резултатът от усилията е, че тази седмица недоволен е бизнесът, следващата - вероятно ще са производителите, от чиито приходи от продажби на енергия ще се вземат по 5%, за да пълнят фонд "Енергийна сигурност". После идат собствениците на ВЕИ-централи, които вече обявиха, че промените са опит за експроприация на предприятията им.
Как се излиза от ситуация, за която вина имат и първият, и вторият кабинет на ГЕРБ? Независимо дали Борисов го признава или не, както и да го увърта, бумът на въведени в експлоатация ВЕИ-централи (особено фотоволтаични) се случи през 2012 г. Тогава България само за година преизпълни в пъти заложеното в плановете до 2020 г. Дългосрочните договори за изкупуване на електроенергията им по цени над 700 лв. за МВт бяха сключени в периода 2011-2012 г. Ценовите решения бяха взети от ДКЕВР, председателствана от Ангел Семерджиев, който пък беше назначен от Министерския съвет.

Днес никой не си спомня за него

Той е блажено забравен от медиите, прокуратурата и Националната агенция по приходите (НАП). Проверките на данъчните само констатираха, че е един от най-богатите държавни служители, но както често се случва у нас в такива случаи, не откриха нищо нередно в множеството новопридобита от него недвижима собственост. Казусите за конфликта на интереси, както и пропуските в имотната му декларацията пред Сметната палата, потънаха някъде в дълбокото. За гражданите, а и за следващите управляващи, остана да сърбат попарата, която беше надробена и с негово участие.
В опит да намери решение за ВЕИ-тата, през 2014 г. по време на кабинета "Орешарски" държавният регулатор изпрати

две жалби до ГД "Конкурентоспособност"

на Европейската комисия (ЕК). С едната поиска произнасяне за наличието на предполагаема държавна помощ SA 39126 (2014/СР) - схема за подпомагане на ВЕИ в България за фотоволтаични и вятърни централи, започнали дейност през 2011-2012 г. и ползващи преференциални цени за 20 години напред на основание Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) от 3 май 2011 г. ЕК върна писмо, с което търси допълнителна информация относно схемата за подпомагане, създадена по силата на ЗЕВИ, и пита по какъв начин се гарантира, че помощта е ограничена до необходимия минимум, предвидени ли са контролни механизми с цел да се избегне свръхкомпенсация, каква е нормата на възвръщаемост на капитала на бенефициентите след помощта. Всичко това с цел да се установи до каква степен мярката за помощ отговаря на изискванията на Насоките на общността за държавна помощ за 2008-2014 г. Отправени са и въпроси за годишните цели, които държавните органи са искали да постигнат посредством въведената мярка за подпомагане за периода 2011-2020. Поискано е да бъде направено сравнение на целите с реално постигнатите резултати и с националната цел за ВЕИ към 2020 г. Срокът за отговор на въпросите на ЕК е 17.10.2014 г., видно от кореспонденция между министъра на финансите Румен Порожанов и министъра на икономиката и енергетиката Васил Щонов от служебния кабинет "Близнашки".
Втората жалба е за дългосрочните договори на американските ТЕЦ-ове. Цял месец ДУМА се опитва да получи кореспонденцията, водена до момента от институциите помежду им и с ЕК по двата казуса. По Закона за достъп до обществена информация изискахме писмата от министерствата на финансите и на енергетиката, от КЕВР и от ЕК. Въпреки, че обещаваха прозрачност, идвайки на власт, управляващите

застанаха в кръгова отбрана

отказвайки ни информацията. Министерството на финансите се оправда с това, че предоставянето на писмата ще засегне интересите на "трети лица". От енергетиката се измъкнаха с позоваване на Регламент (ЕО) 1049/2001 на Европейския парламент, по който над десет години текат дебати за дефинирането на понятието "документ" и който е известен с това, че е довел до "институционална безизходица" европейските институции. КЕВР, макар че забави отговора си с две седмици, използва същия трик, за да не даде информация. От ЕК с тежък бюрократичен език на четири страници ни обясниха, че случаят не е приключен, ето защо няма как да ни предоставят исканата информация.
 
Какво крият институциите?

Възможно е разговорите да са спрели през 2014 г. и въобще да не са подновявани. Няма как да знаем, можем само да предполагаме. Близко е до ума, че с прехвалените споразумения за промяна цената на разполагаемостта на американските ТЕЦ-ове властите се опитват да ни убедят, че са направили и невъзможното, за да се справят с дефицита в НЕК, натрупан през последните години. Но това съвсем не е така. И те го знаят. Знаят също, че всяко посягане към Споразуменията за изкупуване на електроенергия (СИЕ), подписани през 2001 г., предизвиква незабавна реакция на американските дипломати, които, пренебрегвайки всякакъв протокол, настойчиво ни "съветват" какво не бива да правим. За по-сигурно преди месец към Министерството на енергетиката беше парашутиран американски енергиен експерт. Да следи отблизо какви ги вършим, да лобира директно пред когото трябва, а и да напомня кой е големият началник и

от кого зависят заветните "конграчулейшъни"

Да не би да дръзнем да искаме от ЕК да определи споразуменията с "Контур Глобал Марица изток 3" АД и "Ей И Ес 3С Марица изток 1" ЕООД като нерегламентирана държавна помощ, което е стъпка към развалянето им. Всъщност това е интелигентният начин за преодоляване на договорите, още повече, че вече има не един, а два прецедента в ЕС - на Полша и на Унгария. Онези, които си мислят, че ще бъде лесно, нека не се заблуждават. Процедурата отне цели шест години на Унгария. За разлика от поляците и от унгарците обаче, при влизането си в ЕС, ние

не сме изпълнили задължението си

записано в чл. 107 от Договора за функциониране на съюза, да обявим пред ЕК за наличието на дългосрочни договори и да поискаме оценка в съответствие с правилата за държавните помощи. Подобно уведомление страната ни не е пуснала и за дългосрочните договори с производителите на енергия от възобновяеми източници. Ето защо е интересно какво ще се случи с жалбите, насочени към главна дирекция "Конкурентоспособност" през 2014 г. До момента няма публично огласена експертиза какво би ни струвало развалянето на споразуменията с двете централи в сравнение с варианта да бъдат оставени да работят. Прекратяването на договорите им вероятно е плашещ вариант за политическия ни елит, който предпочита да следва пътя на най-малкото съпротивление, съгласявайки се с всичко, идващо от Вашингтон и Брюксел, заради едното потупване по рамото. Без да си дава сметка за цената на компромисите.
Каквито и фокуси да правят управляващите, трудно ще избегнат хомота на дългосрочните договори. По данни на Електроенергийния системен оператор, към началото на 2014 г. в страната има инсталирани малко над 2000 МВт зелени мощности. Капацитетът на американските ТЕЦ-ове е над 1500 МВт. А има и когенерации в топлофикациите и заводските централи. Сумарно около 4000 МВт, че и отгоре. Всички те са с претенция да бъдат сложени пред скоба, т.е. енергията им да се изкупува приоритетно и по преференциални цени, нямащи нищо общо с пазара. Само дето плащащите стават все по-малко. Наближава 1 януари 2016 г., когато трябва да въведем електроенергийната борса и да забравим за регулирания пазар. Какво правим тогава? Фокусите свършиха, а проблемите си стоят.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 144

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 164

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ